Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 49

Ämne: GPS

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    GPS

    Nu är resan till Hartz beställt. Frågan är om jag behöver köpa en GPS typ Garmin Zumo ?
    Ni som reser mycket i Europa vad tror ni ?

    Gott nytt år, Shaun

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Svar:JA(Enligt mig) Vad gäller GPS vs karta finns här 2 läger.Man kan ju också ha bådadera eller inget av det.Jag/vi kör ju mestadels till specifika mål och utgår sedan därifrån till sevärdheter.Vi kör därför med GPS.En annan orsak är också mitt urdåliga lokalsinne och då underlättar GPS:en betydligt.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jag kör med bara karta. Karta har funkat i alla år samt att det är roligare att fråga människor än en apparat tycker jag iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Nu är resan till Hartz beställt. Frågan är om jag behöver köpa en GPS typ Garmin Zumo ?
    Ni som reser mycket i Europa vad tror ni ?

    Gott nytt år, Shaun

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Behöver? Nej. Underlättar? Ja.

    Det är gott att slippa stanna till i var och varannan vägkorsning, slippa ta fram kartan (eller roadbooken) och försöka räkna ut åt vilket håll man ska. Även om man har rekat väl på kartan och vet åt vilket håll man ska köra, så är det inte säkert att det står samma på vägskyltarna som man hade trott. Då är det bara att ta fram kartan och leta efter ortsnamn...

    Vi har kört kartvarianten ett antal gången, och det har i o f s gått jättebra. Fast när vi körde med GPS (och en förprogrammerad rutt) på senaste Norge-turen så insåg vi hur skönt det vara att bara köra på, utan att behöva stanna till.

    Så, en fördel - ja. Nödvändigt - nej. Får som så mycket annat vägas mot priset. Mc-anpassade GPSer är ju rätt dyra.

    EDIT: fast nu har jag köpt en... Tomten (= Mastercard) var snäll mot mig i år!

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Håller med TMax500 : Behöver;nej , underlättar; ja. För min del är det så att jag tycker att det är behagligare att kunna köra tex. igenom städer utan att behöva memorisera vägen. Brukar även välja "min egen väg" igenom städer för att tex. kunna besöka något sevärt.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    När det gäller längre resor med förplanering har jag ju någotsånär lärt mig kartan i förväg. När det sedan gäller dagsturerna så använder jag GPS för att nå till dagens mål. Ofta hittar man kanske en annan sträckning än den tänkta och då kan det vara bra att hitta fram ändå.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Som andra redan sagt; Behöver? Nej. Många har tourat runt innan gps'erna gjorde entré och klarat det.
    Skulle jag däremot vilja vara utan? Nej. Karta för översikt. Gps att köra efter, och slippa stanna och kolla kartan alltför ofta. Inte minst om man letar upp mindre vägar.
    Kör man dessutom ganska oplanerat som jag, är det rätt smidigt att bara kunna klicka fram vad det finns för boenden i närheten där man befinner sig när dagen går mot sitt slut.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Andvänder både gps och karta.Kan verkligen rekomendera Garmin zumo 350Lm.Inte så fasligt dyr heller.Eller så finns det en 390Lm med som har lite mer finesser typ mp3 och sånt om man vill ha det.Den ska ju tydligen ha välj kurviga vägar i menyn,något som Tom tom har i sin senaste.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Känns som om GPS har sin plats, bara att spara ihop lite pengar. Det är en Zumo 350 jag har tänkt att köpa i så fall. Finns det någon som vet om det finns någon annan GPS på gång i år ?

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har en Tomtom Via 110 som jag placerar på varvtalsmätaren med sugpropp. Den fungerar ypperligt men jag måste plocka bort den om det börjar regna. Jag säkrar den med ett snöre så den inte far i backen om sugproppen lossnar.
    Lita aldrig på att intressepunkterna stämmer, och desto noggrannare du är att planera rutten desto bättre visas rutten. Men du behöver inte följa rutten slaviskt då GPSen alltid ändrar rutten automatiskt.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •