Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: utbytesprogram

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ett liknande program har genomförts i Iran men jag vet inte om det gör det än idag. Där fick man 40 000 kr för sin gammal bil.
    USA hade sitt "Cash for clunkers" där man fick byta in sin gamla bil extremt förmånligt, inbytta lär inte ens ha fått gå som res dels donatorer utan krossades..
    Vilket väckte en del protester.
    Programmet var ju ett Obama-program så det var självklart därför både extremt dyrt för skattbetalarna och tämligen onödigt, många rätt nya fordon byttes in..
    Mc-åkare är en politiskt svag grupp i Sverige, och dessutom politiskt inkorrekta, så vi lär knappast se nåt liknande här.
    Mer troligt att det blir nån form av mc-förbud än ett "inbytesprogram".....

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    ... för övrigt anser jag att tänkande utanför boxen nästan enbart är av godo. Om inte annat väcker det kanske nån som inte sett väggarna.

    Sent from my LT25i using Tapatalk

  3. #13
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Själv skulle jag aldrig byta in min hoj. Men det skulle vara bra om det fanns utbytessystem med ABS till gamla hojar. Skulle MC åkare vara politiskt svaga? Man är väl med i SMC som stoppade Rapport 13. Den skulle förhindra hojar över 250 kubik.



    Senast redigerat av MEHall den 2013-12-29 klockan 21:38.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Vad jag har förstått så skulle det bli väldigt dyrt. Så pass dyrt att det är bättre att satsa på en annan cykel.


    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Själv skulle jag aldrig byta in min hoj. Men det skulle vara bra om det fanns utbytessystem med ABS till gamla hojar. Skulle MC åkare vara politiskt svaga? Man är väl med i SMC som stoppade Rapport 13. Den skulle förhindra hojar över 250 kubik.




  5. #15
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag tycker det skulle vara en hädelse att skrota äldre fordon; de bör bevaras för framtiden !
    Med andra ord ; ni som kan/gör och vill : fortsätt renovera/reparera våra gamla fordon så att våra barn har möjlighet att njuta av dom !!

  6. #16
    Hondamannen
    Gäst
    Absolut allt skall vara på frivillig basis

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag tycker det skulle vara en hädelse att skrota äldre fordon; de bör bevaras för framtiden !
    Med andra ord ; ni som kan/gör och vill : fortsätt renovera/reparera våra gamla fordon så att våra barn har möjlighet att njuta av dom !!
    Håller med dig. VARFÖR SKALL MAN SKROTA BARA FÖR ATT NÅGOT ÄR GAMMALT
    och väl underhållet??
    Kan någon tala om vad det skulle kosta att byta bromssystemet på en gammal hoj till ABS???

    Om man tänker på att ABS inte är bromsningen utan bara registrerar rotation.
    Har man då avkännare på både fram och bakhjul, så borde man ju kunna ha de gamla trumbromsarna kvar.

    HAR JAG FEL ???

  8. #18
    Hondamannen
    Gäst
    Enligt min som är maskiningenjör samt motorcyklist så går det ju göra så men det är så dyrt att det är bättre att satsa på en annan cykel. Han sa dock att det finns entusiaster på olika forum som har genomfört såna här projekt.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med dig. VARFÖR SKALL MAN SKROTA BARA FÖR ATT NÅGOT ÄR GAMMALT
    och väl underhållet??
    Kan någon tala om vad det skulle kosta att byta bromssystemet på en gammal hoj till ABS???

    Om man tänker på att ABS inte är bromsningen utan bara registrerar rotation.
    Har man då avkännare på både fram och bakhjul, så borde man ju kunna ha de gamla trumbromsarna kvar.

    HAR JAG FEL ???

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Bygga på ABS en på en gammel hoj... Varför inte meka på insprutning på en gammel Indian när vi endå är i farten ? =P
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hehe, efter att jag hade loss mina förgasare (4 st) och sedan svor rejält när de skulle dit igen har den tanken slagit mig att bygga om min hoj. Hatar hur de har gjort med luftburken så att man inte får loss förgasarna.
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •