Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Datorer gör mig [ibland] smått förbannad ...

  1. #11
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Själv är jag utan dator just nu. Har varit utan sen början av hösten. Har även varit utan tv flera månader, har bara läst dagstidningen i pappersform och lyssnat på radio (det har varit ganska skönt). Har väl kanske skrivit i forumet via telefonen någon gång. Står snart i beråd att köpa en ny dator så jag har samma helvete framför mig, ser inte alls fram emot den dagen :S

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag slängde ut allt som hette PC för tre år sen. In kom baaara Mac: server, backupstation och dator. Jag har jobbat parallellt i både Mac- och PC-miljö under en massa år eftersom en del av mina mjukvaror finns bara för PC. När PC:n började ta tid på sig att starta upp kikade jag runt efter nytt, jag misstänkte den var på upphällningen. Den var ju gammal så... Parallels Desktop och Windows 7 köptes in som fick flytta in i Macen. Inga problem, allt har fungerat klockrent, Macen tuffar på, likaså servern och backupstationen. Har faktiskt färre problem i dag än när jag hade PC.

    Men, iPhone bytte jag ut mot en Sony Xperia Z. Bättre ljud, klart bättre musikupplevelse i öronen och klarare ljud för dem som lyssnar på mig i telefon.

  3. #13
    Ankan1
    Gäst
    Jag är väl tyvärr ibland av det gamla gardet som har svårt att ta till mig allt som jag inte är van vid.PC och dess ibland bristande mjukvara tycks för egen del vara långt mindre än diverse MAC, Linux mfl andra operativsystem när dessa system ofta har ett väldigt dåligt utbud av mjukvara även om det har blivit betydligt bättre de senaste åren.

    Vista snurrade i ca sex år utan ominstallation när det slutligen var allför modifierat av mig själv för att kunna fungera.På denna tid har det uppenbart hänt mycket även på datorfronten som gör en tveksam till en nyinstallation där nuvarande dator med 1 TB hårddiskar med 8 GB RAM minne tycka vara ljusår ifrån min gamla version även om Windows 8.1 gett mig myror i huvudet ibland.Min gamla mamma på ca 76 år har nu tagit över tidigare bärbara och tycker det här med datorer är enormt roligt men rena science fiction och har redan ringt upp ett oräkneligt antal gånger med frågan, och vad gör jag nu .... funderar på att börja ta betalt för supporten ... LOL.

    Uppskattar däremot det suveräna CoolSense systemet som gör att tangentbordet / ytterhöljet håller sig svalt även om processorn t ex redigerar film under en längre tid.Men så är det med det mesta.Idag High Tech och imorgon något som man ler lite ironiskt om.Kanske en fälla som slutligen leder till vår undergång i detta konsumptions samhälle.

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    kan verka lite halvskumt, men de olika program mapparna är tänkta kunna alltså sära på de appar som körs i 32 bitars läge, x86 mappen. övrigt i vanliga program files (64b)
    Tack.Så är det nog när diverse mjukvara tycks installera sig själv i lämplig mapp.64 bits systemet kör tydligen även 32 bits systemvara om än i en annan konfiguration.Nåja, tur det för då kan man ju fortfarande ha nytta av äldre 32 bits program i en 64 bits upplaga.Man lär så länge man lever ...

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Uppskattar däremot det suveräna CoolSense systemet som gör att tangentbordet / ytterhöljet håller sig svalt…
    Jag upplever inte min MacBook Pro som varm, den ligger i knät och får jobba på bra ibland. Inga problem med värme från den. Apple tänkte väl på det, att folk kommer ha datorn i famnen och antagligen vara byxlösa också.

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag upplever inte min MacBook Pro som varm, den ligger i knät och får jobba på bra ibland. Inga problem med värme från den. Apple tänkte väl på det, att folk kommer ha datorn i famnen och antagligen vara byxlösa också.
    Med en bra processor samt hårddisk och ram minne med en lika väl fungerande kylning så byggs ju ofta värmeproblemen bort under normal användning.Hade för många år sedan en bärbar dator med en enkel celeron processor (bas processor) som jobbade väldigt tungt med ett ständigt flåsande vid tyngre användning.Sliter enormt på hårdvaran med andra ord.

    En bärbar dator idag kan för många som inte är tekniskt intresserade se likadana ut vilket jag upplevde vid senaste inköpet under mellandagsrean.Dam med dotter i tonåren stannade till vid en Acer för 2500 :- och tyckte att den var ju himla fin.Men då dyker ju genast frågan upp varför den bärbara vid sidan om kostar 7000 :- .Naturligtvis beroende på prestandan och vad den ska användas till.Ska man bara surfa rundor på nätet och mejla kreti och pleti så duger den billigare versionen långt nog.Men ska datorn användas mycket till t ex videoredigering samt grafikprogram faller den snabbt till marken rent prestandamässigt.

    Med andra ord så behöver en enklare dator inte vara dålig beroende på hur man tänkt använda denna dator.Men frångår man då detta så blir det lätt så att man finner sig i en situation där fläkten frustar högt vid minsta belastning.

    (För övrigt så skulle jag inte ha något emot att se dig sitta med bar rumpa med datorn i knäet.LOL.)

    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-04 klockan 12:44.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg

    (För övrigt så skulle jag inte ha något emot att se dig sitta med bar rumpa med datorn i knäet.LOL.)

    Ha ha ha, in your dreams. Nä så naken blir jag inte med en laptop i knät. LOL
    Men stackars mc… Om han ändå var snyggare i formerna.

    Jo, jag vet om det där med prestanda och priser därefter, min arbets-Mac består av 16 GB RAM för att orka med, det var mycket då när jag köpte datorn. I dag är det ett klent minne, utvecklingen går framåt. Däremot funderar jag på nya Mac Pro fast jag låter andra köpa först så surfar jag runt bland kommentarerna om den från användare så får jag en uppfattning på hur den är. :-)

  8. #18
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Jobbar med datorer, gillar datorer.....men människor gör mig [ibland] smått förbannad....
    Don't grow up, it's a trap!

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Jobbar med datorer, gillar datorer.....men människor gör mig [ibland] smått förbannad....
    Just nu undrar jag om det sitter nån liten j-a kines i min dator och stoppar saker och ting helt random..
    Om jag t ex på Blocket klickar på en nyhetslänk - blir det blankt i fönstret, utom 2ggr idag då det syntes nåt.
    Vissa fora kommer jag inte åt i 95% av försöken..kan läsa, men inte skriva..
    Vissa sidor spärras helt godtyckligt. komma in - inte komma in..

    Ingen aning vad jag ska göra, snart blåser jag ur hela datorn och ominstallerar allt..

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Just nu undrar jag om det sitter nån liten j-a kines i min dator och stoppar saker och ting helt random..
    Om jag t ex på Blocket klickar på en nyhetslänk - blir det blankt i fönstret, utom 2ggr idag då det syntes nåt.
    Vissa fora kommer jag inte åt i 95% av försöken..kan läsa, men inte skriva..
    Vissa sidor spärras helt godtyckligt. komma in - inte komma in..

    Ingen aning vad jag ska göra, snart blåser jag ur hela datorn och ominstallerar allt..
    Kanske lite skit i datorn som smugit sig in och ställer till det.Prova Spybot - Search & Destroy om du misstänker skit i förgasaren.

    Själv kunde jag inte sova och snickrade ihop den här skrivbordsbakgrunden.Var ju rätt så roligt ...

    www.youtube.com/watch?v=3zqRG21tYRg


Liknande ämnen

  1. Vespa och smått & gott
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 07:45
  2. Förbannad.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 15:13
  3. Rosenhill, datorer & nätvärk
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 10:05
  4. Smått och gott.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 16:47
  5. Smått förgrymmad..
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •