Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ,Tjeckien, Slovakien,Schweiz, Italien, Holland, Belgien, Luxemburg

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    ,Tjeckien, Slovakien,Schweiz, Italien, Holland, Belgien, Luxemburg

    Hej,

    Jag har nu satt igång och börjar att förbereda mig inför nästa års mcresa.

    Jag är intresserad av att åka till de länder som jag har nämnt i rubriken. Om det är några länder som ni tycker är bättre än andra får ni gärna säga det samt vad det kostar att vara i respektive land. Är det något land som ni tycker att man kan hoppa över det får ni gärna säga det också men är tacksam om ni lämnar någon form av motiveringen till det hela.Men generellt är jag öppen och tacksam för all tips och råd ni har angående dessa länder.

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag slår alltid ett slag för Tjeckien.Tjeckien har myyycket historia och är ett land som klarat sig bra ifrån bombningar vilket gör att mycket är bevarat.Prag är Prag med allt denna stad har att erbjuda vad gäller sevärdheter,uteliv,mysfaktor,mat/dryck.Allt detta till ett hyggligt pris.Här finns så otroligt mycket att se så det blir för mycket att skriva om här.Jag vill också rekommendera Kutna Hora med sin "benkyrka" som egentligen ligger i utkanten i ett samhälle som heter Sedlec,väl värt ett besök.I södra Tjeckien ligger en stad som heter Cesky Krumlov.Denna stad kommer man gärna tillbaka till.Här är helt fantastiskt att gå omkring i alla kullerstensgränder/gator och bara njuta av alla gamla byggnader och slott.Cesky Krumlov måste helt enkelt bara upplevas,ett minne för livet.Tjeckien är ölets land och här dricks det mest öl i hela världen per invånare räknat.Ett besök på något mikrobryggeri hör till då man är här(Om man gillar öl förstås) Är man i Prag rekommenderar jag "lillsidan" då här är en aning mindre turister och dessutom bättre priser för plånboken.Här finns också gott om boende i det flesta prisklasser.Jag/vi föredrar dock att bo vid ön Kampa vilket gör det lätt och bekvämt att nå det mesta till fots.Ska själv dit nästa sommar för 5:e gången och detta säger väl allt.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Tack Bighoj! Kan du säga ngt om prisförhållandena i Tjeckien?

  4. #4
    I Prag (om man inte går på turistfällorna vid Astronomiska uret) så får man ledigt i sig en öl för 11-15 kr och en god bit mat för runt 50-80 kr. Hotell går att hitta för 250-300 kr rummet. Jag har själv varit i Prag 12 gånger och jag åker lätt dit 12 gånger till :-)
    IBA #55080

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    7-800 kr om dagen inklusive bensin, är det rimligt? Menar du Hotell eller vandrarhem?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Borde rimligtvis vara vandrarhem/hostel.I Cesky Krumlov hyr vi dubbelrum på Hostel merlin inkl dusch o toalett + gratis te/kaffe för ca 500/natt.Om man väljer bo en liten bit utanför själva Prag centrum borde priserna vara något billigare.Enkelrum ligger kring 300 kr/dag.7-800 per dag ska inte vara något problem att klara sig på.
    Ett bra tips är att hitta boende inkl frukost så man kan stå sig bra någon timma framåt.
    En regel är att äta o dricka utanför turiststråken=billigare och ofta mer prisvärt samt att man ser hur Tjeckerna själva har det i sin vardag.
    Tjeckien HAR varit billigare men är fortfarande mycket fördelaktigt ekonomiskt för oss Svenskar.Då vi är där spenderar vi allt mellan 5-800 kr/dag(exl boende) och vi lever nästan lyxliv.Vi äter ute flera gånger per dag och dricker god öl i överflöd.Vi spenderar som fan rentutav och är 2 pers.
    Senast redigerat av Bighoj den 2013-12-24 klockan 13:48.

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Jag gillar normalt sett inte stora städer utan jag har mest tänkt mig att se mig om i mindre städer. Vad tror du att man klarar sig på i de mindre städerna? Jag brukar lägga mig på en nivå där jag varken bor någonstans som är dåligt eller något ställe som är överdrivet lyxigt och på samma sätt resonerar jag när de gäller mat. Jag åker ensam.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Litomerice norr om Prag är en lite mindre stad med ett jättefint torg och trevliga öl o matställen,bl a en pub/restaurang som ligger nere i en källare.4,5 km från Litomerice finns en stad/by som heter Terezin(På Tyska Theresinstadt) I Terezin finns ett läger för judar och Ryska kvinnor o män vilket är en intressant men hemsk sevärdhet.Jag rekomenderar faktiskt att man går dit för man upplever mycket mer till fots + att man slipper asa mc utrustning med sig i värmen.
    I Litomerice finns en camping som heter autocamp Slavoj Litomerice och som även har bungalow att hyra ut till vettigt pris.Campingen har även mat med bra kvalitet.Du lär garanterat träffa på andra Svenskar på denna camping då denna är populär bland Svenskar.
    Kutna Hora som jag nämnde tidigare är också en mindre trevlig stad som även har camping med stugor(Autocamp Transit) till bra pris.Gå gärna in och kolla campingarnas sidor på nätet,där står priser m.m.
    Senast redigerat av Bighoj den 2013-12-24 klockan 16:05.

Liknande ämnen

  1. Tjeckien? Slovakien? Södra Polen?
    Av TMax500 i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 18:16
  2. Mc resa till Italien
    Av Kalle15 i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-10, 19:58
  3. Belgien, luxenburg och Holland
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-10, 20:29
  4. Mc resa österrike, Italien, Schweiz
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 11:15
  5. Östterike, Schweiz;Norge
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •