Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 39 av 39

Ämne: V-twin vs parallell twin

  1. #31
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Nej. Det beror på hur man konfigurerat motorn. Aprilias stora v-twinnar är t ex piggare från övre mellan och uppåt, medan Yamahas gamla 850 parallelltwin faktiskt direkt ogillar allt under 4000 rpm. Den förra varvar utan problem till 10 trpm och är starkast över 8 trpm, den senare fortsätter dra lika glatt från 5000 till en bra bit in på rött ovanför 8500...

    Två stycken olika twinkonfigurationer som beter sig ganska lika.

    En jämförelse mellan V4 ger vid handen att Honda's VFR inte alls går att jämföra med Aprilias V4. Visst är bägge lugna och mysiga i gången i landsvägsfart med ganska brett register, men när Hondan kroknar högre upp blir Aprilian nästan hysterisk (för att vara en V-motor) trots större kubik.

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Jamm, kan verifiera det... förväntade mig inte det som hände när jag just skaffat mig min Aprilia och varvade ut på den.... hmm... var beredd på en del men inte att den skulle totalt byta skepnad hysterisk är precis ordet...


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #32
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vad snackar du om från -96.
    TDM och TRX från -96 har den tändföljden, det var första gången Yamaha gjorde 270gr radtwin. Inget nytt för 1200an eller Bigbang R1, men jag tycker verkligen om gången på de motorerna.

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-12-31 klockan 23:03.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    Jamm, kan verifiera det... förväntade mig inte det som hände när jag just skaffat mig min Aprilia och varvade ut på den.... hmm... var beredd på en del men inte att den skulle totalt byta skepnad hysterisk är precis ordet...
    Nja, det där håller jag inte med riktigt. Man märker ju inte direkt på 1200:an eftersom den är hysterisk hela vägen.
    Slänger man i "automaten med sport" och bara ger rulle från start till topfart....så blir ögona

    Sen vet jag inte varför dom lagt in en topfartsspärr, förmodligen för att det är modernt att ha det? Den dippar vid 271 km/timmen och håller man full gas så håller den på att pendla upponer mellan 265 och 271

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    TDM och TRX från -96 har den tändföljden, det var första gången Yamaha gjorde 270gr radtwin. Inget nytt för 1200an eller Bigbang R1, men jag tycker verkligen om gången på de motorerna.

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Men För en radfyra är det ju nytt från -09

  5. #35
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag har haft 33 hojar i nuläget och V twinnen som sitter i Honda varadero och VTR måste vara den skönaste motorn jag kört med, inga vibrationer att tala om, vrid som en Finlandsfärja och användbarhet på alla körstilar.
    Jag lär gå i pension med en Varadero och hade gärna kompletterat med en SP1a.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #36
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Jag har haft 33 hojar i nuläget och V twinnen som sitter i Honda varadero och VTR måste vara den skönaste motorn jag kört med, inga vibrationer att tala om, vrid som en Finlandsfärja och användbarhet på alla körstilar.
    Jag lär gå i pension med en Varadero och hade gärna kompletterat med en SP1a.
    De där med Finlansfärjan va väl att ta i ändå ?
    Jan

  7. #37
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    De där med Finlansfärjan va väl att ta i ändå ?
    Ett utryck bara Daa. Men håller med,Varaderon går fint,fast finns ju mycket värre

  8. #38
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Eftersom jag numera fått firestormförgasare och väntar på GPR pipor så lär den gå än värre, dock är skillnaden på Varanen jämfört med radfyror att allt kommer direkt och det är meningslöst att varva över 5000 v/min.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Eftersom jag numera fått firestormförgasare och väntar på GPR pipor så lär den gå än värre, dock är skillnaden på Varanen jämfört med radfyror att allt kommer direkt och det är meningslöst att varva över 5000 v/min.
    Är ju det som är så skönt.

Liknande ämnen

  1. Köpes: Africa Twin XRV 750
    Av Brcklnd i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-17, 00:20
  2. Enstånka eller V-Twin...?
    Av Krokmark i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2016-04-24, 09:54
  3. Nya Africa twin
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 14:40
  4. Lifan 250cc v-twin
    Av MIKKE i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 16:01
  5. Turbo på V-Twin
    Av mullemeck i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •