Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Ruttet rättssystem

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Fullständigt rättshaveri... 2 månader ?

    De måste ju fan skämta, eller är det så jävla enkelt att om jag verkligen hatar en dumfan så ska jag se till att köra över han.. och det värsta som kan hända är fängelse i två månader ? (Som skrives är det vanligtvis inte fängelsestraff alls...) Tingsrätten öppnar nya dörrar, det är bara att hoppas det ger sig hela vägen upp till hovrätt och att det styrs upp, och det ordentligt!
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #12
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Nu stod det ju i expressen att:

    " I vanliga fall är påföljden inte fängelse men tingsrätten gör bedömningen att föraren tog en medveten risk i sin omkörning och genom sitt körsätt visade en påtaglig likgiltighet för andra människors liv och säkerhet. Tingsrätten slår fast att han vållade kvinnans död genom sitt körsätt."

    ..så han fick visst ett skärpt straff. Var nog ett korrekt beslut utifrån det som domstolen ska förhålla sig till, hade jag varit den som låg bakom och såg mitt barns mor mejas ner av någon stressgubbe hade jag nog yrkat på dödsstraff. Sjukt sorgligt. Problemet med lagar är dock att om man justerar dem så att sådana här saker känns rättmätigt vedergällna så får det följdverkningar som kan vara otrevliga.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    Anders tänk på de många polisingripande som gått snett och folk som har dött, där poliserna antingen har blivit frikända eller som högst fått löneavdrag.

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nu är det ju inte konsekvensen vi straffar i det här landet utan handlingen. Därav de låga straffen i de flesta trafikmål.

    Personligen tror jag inte att hårdare straff skulle leda nånstans. Bortsett från högre penningböter och bättre kontroll av trafiken. Det finns åtminstone inget som visar på att hårdare straff har nån preventiv verkan. Då återstår bara att straffet ska vara mån slags ersättning för hämnd och det känns inte då okej.

  5. #15
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Efter att ha läst om en avkunnad dom i dag, så börjar man undra vart vi är på väg.
    Två månaders fängelse för att ha kört ihjäl en annan trafikant pga vårdslöshet.
    Omkörning av en annan bil på backkrön och mötte då en motorcyklist som avled av kollisionen.
    Tycker att det skall jämföras med dråp i hastigt mod.
    Vad får man för straff för en örfil, eller om man skjuter en varg??
    Kan svara på det ; jag fick 2 månader i fängelse för 2 utslagna tänder,,
    Håller med , det borde vara mycket värre straff för att kört ihjäl någon !

  6. #16
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    TheCrow.
    Jag kan helt klart hålla med dig om att handlingen är det som ska straffas. Dock tycker jag även att uppsåt och utfall ska vägas in på något vis. Tex att om uppgraderas brotet till konsekvensen blir grov så "uppgraderas" brottsrubriceringen till "grovt vårdslöshet".

    Rent generellt kan jag tycka att det utdelas alldes för mycket straffrabbater och förmildrande omständigeter i rättssystemet. Ett faktiskt exempel: min fd granne som varit en jäkla strulputte hela livet, småbrott, lite droger, och allmänt stökig. Grabben sätter sig i en bil med 2,09promille i blodet och lite gräs i fickan. blir invinkad av polisen och åker så klart dit.
    Påföljd vart böter, samhällstjänst och övervakning. Det togs tydligen hänsyn till att han haft det väldigt stökigt redan från barnsben.

    Hade tex jag gjort något sådant som är ostraffad med ordnade förhållanden jobb/familj så är det mer eller mindre säkert att det skulle vara ett "hotellbesök" med i straffet. Vilket det borde vara oavsett vad man har för bakgrund

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Utan att veta exakt hur det ser ut, anser jag att omkörning vid skymd sikt borde va grov vårdslöshet å vållande till annans död. Straffen över lag är förhållandevis milda i trafiken.
    Jan

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    19
    Det sjuka är ju att om tingsrätten dömt honom till ett års fängelse, så överklagas domen och han får vilkorligt...

    //AA

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nu är det ju inte konsekvensen vi straffar i det här landet utan handlingen. Därav de låga straffen i de flesta trafikmål.

    Personligen tror jag inte att hårdare straff skulle leda nånstans. Bortsett från högre penningböter och bättre kontroll av trafiken. Det finns åtminstone inget som visar på att hårdare straff har nån preventiv verkan. Då återstår bara att straffet ska vara mån slags ersättning för hämnd och det känns inte då okej.
    Hämnd kan vara ett ord för det, men man byter inte ett liv mot två månader.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #20
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Sitta inne är rena semestern, har man hört, nä rejäla dagsböter över en himla lång tid skulle nog få sådana typer att tänka till!
    Och vad fasen ska en del ha så himla bråttom för? Du vinner i stort sett ingenting på att köra 100 där det är 90 när sträckan bara är typ 20 km!




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •