Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: utbytesprogram

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    utbytesprogram

    Hej,

    Jag har en fundering kring hojar med ABS-system. I mitt hemland, Iran, blev det för några år sedan förbjudet att köra omkring på tvåtaktsmotorcykalar och all tillverkning av tvåtaktsmotorcyklar lades ner. I samma veva så infördes ett utbytesprogram, dvs ägde man en tvåtaktsmotorcykel och var villig att lämna in den på frivillig basis så kunde man få ett förmånligt lån för att kunna köpa en fyrtaktsmotorcykel.

    Jag undrar om det går att införa något liknande incitament i Sverige för att fasa ut gamla hojar som inte har ABS? Det borde väl gynna alla tycker jag. Det kanske går på något sätt locka de som har gamla 80 tals hojar att byta ut sina hojar mot begagnade eller nya hojar som har ABS om de i gengäld får något tillbaks i form av förmånligt lån, försäkring med mera.

    Det här var bara en tanke jag fick. Tror ni att detta är möjligt att genomföra?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Det finns nya hojar utan ABS, gäller ju inte bara "gamla 80-talshojar". Tror inte nån är villig att betala för att byta in dem... Jag vill nog ha runt 90 kkr i inbyte för min från 2011, ganska dålig affär när en ny med ABS kostar 155 kkr.

    Med det sagt kan vi väl konstatera att det sedan länge är känt att Sverige har en av de äldsta vagnsparkerna i världen, där äldre fordon vårdas och används istället för skrotas.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4
    Senast redigerat av Jåke den 2013-12-28 klockan 23:14.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Jo jag förstår vad du menar. Men det finns ganska många 80 tals hojar som man skulle kunna byta ut begagnade mindre hojar som cbf 500,cbf 600, er6 som inte kostar så mkt.

    Det är bara en tanke ifrån min sida :-)

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jo jag förstår vad du menar. Men det finns ganska många 80 tals hojar som man skulle kunna byta ut begagnade mindre hojar som cbf 500,cbf 600, er6 som inte kostar så mkt.

    Det är bara en tanke ifrån min sida :-)
    Sant. Men var sätta gränsen, hur mycket jobb ska läggas ner på ett bestånd man ändå försöker bli av med, varför byta ut fordon för den grupp som trots allt har bäst trafikutbildning?

    Nej, det finns helt enkelt varken moralisk anledning, historiskt eller ekonomiskt incitament. Även om jag gärna skulle byta min två år gamla hoj rakt av mot en gammal 80-talare, och sedan få en ny. Gratis.

    Vi har helt enkelt inte den trafiksituation som råder i Iran, det är nog den enklaste anledningen till att det inte är genomförbart även om det kan tyckas vara en vettig idé. Vi har runt 40 döda motorcyklister i trafiken varje år. 70% av dessa beror på andra trafikanter, det rår man inte på med ABS på hojen. Av kvarvarande 30% är hälften inte ens beroende på bromsförmåga... Ett systembyte skulle alltså påverka ungefär 1/10 av döda motorcyklister som inte saknar hojkort, blir dödade av andra, är drog eller alkoholpåverkade eller på annat sätt inte hör hemma på mc. Det är alltså grovt räknat 4 pers per år...

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4
    Senast redigerat av Jåke den 2013-12-28 klockan 23:37.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Som nämnts, jag kan du byta gammal mot ny och då kostnadsfritt så för all del.

    Jag ser dock i övrigt inte hur det skulle kunna vara genomförbart, eller ens hur det skulle kunna finansieras..

    Veteranfordon framförallt är ju en enorm kultur i Sverige, sannolikheten att någon på rätt nivå ens ids lägga energi på ämnet är nog extremt liten..

    Sen har vi ytterligare en aspekt, och den i min mening viktigaste!

    Tillväxten - det är nog en lätträknad procentandel som tar sitt mc-kort för att sedan köpa en helt ny hoj... Nej man köper en begagnad att övningsköra på, 80tal är kanon då har lömska icke-abs´ande typer som migsjälv tom råd att försäkra den gamle häcken.

    Det skulle slutligen var tal om ett jäkla överförmynderi, och där faktumet är att om du inte vill pynta 100.000:- för en hoj, alternativt belåna dig flera år så har man helt enkelt inte på en MC att göra, tyvärr är de redan på god väg med priserna för ett MC-kort idag!
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Det är genom såna här diskussioner som ibland leder till bra saker. Det är ju vad riksdagsledamöterna försöker hävda vid sina riksdagsdebatter om det kommer ngt vettigt ur deras diskussioner låter jag vara osagt.

    Iran gjorde detta på grund av vi idag har enorma miljöproblem. Nu börjar de ta tag i problem och det har väl gjort senaste 10 åren men det kommer ta många år innan problemen är borta.





    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Sant. Men var sätta gränsen, hur mycket jobb ska läggas ner på ett bestånd man ändå försöker bli av med, varför byta ut fordon för den grupp som trots allt har bäst trafikutbildning?

    Nej, det finns helt enkelt varken moralisk anledning, historiskt eller ekonomiskt incitament. Även om jag gärna skulle byta min två år gamla hoj rakt av mot en gammal 80-talare, och sedan få en ny. Gratis.

    Vi har helt enkelt inte den trafiksituation som råder i Iran, det är nog den enklaste anledningen till att det inte är genomförbart även om det kan tyckas vara en vettig idé.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Har redan funnits ett utbytesprogram i Svea rike på förslag som gick ut på att äldre personbilar skulle kunna skrotas där ägaren i sin tur skulle få en summa motsvarande ca 30 000 :- för att köpa en modernare bil.Allt naturligtvis nedlaggt när kostnaden blivit enorm.

    För övrigt så lär nog miljön ryka förr eller senare ändå när oljan har många vakande ögon på sig från större militära nationer.Och dom krigen efter denna olja lär ställa till det betydligt mer än dagens luftföroreningar.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Lugn och fin det blir inget krig i Iran :-)

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det är ju vad riksdagsledamöterna försöker hävda vid sina riksdagsdebatter
    Hehe, jo det brukar ju vara poppis bara man slipper göra nåt av det.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Ett liknande program har genomförts i Iran men jag vet inte om det gör det än idag. Där fick man 40 000 kr för sin gammal bil.


    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har redan funnits ett utbytesprogram i Svea rike på förslag som gick ut på att äldre personbilar skulle kunna skrotas där ägaren i sin tur skulle få en summa motsvarande ca 30 000 :- för att köpa en modernare bil.Allt naturligtvis nedlaggt när kostnaden blivit enorm.

    För övrigt så lär nog miljön ryka förr eller senare ändå när oljan har många vakande ögon på sig från större militära nationer.Och dom krigen efter denna olja lär ställa till det betydligt mer än dagens luftföroreningar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •