Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: låsa bromsarna

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    låsa bromsarna

    Hej,

    Jag inbillar mig att om man låser bromsarna på en glidarhoj som dragstar 1100 classic så tror jag av ngn anledning att det inte blir lika dramatiskt som om man gör det på en landsvägshoj eller offroad.

    Har jag rätt eller fel?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Prova...

    Kommer att hända samma sak, vissa skillnader pga olika tyngdpunkter dock.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Det är det jag tror med samt att de har väl oftast fetare däck än andra hojar. Jag äger ingen glidare än och tänker inte testa det på handlarnas cyklar.


    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Prova...

    Kommer att hända samma sak, vissa skillnader pga olika tyngdpunkter dock.

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Jag inbillar mig att om man låser bromsarna på en glidarhoj som dragstar 1100 classic så tror jag av ngn anledning att det inte blir lika dramatiskt som om man gör det på en landsvägshoj eller offroad.

    Har jag rätt eller fel?

    Mvh

    Hondamannen
    Snackar vi bakbroms ? Har inte alla hojar ABS ?
    Jan

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Fram och bakbroms! Vad menar du med " Har inte alla hojar ABS"? :-)

  6. #6

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Låser du frambromsen på en Sporthoj så reser du garanterat bakhjulet medans en customhoj nog bara förlorar greppet! Nog så otrevligt. Detta på asfalt dock, på grus händer nog samma med båda hojarna!

    ABS är vad jag kan förstå en överlägset bra bromssystem.

    Fanns redan låsningsfria bromsar på den första Rolls Royce som producerades.
    Min gamla hoj (se under min profilbild) som är årmod 80 har inte ABS och då, mig veterligen, så fanns inte låsningsfria bromsar till hoj. ABS är en ganska nymodig sak men låsningsfria bromsar till bil fanns tidigt.



    Senast redigerat av MEHall den 2013-12-28 klockan 06:35.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Har låst frambromsen på Blackbirden som trots detta löste sig med en blandad upplevelse när den varken reste sig eller gick omkull.Numera finns det ju handikappanpassade mc med abs för de som har svårt att bromsa rätt.Bra så att alla kan få köra hoj, även de med mindre känsla.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-12-28 klockan 09:06.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    tbx till glidarhojar :-)

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Tror att det nog kan vara tvärtom, mot vad du tror. Och eftersom vi båda "tror" utan att veta så kan man fundera på värdet av denna "tro"!

    Men, jag låser hellre framhjulet en hoj på 200 kg än en på 350 kg. Eller vad nu en Dragstar kan tänkas väga. Att rädda situationen med en lättare hoj borde vara enklare än att att göra det med en biffig sak på 300-400 kg. Det är många kilon som s a s kan ta fel väg och som måste hämtas hem igen innan det är för sent.

    Att låsa framhjulet på en offroad (på löst underlag, menar jag då) är inte så märkvärdigt om inte hastigheten är alltför hög. Bara att släppa lite på bromsen tills det greppar igen. Brukar gå bra.

    (OT: Fast ibland är det bättre att låsa på löst underlag. Det låsta hjulet plogar upp en kil av grus/lera framför däcken, som i sig bromsar farten.)

    (Mera OT: MEHall, rätta mig om jag har fel. Men om du skall ha upp en sporthoj på framhjulet får du bromsa på gränsen till låsning. Låser du framhjulet så lär du inte komma upp utan glider som vilken hoj som helst.)

Liknande ämnen

  1. Låsa sidoväskorna?
    Av TheCrow i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 17:59
  2. Testat bromsarna.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 16:42
  3. Kan inte läsa nya pm
    Av Boogieman i forum Om hojen.nu
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 13:05
  4. Nu ska jag läsa.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •