Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: ABS

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    ja eller sr400 som de har infört utan ABS. Vad har de tänkt att göra med den modellen?

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    ja eller sr400 som de har infört utan ABS. Vad har de tänkt att göra med den modellen?
    Det är tänkt att köparen ska bygga om den efter eget huvud, den är tillverkad för att vara enkel. ABS är inte det som driver hojvärlden.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  3. #23
    Hondamannen
    Gäst
    Nej, men de får ju inte sälja den om två år om den inte har ABS. Har man avsikt att sälja den efter 2016 så kan det ju vara bra att införa skiten redan från början eller?

  4. #24
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Nej, men de får ju inte sälja den om två år om den inte har ABS. Har man avsikt att sälja den efter 2016 så kan det ju vara bra att införa skiten redan från början eller?
    Nej, då blir den ju dyrare. Dessutom är 2016 bara ett år här i Sverige, inte på världsmarknaden.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  5. #25
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast dom är väl heltypsgodkända och vem köper ett nytt fordon för att göra om till amatörbyggt? Fortfarande får de ju inte säljas efter 2016 utan ABS.

  6. #26
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast dom är väl heltypsgodkända och vem köper ett nytt fordon för att göra om till amatörbyggt? Fortfarande får de ju inte säljas efter 2016 utan ABS.
    Finns en hel del du kan göra om du tillhör kategorin "ombyggnad via inköpta tillbehör" utan att bryta mot det.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  7. #27
    Hondamannen
    Gäst
    Jag hänger inte riktigt med, vad menar du med att 2016 är bara ett år i Sverige?


    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Nej, då blir den ju dyrare. Dessutom är 2016 bara ett år här i Sverige, inte på världsmarknaden.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4

  8. #28
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag hänger inte riktigt med, vad menar du med att 2016 är bara ett år i Sverige?
    I Sverige blir det lag på att alla nya mc som säljs fr o m 2016 års modell ska ha ABS, det är inte samna sak som resten av världen. Årtalet i sig förekommer däremot troligen i hela världen.
    Härifrån är jag dock lite osäker, men jag misstänker att denna lokala lag baserar sig på en rekommandation från EU som man i vanlig ordning överimplementerat. Nån som har bättre fakta, jag är tyvärr ganska dåligt påläst i ämnet då ABS inte är ett imperativ i mitt hojintresse?

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4
    Senast redigerat av Jåke den 2013-12-29 klockan 00:46.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Lag om ABS inom EU

    Från och med 2016 blir det obligatoriskt med abs på alla nysålda hojar över 125 kubik inom EU. Enligt statistik från 2011 omkom 5.000 motorcyklister i Europa. En fjärdedel av dessa kunde ha undvikits om motorcykeln varit utrustad med låsningsfria bromsar, hävdar Gerhard Steiger, chef på Bosch Chassis Systems Control Division som tagit fram statistiken. Bosch har varit ett av de ledande tillverkarna av abs-system sedan 1994.

    källa: http://www.alltommc.se/news.php?id=2684

    Ganska märkligt att man använder sig av en källa som också är en ledande tillverkare av ABS system till motorcyklar!
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    ABS är väl kanon, vem vill låsa upp hjulet och vad för nytta skulle man ha av det i så fall?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •