Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Nybörjare med stort N. Besiktningsfrågor.

  1. #21
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Baklysen och blinkers måste vara e-märkta.
    Jag har byggt egna blinkers och broms/positionsljus till min hoj. Frågade hur det låg till när jag var inne för besiktning och svaret var "De ska vara e-märkta, men vi kollar funktionen, färg och position. Stämmer det så är det inga problem"

    Så du kan absolut "chansa" och bygga ett eget baklyse.

  2. #22
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Här finns hela regelverket.

    Mc Regler

  3. #23
    Medlem Brünos avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg
    Här finns hela regelverket.

    Mc Regler
    Tack så mycket!! Har försökt googla efter den där men det har visat sig att jag var lite talanglös där.

    Regler svart på vitt

  4. #24
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ett litet tips med skärmen med tanke på blöta sommardagar:







    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #25
    Medlem Brünos avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    14
    Jag förstår er kritik angående bakskärmen och vart ni vill komma med den . Vi stog faktiskt och måttade med en liknande skärm men insåg att den skulle se ut som alla andra savage-bobbers där ute. Räta sig i led är inte riktigt vår grej och det är mycket mer genuint att modifiera befintliga delar i mitt tycke.
    Det är bara metall, den dagen vi tröttnar på utseendet så kapar vi upp den och gör nått annat med den.
    Svårare än så är det ju inte. Vi har bara byggt efter eget tycke och efter vad vi tycker ser fränt ut, så som man borde bygga hot rods och motorcyklar med andra ord.

    /C

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har inga kommentarer om regler (då jag inte är så haj påt) eller praktiska ting men vill bara säga att ombyggnationen var ett enormt lyft! Orginal är den tråkig så man somnar, nu är det en sjysst enstånka med minimalt med grejer som tar fokus från cylindern. Gillar, bra jobbat. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #27
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    när det gäller besiktning så ger jag nog rådet att inte chansa, vill du inte ha grejerna så är det väldigt lätt att ta bort dom efter besiktning eller ändra som du vill då - det är ju 2 år till nästa
    sen en annan sak,kolla i regbeviset om hojen är reggad med passagerare - då måste du ha bönpall och skärmen ska hålla för den, annars kan det bli registreringsbesiktning och det vill du väl inte göra

  8. #28
    Medlem Brünos avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    14
    Ja tusan den är ju reggad med två sittplatser inksive förarplats. Och det tycker jag är en självklarhet att man gör iordning allt så det är godkänt vid besiktning. Man vet ju aldrig vad besikningsmannen är på för humör.

    Vad innebär en regbesiktning på en motorcykel då? Antar att det inte bara är en vägning och ren formalitet som det brukar vara på bilar efter som du säger så.

  9. #29
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Brüno Visa inlägg
    Vad innebär en regbesiktning på en motorcykel då? Antar att det inte bara är en vägning och ren formalitet som det brukar vara på bilar efter som du säger så.
    Antingen regbes enligt originalutförande (eller så avvikande som din polare besiktningspersonen godkänner) eller så regbes som amatörbyggt fordon enligt SFRO. Vägning krävs för bägge som du påpekar.

    När det gäller hoj brukar det vara enklare att återställa till original inför eventuell besiktning, bil är normalt lite mer meck och mer värt att nyregga.

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk 4
    Senast redigerat av Jåke den 2013-12-29 klockan 01:38.

  10. #30
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    senast jag var med om regbesiktning så kostade den 880:-
    man ska ha papper från generalagenten hur hojen ska vara eller från SFRO eller nån EU papper om det kommer från utlandet
    kontrollen är mer noga på allt så chansen att få underkänt är bra mycket större
    i ditt fall är det bara skruva en liten kudde på skärmen och ha lite kraftigare stag så är problemet borta,står ingenstans att bönpallen ska ha viss storlek eller att den ska vara bekväm att sitta på.
    (även jag plockar bort den efter besiktning,men har du den inte så blir hojens vikter annorlunda och då får man inte skjutsa heller om det nu skulle behövas)
    Senast redigerat av klaus den 2013-12-30 klockan 01:58.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-11-30, 21:10
  2. Hur stort bakdäck ?
    Av Kain76 i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 18:55
  3. Slagit på stort i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 09:52
  4. Dragkedjor 10 mil fm och ett stort lugn
    Av on2wheel i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 15:09
  5. Nåt stort och gult
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 06:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •