Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

  1. #1
    Medlem Grevenstids avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25

    Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

    Då var det dags igen för att börja planera inför kommande mc semester.
    Det blir till viss del en repris av sommarens Nordkapp resa, men med en annat rutt och körning även genom lofoten.
    Rutten kommer att gå från Malmö i söder, genom Sverige och sedan över till Bodö, Lofoten, Narvik, Nordkapp och kanske sedan en tripp över ryska gränsen.
    Har tänkt starta den 27,e Juni och kommer att vara iväg ca 2veckor.
    Övernattning kommer att ske enkelt i hytter eller tält.
    Tempot kommer att vara relativt lugnt eftersom jag själv kör som en kratta, så alla typer hojar lär hänga med.
    Datumet är så gott som spikat, men rutten är inte helt skriven i sten, så där finns en viss flexibilitet i planeringen.
    Bor ni på annan plats i Sverige, så kan vi mötas upp längs rutten.
    Ni som är intresserade att hänga med, så hör av er.

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Grevenstid, jag kör landsvägshoj och har provkört sporthojar två ggr och jag undrar hur du står ut med att köra flera hundra mil i den kör ställningen? :-) Jag hade värk i hela kroppen efter att ha kört ett par mil med en ninja 900.


    Ursäkta att jag kapar dint tråd.

  3. #3
    Medlem Grevenstids avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Haha. Ja fy fan det tog på krafterna förra året och det krävdes ett stort stycke envishet för att inte bryta samman.
    En sporthoj som R1,an är väl inte helt perfekt till långturer, även om det går.
    Har dock bytt hoj nu till en lite mer bekvämare och lämpligare för sådana här resor.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Jag har visserligen lite bekymmer med mina axlar men fyfan aldrig en sporthoj på långtur och aldrig i livet i Norge där man måste mer eller mindre hålla hastighetsgränserna vilket oftast inte är mer än 80 km/h. Vad kör du nu då?

  5. #5
    Medlem Grevenstids avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Ändrade modellen nu i profilen. Köpte ju i höstas en Triumph Tiger Explorer.
    Ja det gäller att hålla hastigheterna i Norge.
    Deras vägkamera skjuter ju bakifrån, så man kommer inte undan som i Sverige.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    jaså det kände jag inte till.

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Skulle gärna hänga med och se midnattssolen men jag är en ensamvarg när det gäller att åka hoj.
    Åkte med på en resa till Isle of Man och vi var visserligen bara två på hoj medan reseledaren körde en Dodge Ram. Han är förvisso över 70 år och han var över på ön första gången 67. Åter till saken, vi körde motorväg genom England mestadels för att komma till färjan i Heysham. Nattetid var det resan dit, tillbaka till Immingham var det dagtid och gick fasen så trögt. Trafikköer som tusan och då tyckte jag att det var skit att behöva följa reseledaren. Hade jag då vetat var någonstans lastbåten, som tar lite passagerare, låg hade jag åkt i förväg.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Kan väl inte vara några större problem med att köra sporthoj till NordKap.Norrmannen Sjaak Lucassen körde ju runt hela världen på en Yamaha R1 och korsade bla flera öknar ... ser ju gott ut ca 3:55 när han korsar en öde saltöken.



    Körde själv från Malmö till Stockholm i somras.Åt en glass när jag kom fram och drog sedan hemåt igen.120 mil och en upplevelse rikare när jag njöt av varje mil.Man är väl Skåning vetja ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-12-28 klockan 09:22.

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Jag har visserligen lite bekymmer med mina axlar men fyfan aldrig en sporthoj på långtur och aldrig i livet i Norge där man måste mer eller mindre hålla hastighetsgränserna vilket oftast inte är mer än 80 km/h. Vad kör du nu då?
    Man kan välja vägar. Somliga vägar är 80 bra hastighet.
    Jan

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Du har en poäng där, räven. Genom att välja rätt vägar kan det bli kul ändå. Trots 80-skyltar och lömska poliser. Visst kan 80-skyltarna i Norge vara begränsande (för att inte tala om de trista 60-skyltarna...). Men inte så mycket som man kan tro - om man väljer att söka upp småvägarna.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-12-30 klockan 21:51.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 17:49
  2. Om någon vill fynda (utförsäljning)
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 07:39
  3. Nordkapp 2013
    Av Grevenstid i forum Touring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 01:26
  4. Vill någon hänga med till Kroatien
    Av Sotarn i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 15:54
  5. Någon som vill åka med till Café Våfflan i kommande vecka
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •