Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Behöver jag mer dagar i Norge

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    Behöver jag mer dagar i Norge

    Tänkte att köra genom Norge i sommar från Nordkap & söderöver via.
    Alta Narvik Fauske Kringla Reipå Leland Vennesund Hoylandet Namsos Steinkjer Elverum Halden och hem.
    Det blir ca 260 mil. Jag är nog en mil optimist,, men gör man denna resa på 5 dagar ? Min erfarenhet av Norge körning är begränsad.

    Ha en go "H"jul på er,,

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    ...Det blir ca 260 mil. Jag är nog en mil optimist,, men gör man denna resa på 5 dagar ? Min erfarenhet av Norge körning är begränsad...
    50 mil om dagen i 5 dagar? Det är tufft. Det är nog bara V Saarela som klarar det... Eller någon Iron Butt-are. Norska mil är inte som andra mil. De tar lång tid. Krokiga vägar, måttliga hastigheter, färjor mm.

    Men det är det värt!

    Jag säger inte att det inte går. Men räkna med heldagskörning från kl. 8 till kl. 18...

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror att etapper på runt fyrtio mil per dag är rimligt att räkna med i Norge. Blir väl många timmar i sadeln annars, men visst allt är möjligt...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Instämmer med de övriga. När jag körde 40 mil på en dag i norge, så fick jag ett svullet knä eftersom jag inte körde så fort belastades knät mer än vanligt :-) Det jag menar är att den motorcykel som man kör påverkar också antalet mil man kan köra i Norge.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Instämmer med. 40 mil i Norge tar mer tid och mer kraft än 40 mils vanlig körning.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Först: Hur kom du till Nordkap? Alltså hur trött och sliten är du från start?

    Att köra omkring i Norge är krokigare än i Sverige och tar längre tid per mil även på de större vägarna. Kanske att du vill se och uppleva efter vägen och sånt tar också tid.

    Varför inte bara ta till en ordentlig vecka och kajka omkring och njuta av landet och turen. Stanna för dagen när det känns rätt, oavsett hur lågt eller kort det blev den dagen och till sist, när du känner att det är klart bara dra hemåt.
    Ove

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Först: Hur kom du till Nordkap? Alltså hur trött och sliten är du från start?

    Att köra omkring i Norge är krokigare än i Sverige och tar längre tid per mil även på de större vägarna. Kanske att du vill se och uppleva efter vägen och sånt tar också tid.

    Varför inte bara ta till en ordentlig vecka och kajka omkring och njuta av landet och turen. Stanna för dagen när det känns rätt, oavsett hur lågt eller kort det blev den dagen och till sist, när du känner att det är klart bara dra hemåt.
    Håller med i allt

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Tänkte att köra genom Norge i sommar från Nordkap & söderöver via.
    Alta Narvik Fauske Kringla Reipå Leland Vennesund Hoylandet Namsos Steinkjer Elverum Halden och hem.
    Det blir ca 260 mil. Jag är nog en mil optimist,, men gör man denna resa på 5 dagar ? Min erfarenhet av Norge körning är begränsad.

    Ha en go "H"jul på er,,
    Skulle tro att du inte får någon upplevelse alls av Norge om du kör så. I så fall får du väl bara hålla dig till E6, och riskera forkörningsböter, för den är hårt trafikerad och har mängder av hastighetsbegränsningar. En av polisens favoritsträckningar.
    Finns ju en väg som jag tycker borde vara obligatorisk om man kommer norrifrån och det är ju ut på Lofoten och sedan färjan söderut till Bodö och vidare väg 17, med dess alla färjor. Glöm inte Svartisen och Saltströmmen.
    Sedan kan man ju före Trondheim svänga över en högfjällsväg mot Röros och söderut.
    Då får man ju uppleva något och inte bara en massa mil att senare visa upp.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Bohus (Kungälv)
    Inlägg
    4
    Kul. Jag ska Sverige upp och Norge ner. Kanske går att sammanstråla?
    /Micke

  10. #10
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Behöver jag mer dagar i Norge

    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Tänkte att köra genom Norge i sommar från Nordkap & söderöver via.

    Alta Narvik Fauske Kringla Reipå Leland Vennesund Hoylandet Namsos Steinkjer Elverum Halden och hem.

    Det blir ca 260 mil. Jag är nog en mil optimist,, men gör man denna resa på 5 dagar ? Min erfarenhet av Norge körning är begränsad.



    Ha en go "H"jul på er,,

    ???? Jag begriper inte varför du ska köra Norge på fem dagar. Lappen sitter nog löst också samt grova böter då du sällan kan köra fortare än 60-70 och i den farten fixar du garanterat inte landet på fem dagar. Och hastighetsöverträdelse i Norge kostar inte bara skjortan utan kan kosta motsvarande hela hojen.


    Knut Natt och Dag, Helsingborg men född och uppvuxen som barn i Narvik där jag har halva min släkt
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-12-31 klockan 11:20.

Liknande ämnen

  1. Två härliga dagar.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 22:25
  2. Härliga dagar.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 12:04
  3. Mc-dagar 2010
    Av V Saarela i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 22:39
  4. Vissa dagar..
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 22:50
  5. Rekordintresse för MC-dagar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •