Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: aprillia rs 125cc krongel med elen

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av storglidarn Visa inlägg
    det är ju därför sådana forum finns ju :P men jag har en röd/vit, grön, gul,gul/svart,blå och orange färgade kablar som skall kopplas in i tändningslåset
    Ja och nej, visst finns det hjälp att få här, men exakt fakta finns i dokumentationen

    Det brukar flourera scannade och piratkopior på nätet, kan kika runt lite åt dig sen ikväll
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #12
    jag kopplade in jorden och tändningsbrytaren till ett läge på tändningslåset och orange o grön på det andra läget och då går startmotorn och trycker man på bakbromesen så lyser det bak och pakeringslyset fram lyser men jag hade den avstängd den kanske ska vara igång för att få hel o halv lyse och det finns 2 st kablar över en gul och en gulsvart om jag tryvker den gulsvarta mot den gula dör pakeringslyset och det lyser bak

  3. #13
    Undrar om jag tänker fel nu !
    Tändlåset ska inte ha jord !
    Brukar väl vara en ström in o resten till matning

  4. #14
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Precis, jord ska väl bara de förbrukande delarna ha medan tändningslåset bara slår på eller av den totala kretsen, åtminstone så säger klar logik det!





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Precis, jord ska väl bara de förbrukande delarna ha medan tändningslåset bara slår på eller av den totala kretsen, åtminstone så säger klar logik det!
    Om man tillåts vara näsvis, MIN logik säger att man konsulterar en verkstadshandbok innan man börjar fibbla med el kablar och brytare..
    Förstår man inte schemat (kan ta en god stund även för de kunnige..) så bör man låta bli att leka amatörelektriker....
    Avlägsnade 13meter överflödig kabel från min Goldwing under en genomgång under 2010
    Dessutom, för de kunniga, grön FK hade använts..

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Till spisen här på landet så var det 5 st röda FK. Amatör och byggt -67.
    /Erik

  7. #17
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    LowTech, kolla mitt inlägg i storglidarns andra tråd om Aprilian!
    Håller ju faktiskt med borde nämnt elschema här oxå!



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Till spisen här på landet så var det 5 st röda FK. Amatör och byggt -67.
    På 60 talet fans inget inget som bestämde vilka färger det skull vara. Röd var oftast jord men som jag mins det inget fastställt.
    Jan-Olov

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Men jag tvivlar på att man fick ha samma färger på allt. Förväxlingsrisken är ju total och livsfarlig. Fast jag gick ju i gymnasiet 80-82, då var det regler på vilka färger som skulle vara vad. Eller egentligen är det bara grön/gul som är bestämd, resten rekommendationer har jag för mig.
    /Erik

  10. #20
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Det rinner lätt ifrån ämnet & jag seglar vidare bort från vad detta handlade om först vill jag bara säga att den svarta tråden nästan alldeles säkert är jord som i moppevärlden kallas för dödaren
    På fordon som rör sig skall det vara en kabel med många mjuka kardeler, i byggnader som står still duger det med kablar med färre & stelare trådar, en FK som blir vickad på går av så inte ens i bilen duger en sånn
    Färger är före -68 kan (är) jorden vara röd, nu mer är den gul/grön. Åskskyddsjord kan mycket väl vara svart !!
    Svart är vanligast som fas, Blå brukar vara nolla, Brun tändtråd alltså efter brytaren mot lampan
    Nog om detta, vet du inte vad du gör gör det inte... & det gäller ju det mesta over and out

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med elen vid byte av blinkers.
    Av Roanie i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 01:44
  2. aprillia rs 125 tändningslås
    Av storglidarn i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 21:58
  3. Bränsleförbrukning 125cc
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 09:46
  4. Ny 125cc :)
    Av Pirateman17 i forum Street
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 07:24
  5. Honda nsr 125cc konstigt fel
    Av fixjr i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •