Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 49

Ämne: GPS

  1. #21
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Instämmer med Olle. Tror att jag kommer att planera resvägen med papperskarta/karta/mjukvara i datorn och sedan överföra rutten till GPSen. I vart fall för längre mer organiserade turer.

    Men kan också tänka mig att slå in t ex Göteborg-Jönköping på "slingriga vägar" och se vart resan bär. Kan bli riktigt intressant!

    EDIT: inför 2013 års Norgetur gjorde vi just så. Vecklade ut en (jätte)karta över södra Norge. Pekade ut små, smala vägar som borde kunna vara trevliga hojvägar, matade in ortsnamnen i GPSen (BMWs tillbehörs-GPS, dvs en Garmin under skalet) och lagrade rutten. T ex dag 1: från Horten till Flekkefjord - "raka spåret tvärs över landet på små landsvägar" Det blev riktigt bra!
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-01-01 klockan 19:07.

  2. #22
    Hondamannen
    Gäst
    Jag är nog både snål och gammalmodig men ibland när jag är ute och kör så tycker jag att jag inte hittar de fina små kurviga vägar och undrar om det kan vara så att det beror på att jag kör med karta eller att det är bara så att jag inte har tillräckligt detaljerad karta?



    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Snål, gammalmodig? Men ändå lite sugen...? Hur skall detta sluta?

    Nä, jag tror inte att basmodellerna har den funktionen direkt. Såg detta först i våras när TomTom lanserade funktionen, http://www.mcnytt.se/nyheter/tomtom-...r-ny-navigator

    Däremot kan du nog simulera något i den riktningen liknande genom att be vilken GPS som helst att välja bort motorvägar, välja bort betalvägar osv. Men jag vågar inte spekulera i hur långt man kommer med det.

  3. #23
    Hondamannen
    Gäst
    Snarare att jag önskar mig det som Julklapp eller födelsedagspresent


    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Ha ha. Det verkar som om det är flera än jag som måste lägga ut med några tusenlappar.
    Tror inte att Zumo 350 har curvy roads funktionen, så det får blir minst en 390 eller Tom Tom rider.

  4. #24
    Hondamannen
    Gäst
    Du har rätt. Jag var ute och körde med några för några år sedan och de fick problem med sina gps och vi stod 1 timme längs vägkanten för att de vill få ordning på sina förbenade gps medan jag hade nog kommit fram om jag nu bara haft en karta och fått med dem.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Låt inte andra lura dig att bara bli beroende av GPS. Har den uppfattningen att man först lär sig tolka en karta ordentligt. Sedan kan man välja ut vissa punkter man vill till.
    En del blir lika beroende av att glo på sin GPS hela tiden som en del av sina mobiler och kan inte diskutera annat, vilket sabbar mycket av körupplevelsen.
    Visst kan det vara kul att få någon annans rutt överförd till sin egen GPS, vilket kan förenkla det hela i bland.
    Vad jag menar är att man skall se sin GPS som komplement till Kartan och inte tvärtom.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Tom Tom Rider 3390kr i Göteborg.
    Garmin Zumo 390 LM 4295kr i Trollhättan.

    Ganska stor skillnad i pris.

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Tom Tom Rider 3390kr i Göteborg.
    Garmin Zumo 390 LM 4295kr i Trollhättan.

    Ganska stor skillnad i pris.
    Ja 900kr men skillnad på gps mä.Annars finns ju 350 LM om man KLARAR sig utan telefonanslutning
    Senast redigerat av engström67 den 2014-01-02 klockan 09:05.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Du har rätt. Jag var ute och körde med några för några år sedan och de fick problem med sina gps och vi stod 1 timme längs vägkanten för att de vill få ordning på sina förbenade gps medan jag hade nog kommit fram om jag nu bara haft en karta och fått med dem.
    Fick en resa mer eller mindre förstörd av några som var med för några år sedan. Verkade som om de inte brydde sig om trippen annat än för att kolla GPS och hjälmkamera. Allt resonemang handlade om deras GPS osv.
    Lik förbannat kunde inte navigera utan min karthjälp.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag är nog både snål och gammalmodig men ibland när jag är ute och kör så tycker jag att jag inte hittar de fina små kurviga vägar och undrar om det kan vara så att det beror på att jag kör med karta eller att det är bara så att jag inte har tillräckligt detaljerad karta?
    Om du är som du säger, så kan du göra så här. Kan vara lite jobigt och ta lite tid, men.... Jag brukar kolla på Eniros kartor om jag skall på någon speciell plats, där kan du zooma in ner till nästan kostigar. Hittar du en liten väg som ser intressant ut så kan du köra ut kopia på den i skrivaren. Har du zoomat in mycket, så räcker det inte med ett ark utan kopiera flera.
    Tar en stund att lära sig vad det kommer ut på skrivaren, men sedan kan man klippa till en egen karta och tejpa ihop den.
    Vill du se hur det ser ut i verkligheten, så klicka på flygfoto eller hybrid.
    Brukar använda Gule Sider när vi skall till Norge för att i förväg veta hur vägarna ser ut.

  9. #29
    Hondamannen
    Gäst
    Jag det är just därför det är bättre att åka ensam eller med liksinnade.



    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fick en resa mer eller mindre förstörd av några som var med för några år sedan. Verkade som om de inte brydde sig om trippen annat än för att kolla GPS och hjälmkamera. Allt resonemang handlade om deras GPS osv.
    Lik förbannat kunde inte navigera utan min karthjälp.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vill du se hur det ser ut i verkligheten, så klicka på flygfoto eller hybrid.
    Brukar använda Gule Sider när vi skall till Norge för att i förväg veta hur vägarna ser ut.
    Den metoden har jag använt för att snickra ihop turer för asfaltshojar. På satellitbilden kan man se om det är streckat i kanten, i så fall kan man förutsätta att det är asfalt eller oljegrus.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •