Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Alperna, tips på rutt i sommar

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Hej!
    I sommar hoppas jag att vi ska ta oss till alperna, om jag lyckas övertala mina vänner. Förra sommaren blev det Norge, i somras blev det Gotland (västkusten var planen från början).

    Övernattning planeras i Köpenhamn, Autozug, Zell Am See, [någonstans], Autozug, Jönköping. Totalt ca 300 mil på hoj, plus tågresorna. Vi siktar väl på att köra uppemot 40 mil per dag, bortsett från Sthlm-Köpenhamn.

    Vad tror ni om upplägget? Vägvalet är förmodligen till och från dåligt, eftersom jag inte bockat i "undvik motorväg", så där får ni gärna kommentera. För Norgeresan köpte jag en kartbok för MC-vägar i Norge, funderar på att göra samma sak även för denna resa. Karttips?

    Alla tips och idéer uppskattas!
    Jag skulle nog ta färjan Göteborg-Kiel.
    Totalt enkel väg 42mil kortare att köra, övernattning på färjan.
    Kiel-Hamburg 95km, då har man tid att besöka Lois eller annat sevärt den dagen.
    Tåget går som regel vi 6-7tiden på kvällen.
    Ät middag innan ni går på tåget. Räkna med trångt boende och dåliga sängar
    Senast redigerat av Röjkvist den 2013-12-22 klockan 13:28.

  2. #12
    Är det inte enklare, men framför allt billigare för en Stockholmare att ta båten från Nynäshamn till Gdansk. Från Gdansk är det väl cirka 130 mil ner till Zell Am Zee.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg

    Det låter ju perfekt
    Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

    Tack för svaren!
    Om det är första gången ni åker där nere så tycker jag att man ska satsa på tre saker:
    - Grossglockner
    - Dolomiterna
    - Stelvio

    Resten blir bonus när ni drar genom Österrike/Schweiz.

    Tycker då att ni ska rita om eran karta, Åk från Munchen direkt genom Grossglockner. Därifrån ner till Lienz. Efter passage in i Italien, sväng söderut efter väg ss51 och ta sikte på kör mot Corvara i Dolomiterna.
    Från Corvara mot Merano via Bolzano
    I Bormio efter Stelvio till Livigno. Därifrån västerut och nåt alppass eller den väg som du ritat in på kartan.

  4. #14
    En massa bra svar!
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag vet ju inte varför ni stressar när ni ändå är där ????
    Främst för att några av kompisarna inte kommer att kunna vara borta så länge, så vi vill hålla nere totala antalet dagar. Sen känns det inte som att vi stressar något, enda sträckan med många mil är ju i Sverige.
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Jag skulle nog ta färjan Göteborg-Kiel.
    Totalt enkel väg 42mil kortare att köra, övernattning på färjan.
    Värt att kolla upp! Det blir väldigt mycket att sitta på andra transporter om man både ska ta färja och sen tåg, dock.
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Är det inte enklare, men framför allt billigare för en Stockholmare att ta båten från Nynäshamn till Gdansk. Från Gdansk är det väl cirka 130 mil ner till Zell Am Zee.
    Jag var inne på det alternativet först och då åka via Prag, men det kommer ta en dag extra att komma fram när vi håller ~40 mil om dagen. Istället för att påbörja dag 3 i München så kommer vi att anlända i slutet av dag 3 i Zell Am See. Kostnadsmässigt tror jag inte att det spelar så stor roll.
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Om det är första gången ni åker där nere så tycker jag att man ska satsa på tre saker:
    - Grossglockner
    - Dolomiterna
    - Stelvio
    ...
    Dolomiterna, har jag inte ens haft i åtanke Jag ska fila fram ett nytt ruttförslag, så får vi se om jag hittat något bra

  5. #15
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Har planerat köra Grossglockner 2 ggr men fått avstå p g a vädret.Kan ju vara något att ha i tanke då ni ska dit ner.Skulle tro att 7 dagar blir tajt,men allt går utom tennsoldater och småbarn.
    Körde Grossglocknerpasset på 80 talet, skitfint men den dan vi tänkt köra över var det snöstorm (mitten av Juli) Vi körde över dan efter på nyplogade vägar!
    Stanna i Heiligenblut på nervägen till Italien, mysig by med välkänd MC-camping!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Tycker då att ni ska rita om eran karta, Åk från Munchen direkt genom Grossglockner. Därifrån ner till Lienz. Efter passage in i Italien, sväng söderut efter väg ss51 och ta sikte på kör mot Corvara i Dolomiterna.
    Från Corvara mot Merano via Bolzano
    I Bormio efter Stelvio till Livigno. Därifrån västerut och nåt alppass eller den väg som du ritat in på kartan.
    Något likt detta? http://goo.gl/maps/xqO0x
    Känns spontant bättre. Kommer nog även att stanna i Helsingborg på vägen ner istället för Köpenhamn, det blir en jämnare fördelning av sträckan. 55 mil första dagen istället för 65 mil, därefter 43 mil dag 2.
    Senast redigerat av blinken den 2013-12-22 klockan 21:19.

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst
    Nu vet jag att du efterfrågar om tips om rutter till Alperna men jag vill ge dig min syn på din fråga.

    vad kostar det där Autozug ner till Österrike TOR? Jag har för mig att det är inte alltför billigt eller? Jag menar att du får lägga ut en större summa pengar för några få dagar i Alperna. Pengarna kan utnyttjas bättre tycker jag.

    Är det inte bättre att ta mål som ligger lite närmare Sverige och inte stressa igenom målen? Rugen, herzbergen och Moseldalen ligger nära och bra. De är både vackert och roligt att köra där.

    Rugen har jag ännu inte sett själv men det sägs vara väldigt vackert.

    För några år sedan när jag precis hade börjat köra motorcykel så ville jag göra en större resa som senare inte blev av. Min analys av detta var att jag tänkte i alltför stora banor. Det hade räckt om jag hade åkt till Norge. Jag lärde mig en läxa av detta och vill oftast inte göra saker och ting mer komplicerad än vad det behöver vara.


    Min uppfattning är att du gör lite grann samma misstag som jag gjorde. Tänker för stort och missar det roliga med mcresor. Det vill säga se saker och ting och stressa lite mindre.

    Du hinner säkert att se Alperna en annan gång.

    Jag hoppas att du inte tar illa upp av mitt inlägg.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-12-22 klockan 22:10.

  8. #18
    Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening
    Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

    Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.

  9. #19
    Hondamannen
    Gäst
    Jag var i somras i Heiligenblut, Graz och Linz. I alperna står det ofta att du ska testa bromsarna ordentligt ....bromsvätskan kan där på grund av höjden ändra fas och det för med sig att man tappar bromsverkan.Bromsarna kan också överhetta. Det ska bli kul att höra hur din hoj som har insprutning upplever alperna. Min gick som en påse nötter på den höjden Den hade lite svårt att andas så att säga.



    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening
    Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

    Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-12-23 klockan 01:49.

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Självklart tar jag inte illa upp, allt är ju i välmening
    Vi körde ju till Norge förra sommaren, just bergspassen gav mersmak och därför vill jag åka till alperna. Kompisarna är inne på samma spår.

    Alperna blir nästa mål kort och gott, sen om det är för optimistiskt med vare sig kostnaden eller restiden så får vi fnula på det innan det blir av. Om det skiter sig oavsett så får det bli en Stavangertripp istället, som egentligen var planerat för Norgetrippen initialt men som kortades ner för att restiden blev just för lång.
    Största misstaget är att planera för mycket på för kort tid. Jag var i Alperna 11 dagar förra sommaren. Det finns så mycket att köra å se att 10 dagar i Alperna är vad som behövs. Min uppfattning.
    Jan

Liknande ämnen

  1. MC över alperna till Slovenien
    Av Torbjörn Gard i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 22:31
  2. Min resa till alperna
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 17:49
  3. Förgasare i Alperna
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 02:40
  4. Norge, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 19:23
  5. Alperna 2012
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •