Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Alperna, tips på rutt i sommar

  1. #1

    Alperna, tips på rutt i sommar

    Hej!
    I sommar hoppas jag att vi ska ta oss till alperna, om jag lyckas övertala mina vänner. Förra sommaren blev det Norge, i somras blev det Gotland (västkusten var planen från början).

    Eftersom några av dem har svårt att vara borta en längre stund så försöker jag komprimera resan något. Här nedan är mitt första utkast, där jag räknar med att vi åker Stockholm-Köpenhamn-Hamburg för att sen ta Autozug till München och i slutändan ha Grossglockner och sen Stelvio som huvudattraktion.

    1. Stockholm-Hamburg, 2dgr
    2. Grossglockner & Stelvio 3dgr
    Samma väg hem igen. Totalt 7 dagar.

    *Uppdaterad efter feedback:
    1. Alpresa, Stockholm-Hamburg, 2dgr

    2. Alt. Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio, 3dgr

    Övernattning planeras i Köpenhamn, Autozug, Zell Am See, [någonstans], Autozug, Jönköping. Totalt ca 300 mil på hoj, plus tågresorna. Vi siktar väl på att köra uppemot 40 mil per dag, bortsett från Sthlm-Köpenhamn.

    Vad tror ni om upplägget? Vägvalet är förmodligen till och från dåligt, eftersom jag inte bockat i "undvik motorväg", så där får ni gärna kommentera. För Norgeresan köpte jag en kartbok för MC-vägar i Norge, funderar på att göra samma sak även för denna resa. Karttips?

    Alla tips och idéer uppskattas!
    Senast redigerat av blinken den 2013-12-23 klockan 14:03.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Har planerat köra Grossglockner 2 ggr men fått avstå p g a vädret.Kan ju vara något att ha i tanke då ni ska dit ner.Skulle tro att 7 dagar blir tajt,men allt går utom tennsoldater och småbarn.

  3. #3
    Vädret där nere eller? Är det regnet som satt stopp då?

    Sju dagar kanske är optimistiskt. Var tror du att det spricker?
    1. Stockholm-Köpenhamn
    2. Köpenhamn-Hamburg (Autozug kör oss till München under natten)
    3. München-Heiligenblut
    4. Heiligenblut-Merano i Italien (preliminärt)
    5. Merano-München (tåg till Hamburg under natten)
    6. Hamburg-Jönköping
    7. Jönköping-Stockholm

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ja,det var regn/snö,men vi vi ska ner nästa sommar igen.Min tankegång ang 7 dagar var baserat helt och hållet på mig.Jag resonerade som så att-Dålig/ingen sömn på tåget vilket gör att man blir urtrött och inte har lust att köra så mycket hoj då man kommer fram-Vädrets makter-Kanske man vill köra fler pass då man tagit sig så långt ner,men blir tvungen att dra sig norrut igen.
    Inte alls menat att avskräcka.Får man 2-3 heldagar i alperna på mc:n lär man nog fått köra av sig.Nu ska ju ni ner och köra och inte kolla sevärdheter så då kanske tiden räcker till.Har hört dom som kört ner till Italien och köpt en korv och sen hem igen.

  5. #5
    Nä, någon sightseeing blir det nog inte, fast det beror nog delvis på att vi inte har någon aning om vad som finns där nere. Mestadels är det nog vägarna som lockar.

    Då är det ingen omöjlig plan i alla fall

    Hur gör ni med vägval när ni åker ner? Håller ni er till de stora vägarna eller har du några småvägar att tipsa om i närheten av sträckorna jag petat ut?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Vi matar autobahn men eftersom vi kommer via Tjeckien till Österrike så går vi på Grossglockner vid Zell am see.

  7. #7
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Grosslocchner är ett suveränt ställe vi tillbringade många timmar där åkande på sopsäckar på snön skitkul
    Zell am See har några sevärdheter, nere i källaren....på hotellet

  8. #8
    För den där rundan räcker tre dagar gott och det blir också tid över. Jag körde på 10 dagar tor från Helsingborg just Grossglockner, Dolomiterna samt Stelvio. Tre dagar tog det för mig att köra rundan med alla alppass....(denna gången på en moped)

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Grosslocchner är ett suveränt ställe vi tillbringade många timmar där åkande på sopsäckar på snön skitkul
    Zell am See har några sevärdheter, nere i källaren....på hotellet
    Nere i källaren?

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    För den där rundan räcker tre dagar gott och det blir också tid över. Jag körde på 10 dagar tor från Helsingborg just Grossglockner, Dolomiterna samt Stelvio. Tre dagar tog det för mig att köra rundan med alla alppass....(denna gången på en moped)
    Det låter ju perfekt
    Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

    Tack för svaren!

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Nere i källaren?


    Det låter ju perfekt
    Vad gäller ruttvalet mellan Hamburg-Grossglockner-Merano-Stelvio-München, finns det bättre småvägar runt om som man borde ta istället, eller är det bra vägar redan?

    Tack för svaren!
    Jag vet ju inte varför ni stressar när ni ändå är där ????
    Jan

Liknande ämnen

  1. MC över alperna till Slovenien
    Av Torbjörn Gard i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 22:31
  2. Min resa till alperna
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 17:49
  3. Förgasare i Alperna
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 02:40
  4. Norge, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 19:23
  5. Alperna 2012
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •