Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Organiserad resa

  1. #11
    Jag är en alldeles för enkel människa och tar mina plötsliga riktningar så en SMC resa är totalt uteslutande för mig.

    Dock så tycker jag att dom där resorna är nog helt suveräna, speciellt för en nybörjare:
    - Man får inte glömma bort att för en del är bara en Norgeresa något kopiöst. Man ser bara problem med allt, hur funkar det med stugor, färjor, tunnlar, valutor, kort...listan kan göras hur lång som helst. Klockrent med en guid som hjälper igenom alla dessa "bekymmer"
    - Det sovs och äts(nån frukost?) väl också en del i priset. Ingår lite andra grejjor också, typ färjor etc etc.
    -man får ressällskap och kanske nya kompisar för livet.


    Så, jag tycker dessa resor är nog inte så dyra ändå.....

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Håller med Saarela!

    Säkert ett utmärkt sätt att komma ut och testa på vad det innebär att åka utomlands under trygga former! Det måste få kosta lite.

    Själv gav jag mig ut på min första europasväng tillsammans med en kompis när jag var tjugo år. Boendet var ett tält, inköpt på OK för 200:-. Allt var mycket enkelt, men kul hade vi. Sen har jag fortsatt åka mer eller mindre varje år. Oftast bara med min fru, men även med kompisar ibland.

    Föredrar det lilla formatet, med bara någon ytterligare hoj i sällskapet. Blir jobbigt med för många viljor...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Fast... så "otryggt" är det ju inte i större delen av Europa idag. Dra ner genom Tyskland och köra lite alper i Österrike och därikring kräver inte så mycket, man märker ju knappt när man passerar gränserna idag. Man måste ju inte börja med att på sin första resa korsa Ryssland eller liknande.

    Själv åker jag ensam. Det skulle vara ok med någon mer, men inte flera; Som redan skrivits så blir det för många viljor. Tycker det är skönt att kunna ta det i mitt tempo, dra på där jag känner för det, stanna och fota var 10:e meter där jag känner för det. Samt oplanerat, inget bokat boende någonstans dit jag måste ta mig.
    Men alla är olika.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Om man är flera hojar så kan man som vi gör. Varje deltagare bestämmer varsin dag eller dagar.
    Då slipper man irriterande diskussioner i varje vägkors
    Funkar perfekt, skönt att inte behöva köra först utan ibland bara hänga på i kön.
    Brukar bli trevliga planeringsmöten som lättar upp i vintermörkret.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Finns många bra sätt bara man är öppen för förslag.Funkar jättebra att träffas vid ett speciellt ställe/camping,hotell m.m så kan var och en köra dit på sätt som passar bäst.Sen umgås man och har kul tillsammans innan det är dax att dra vidare.Först fram beställer in öl typ.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Finns många bra sätt bara man är öppen för förslag.Funkar jättebra att träffas vid ett speciellt ställe/camping,hotell m.m så kan var och en köra dit på sätt som passar bäst.Sen umgås man och har kul tillsammans innan det är dax att dra vidare.Först fram beställer in öl typ.
    Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa.
    Ove

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa.
    Ungefär = nu är ni hungriga,nu ska ni dricka kaffe,nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.
    Jan

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    ...nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.
    och då ställer sig diktatorn först och tittar på utsikten och sen tittar vi andra i tur och ordning.
    Ove

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ungefär = nu är ni hungriga,nu ska ni dricka kaffe,nu ska ni glo på utsikten. Ingen gnäller, bara att hänga med.
    Låter nästan som hemma ju

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bra variant! När vi 60+ är ute på tur kör vi med diktator,den som står för turen bestämmer allt. Fungerar bra och jag kan tänka mig att man kan vara diktator en dag var på en längre resa.
    Känner mig lite träffad an benämningen " diktator". Jag har ju ordnat turer på ca en vecka till Norge i tio år. Många gånger har ju samma åkare följt med.
    Jag har ju stått för nästan all planering gällande rutterna och övernattningar. Men man måste ha klart för sig att åker man tillsammans, så ger det sig självt under resans gång beträffande mat och raster. Eftersom hytterna brukar vara bokade i förväg så är ju resvägen på dagarna lite begränsande pga. man har en ungefärlig ankomsttid att hålla.
    Det värsta är ju om någon bara sticker iväg på egen hand utan att säga något.
    Eller vägra ATT GÖRA SIG I ORDNING PÅ MORGONEN TROTS AVTALAD AVFÄRDSTID.
    Visst har det väl varit lite småproblem några gånger, men det har alltid ordnat sig.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare ut på resa
    Av FabulousCarl i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-04-13, 21:59
  2. resa med 125:a
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 16:07
  3. Usa resa
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 08:17
  4. Resa med Innovan
    Av V Saarela i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 21:51
  5. Min resa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 07:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •