Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 51

Ämne: ABS

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    ABS är väl kanon, vem vill låsa upp hjulet och vad för nytta skulle man ha av det i så fall?
    Jag har allt för lite erferenhet för att säga varesig ditt eller datt, PERSONLIGEN har jag inga problem med att köra utan ABS, har hamnat i en del redigt läskiga halkiga situationer men alltid lyckats styra upp det... (Men man vet ju aldrig såklart.)

    Det jag tycker är vidrigt är att här bortförklaras ett rent vinstintresse av att man är intresserad av att minska dödsfallen på motorcykel.

    Det skulle vara intressant att hitta undersökningen som Bosch gjort i ämnet.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #32
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Och en annan sak är att bromsar utan ABS är otroligt enkla till sin konstruktion, vem som helst kan meka med det utan problem. Bromsar med ABS vet jag egentligen ingenting om, men jag har mina aningar.
    /Erik

  3. #33
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Trafikverket eller vilka det nu var har ju gjort en undersökning map ABS. Länkades här eller från SMC tror jag, typ i sommras.

    Så länge styrenheten inte pajar så är det som att skruva med vilken broms som helst. Iaf på bilar.

  4. #34
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Trafikverket eller vilka det nu var har ju gjort en undersökning map ABS. Länkades här eller från SMC tror jag, typ i sommras.

    Så länge styrenheten inte pajar så är det som att skruva med vilken broms som helst. Iaf på bilar.
    Rörelsen räknas elektronisk
    Jan

  5. #35
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ja men det gör det ju inte svårare att skruva med resten direkt.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Jag har bevittnat en olycka där mc-föraren med låst bakhjul körde på framförvarande.
    Med ABS så hade hojen varit styrbar och kanske olyckan kunde ha undvikits.

  7. #37
    Hondamannen
    Gäst
    Eftersom ABS kan rädda livet på folk så är det ingen ide att grunna på eventuella kostnader och reparationer.

  8. #38
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Jag har bevittnat en olycka där mc-föraren med låst bakhjul körde på framförvarande.
    Med ABS så hade hojen varit styrbar och kanske olyckan kunde ha undvikits.
    Knappast. Med låst bakhjul är hojen fortfarande relativt styrbar, vilket inte hjälpte då föraren bromsade rakt in i hindret istället för att från början försöka undvika och sedan bromsa. Resultatet med ABS hade nog varit liknande...

    Sent from my LT25i using Tapatalk

  9. #39
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    ABS är väl överlägset bra men om man inte har någon så måste man faktiskt tänka på avstånd och hastighet i givna situationer!




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #40
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Knappast. Med låst bakhjul är hojen fortfarande relativt styrbar, vilket inte hjälpte då föraren bromsade rakt in i hindret istället för att från början försöka undvika och sedan bromsa. Resultatet med ABS hade nog varit liknande...

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Fast vid olyckssituationer så räcker det inte med att hojen är relativt styrbar. Med låst bakhjul är man inte ens nära att ha den manöverduglighet som i bästa fall räddar livet på en.

    Personligen förstår jag inte hur man inte kan vilja ABS vid vanlig trafikkörning. På körskolan fick vi testa att bromsa fullt på grusväg med ABS och det var rätt mäktigt. Med vanlig broms hade ju inte funkat. Istället hade man antingen fegat eller bromsat omkull sig.

    /Freddo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •