Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Alperna, tips på rutt i sommar

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Största misstaget är att planera för mycket på för kort tid. Jag var i Alperna 11 dagar förra sommaren. Det finns så mycket att köra å se att 10 dagar i Alperna är vad som behövs. Min uppfattning.
    Finns det några exempel på vad man bör se längs med vägen? Jag gillar det mesta, så några förslag uppskattas varmt!

  2. #22
    Hondamannen
    Gäst
    Jag kommer så småningom att ladda upp bilder och berättelse om vistelse i Tyskland samt min resa till Österrike. Kanske kan du hitta några tips där.

  3. #23
    I alperna kan man ju snurra i hundra dagar och ändå så....

    Om man har tre dagar på sig så har man det. Vi är ju alla olika, en del vill knalla runt och kika på en massa grejjor och för en del räcker det att bara se vyerna från en sadel....och med det stanna och njuta av utsikten där man känner för det. Det senare är jag.

    Innebär också att, sitta i en sadel och snurra runt tio dagar i alperna, då hinner man bli ganska less. Nej, tre dagar räcker alldeles gott och framför allt....man sparar alpobjekt och man får då också en orsak att komma tillbaka

    Som sagt, ni får verkligen köra sakta om ni ska hålla på i tre dagar. Jag körde med moped den rundan och då fick jag också kliva av moppen emellanåt för att den inte orkade.

    Du kan läsa här http://www.saarela.se/moped/touring/.../120609-1.html så ser du turen på det du ritat på din karta, åtminstone från Grossglockner till Livigno (bläddra framåt några dagar)

    Ang färjan från Nynäshamn. Nej, jag tror definitivt att det bli mycket billigare om ni tar färjan till Gdansk. Ni slipper kostnaden 2xautozug samt 2xbroavgifter.

    Dessutom så tror jag att milmässigt blir det inte mycket skillnad, räknat till Zell am Zee. Tidsvinsten är väldigt liten om inte en ren förlust istället. Kliv upp en timma tidigare?

    Fråga: Körmässigt är ju 40 mil cirka 4 timmar. Vad gör ni resten av tiden? Sover halva dan? Orkar inte köra mer?

  4. #24
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Jag vet, vi är alla olika. Jag gillar att kolla nästa lilla Alpväg efter 10 dagar där. Andra längtar till Autoban efter 2 dagar.
    Jan

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    I alperna kan man ju snurra i hundra dagar och ändå så....
    Fråga: Körmässigt är ju 40 mil cirka 4 timmar. Vad gör ni resten av tiden? Sover halva dan? Orkar inte köra mer?
    Man har semester! Stooor skillnad att åka ensam eller vara t.ex. 4 hojar 8 pers.
    Som sagt vi är alla olika, en lunch på 2timmar på en restaurang med fin utsikt är int att förakta

  6. #26
    Vi är nog något mellanting, tycker om att åka hoj, men stannar gärna för att se något speciellt och strosar runt lite. Jag tror dock att tre dagar räcker, men eftersom det blir ganska korta dagsetapper i alperna så kanske man får lasta av packningen och ta lite extraturer efter att man anlänt där man ska övernatta.

    Jag har uppdaterat rutterna och ska nu lobba för dem gentemot kompisarna, så får vi se hur det blir

    1. Alpresa, Stockholm-Hamburg, 2dgr

    2. Alt. Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio

  7. #27
    Hej alla
    En liten uppdatering för de som är intresserade, såhär ett halvår efteråt

    Alla medresenärerna har bangat av olika skäl, en ska till och med sälja hojen. Det slutar med att jag, nu på tisdag, åker själv via färjan Nynäshamn-Gdansk och sen genom Polen, Tjeckien, Österrike, norra Italien, Schweiz, Tyskland, Danmark och hem. Jag tar Autozug som planerat från München och kanske tar någon dag extra i alperna. Om det blir träligt för att man är själv, så det kan även bli så att jag brummar några extra mil var dag.

    Jag har räknat med att det tar 9d att åka, men inget annat än färjebiljetten är bokad så det blir vad det blir.

    Det har varit svårt att föra lobbyverksamhet mot frugan för att få åka själv, men till slut så gav hon med sig.

    Det blir ungefär denna rutt. Jag kan ha modifierat den något när jag lade in den i Zumon. T.ex. vill jag minnas att någon rekommenderade väg SS241 mellan Vigo Di Fassa och Bolzano i Italien, så det är ändrat.

    1. Gdansk-Salzburg: http://goo.gl/Gg77cS
    2. Salzburg-Munchen: http://goo.gl/RBK1MZ
    3. Hamburg-Stockholm: http://goo.gl/rtpJa9

  8. #28
    Medlem ralsbos avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    29
    Det är helt rätt att du ger dig av ensam när kompisarna backar ur.
    Fördelen är att du kommer att träffa massa trevliga hojmäniskor när du är där nere.
    Jag kommer 14 dagar efter dig, men jag kommer att åka via Stelvio, ner till Menton/Nice och fortsätta turen i Frankrike via Route del Grande Alps.
    Självklart kommer jag som vanligt att åka ensam.

Liknande ämnen

  1. MC över alperna till Slovenien
    Av Torbjörn Gard i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 22:31
  2. Min resa till alperna
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 17:49
  3. Förgasare i Alperna
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 02:40
  4. Norge, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 19:23
  5. Alperna 2012
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •