Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 49

Ämne: GPS

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fick en resa mer eller mindre förstörd av några som var med för några år sedan. Verkade som om de inte brydde sig om trippen annat än för att kolla GPS och hjälmkamera. Allt resonemang handlade om deras GPS osv.
    Lik förbannat kunde inte navigera utan min karthjälp.
    Känner till det där.Skulle åka te Norge 2010 och hade bestämt med en kille att vi skulle åka från mig 09.00,han kom 13.30 pga problem med gps,n Trots att jag hade rutten i min och karta.Aldrig mer säger jag.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Tror att det finns en given plats för både kartor samt GPS.
    Ska ses som en komplettering för varann.
    Om jag kan köpa en Tom Tom för 3395kr så är frågan är det värt pengarna ?
    3395kr är en hel vecka till mm i Tyskland.

  3. #33
    Hondamannen
    Gäst
    det är precis så som jag tänker :-)

  4. #34
    Hondamannen
    Gäst
    Olle, jag tror att jag får förbereda nästa års resa bättre och göra som du säger. Jag får kolla upp allt i förväg via google map och men problemet är om man sen hittar det på en vanliga karta. Om man kollar upp allt i förväg via google map kan sen bara mata i namnen på städer i en enklare variant av gps och på så sätt hitta alla goa mindre vägar?

  5. #35
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Enkel (billig) eller avancerad (dyr) GPS...? Jag tror inte att det är där den främsta skillnaden ligger. Även om den kanske skiljer en del i mjukvaran(?).

    Tror mer att det handlar om det finns mc-fäste eller ej? Hur vibrationstålig är den? Är den väderskyddad när regnet vräker ned? Har den ett färdigt mc-kit med laddkabel? Om den har stora knappar som kan hanteras med handskar?

    Du kan sätta din smartphone i en hållare med laddkabel (finns på nätet) och klä in den i något vattentätt fodral av något slag (finns på nätet). Sedan köpa en billig navigations-app hos AppStore eller Google. Finns gott om sådana. Den lösningen funkar säkert rätt så bra för sitt pris. Det lär bli betydligt billigare. Telefonen har ju (så gott som) alla redan. Jag har kört (lite) i bilen med en app för några tior i min iPhone, och det funkar bra.

    Men i mitt fall ville ha en "rejäl" lösning, inte ett hopplockat eget fix. Med specialfäste, stora knappar, vatten- och väderskydd och med låsning. Då blev det tyvärr så att jag fick ta fram den stora plånboken.

  6. #36
    Hondamannen
    Gäst
    Men om man ska använda mobilen då blir det väl väldigt dyrt antar jag då taxan utomlands brukar inte vara så billigt eller?

  7. #37
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Men om man ska använda mobilen då blir det väl väldigt dyrt antar jag då taxan utomlands brukar inte vara så billigt eller?

    Det finns appar där du laddar ner kartorna och behöver därför inte datatrafiken. Bl.a. Copilot


    Sent from my iPad using Tapatalk

  8. #38
    Hondamannen
    Gäst
    ursäkta min fråga, jag är inte så insatt i ämnet, om jag har förstått dig rätt så är man allts inte uppkopplad mot nätet så länge man använder sig av en app?

  9. #39
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Tror att det finns en given plats för både kartor samt GPS.
    Ska ses som en komplettering för varann.
    Om jag kan köpa en Tom Tom för 3395kr så är frågan är det värt pengarna ?
    3395kr är en hel vecka till mm i Tyskland.
    Behöver inte alls kosta så mycket,, jag kör med TomTom XXL, samma som jag har i bilen; funkar alldeles utmärkt!

  10. #40
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    ursäkta min fråga, jag är inte så insatt i ämnet, om jag har förstått dig rätt så är man allts inte uppkopplad mot nätet så länge man använder sig av en app?
    Som pepe1302 skriver, det finns appar som jobbar offline, utan att ständig uppkoppling. Copilot som pepe skriver om har jag själv har i min telefon. Den "räddade" mig när jag var i Oslo senast (hopplös stad att hitta i...).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •