Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Oljevarningslampa på mc.

  1. #1
    Ankan1
    Gäst

    Oljevarningslampa på mc.

    Oljevarningslampan på hojen uppe vid instrumenteringen kan ju vara bra beroende på hur den fungerar.Vad jag då undrar är om den vanligtvis lyser när det redan är försent som på en del personbilar eller om dessa funktion är att ge tecken på att det är dags att fylla på för att undvika haveri.

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Beror nog på modell av hoj. På min (som är en -83) så är det oljenivåindikator. Men om det är som på bilen så är det ju oljetrycksindikator. På min hoj har jag åkt hem med tänd lampa (delar av sträckan) och har ansett att den ändå har tillräckligt för att kunna pumpa runt oljan. Än så länge fungerar den fortfarande.

    Hade det varit en oljetryckslampa så hade jag stannat med en gång.
    /Erik

  3. #3
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Yamaha Bulldog har jag, oljenivån visar lampan på dennna modell!

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Tydligen så är det en oljetrycksindikatorlampa på plastraketen.


  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Tydligen så är det en oljetrycksindikatorlampa på plastraketen.
    Sorry for OT, men den har inte gått många meter!!?


  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Sorry for OT, men den har inte gått många meter!!?

    Nä, den bilden är nog är nog hämtad från en hoj direkt från fabriken.

  7. #7
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.

    Lyser det hela tiden skulle jag stanna oavsett om det nivå- eller tryckvakt. Jag antar att det fungerar lika oavsett vad man mäter, blir nivån för låg tappar man trycket.

    På min förra bil gick oljetryckslampan sönder så det slutade med haveri...

    /Freddo

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.

    Lyser det hela tiden skulle jag stanna oavsett om det nivå- eller tryckvakt. Jag antar att det fungerar lika oavsett vad man mäter, blir nivån för låg tappar man trycket.

    På min förra bil gick oljetryckslampan sönder så det slutade med haveri...

    /Freddo
    Det är ju något som bara ett fåtal kollar, nämligen oljetrycket på en mc. Inte lätt om det inte finns en tryckmätare.
    I min ungdom bluffades det en hel del med bilar som hade lågt tryck. Skall inte lära ut knepen här. Det går att göra på samma sätt med mc.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det beror lite på om det lyser hela tiden eller om det blinkar skulle jag säga. Min bil börjar blinka till i kraftiga högersvängar, typ påfarter/avfarter, och då kör jag hem och fyller på.
    Så funkar det på bilen men det är lite annorlunda på mc. I bilmotorn kommer oljan att skvalpa iväg åt sidan i svängarna ochdå kommer pumpen att suga luft en kort stund som inte spelar så stor roll. I mc;n är det annorlunda för att hela ekipaget lutar på samma sätt som oljeytan och om lampan då börjar lysa är oljan helt enkelt slut, så stanna motorn bums! Gäller då oljetryckslampa.
    Ove

  10. #10
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast då antar jag att lampan inte heller blinkar utan lyser konstant...

    /Freddo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •