Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Söker gammal sporthoj..

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det var ju en veteran som var intressant ju Och är väl klart man vet att bromsar och dylikt inte är som nu.Man tar ju det som det är när man skaffar veteran,skitfräänt.
    Körde en hoj med trumbromsar i Norge för över tio år sedan. Inte för inte som de bromsarna kallas för hysteriska på både bil och mc.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Puttra fram försiktigt med trumbromsar går väl bra, det är bara att räkna med dubbla bromssträckan så har man lite marginal. Men visst är det skillnad mellan trumma och skiva. Trumma bak ser jag inte som någon direkt nackdel - men fram, ujuj.

    Mycke var det med trumbromsarna på bilarna när det begav sig, men man var ju van då och hanterade grejerna så gott det gick. Ingen servo heller utan backarna var ställda år samma håll för större bromskraft fram medan bak verkade ena backen baklänges för mindre verkan och då funkade det bra till handbromsen också.
    Ove

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    Jag med, det blev lite väl spännande vid ett par tillfällen men tar man det lilla lugna så går det oftast bra Man behöver inte köra fullgas fram till rödljuset för då kan det bli lite väl intressant.

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Han har faktisk ägt både bil och mc med enbart trumbromsar och det var ingen höjdare om man jämför med ett par moderna bromsskivor med flerkolvsok.

  4. #14
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Nu har hittat en åt dig!
    Annonsen/annonsören fanns på sporthoj.com.

    http://www.sporthoj.com/annonser/?id=74145

    EDIT: Ett förtydligande: jag har inte letat aktivt, det får du göra själv Men jag råkade se den idag på nätet. En ren slump, alltså.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-12-14 klockan 12:09.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bara undrar: Vad är det som TS vill ha? Gammal sporthoj för gata eller ett gammalt räjsjärn som bara får gå på bana? Bara undrar..
    Ove

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bara undrar: Vad är det som TS vill ha? Gammal sporthoj för gata eller ett gammalt räjsjärn som bara får gå på bana? Bara undrar..
    Är kanske ren nostalgi och då spelar väl inte bromsarna nån roll.

    Förresten köpte en ny Honda xl 400r 1985 och den hade trummor och var då bra bromsar på den.Bättre än många andra med skivor,tex många custom med blanka skivor och annat gammalt tjafs.Är ju många 80 tals hojar med skivor som bromsarna är värdelösa på.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    9
    Nostalgi, nja, jag är född på 70 talet så egentligen borde väl 80talare vara nostalgi för mig, men jag gillar verkligen looken på denna hojtyp.
    Jag har en hoj för vardag, och vill utöka stallet med en äldre "pärla" och om den får gå på gata eller inte, är inte intressant. Om den bara får gå bana, får jag väl bara köra mer bana, annars kan jag ju köra både och.
    Jag kan tycka 32000:- är lite saftigt, hade väl trott på runt 20000kr, men det är kanske vad man får vara beredd att lägga?

    Är det nån som vet vad specifika modeller i denna stil heter? Gör det lättare att hitta annonser..
    Senast redigerat av reset000 den 2013-12-14 klockan 20:49.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av reset000 Visa inlägg
    Hej,
    Jag har fastnat för looken på gamla sporthojar från ????, vet varken märken eller årtal men de ser ut så här:

    Tar gärna emot tips på vad olika modeller heter, vad som är rimliga priser osv. Var man kan hitta såna? På Blocket har jag inte hittat mycket, eller så har jag letat fel..

    Tack
    Undrar vad denna kostar?.....Räcker 500.000?.......eller måste man hosta upp en miljon?

  9. #19
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Söker gammal sporthoj..

    Hojen på bilden se i mina ögon ut som en CB 500 som är racing moddad.
    Av trumman fram att döma är detta exemplar från mitten av 60?
    För mig skiva kom 69.

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Hojen på bilden se i mina ögon ut som en CB 500 som är racing moddad.
    Av trumman fram att döma är detta exemplar från mitten av 60?
    För mig skiva kom 69.
    Nja, knappast dom skulle hänga på 3+3 rör. Tror att den är en sexcylindrig 250(rc166) från 1966......därav mina gissningar på beloppet.

    http://www.youtube.com/watch?v=eaRop_ZMwo0

Liknande ämnen

  1. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  2. Sporthoj på billigt vis
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 06:58
  3. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19
  4. Blivit med sporthoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 10:54
  5. Sporthoj.com köps upp
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •