Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Organiserad resa

  1. #41
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Har nu forskat och tror att jag kan planera lite mer noga. Min tanke är att ta Kiel båten och sedan kör ner till Hartz området. Resan + boende i MC hotell halv pension är ca 5200kr. Borta totalt 7 dagar inkl båtresan.
    Låter bra! Båten till Kiel går ju på natten och ankommer c:a 9.15 så ni kan vara på rull ut ur Kiel redan kl. 9.30.

    Sedan är det c:a 35 mil till Harz. Dvs en halv dag på autobahn eller en hel dag på mindre vägar. I Harz finns flera mc-hotell (se SMCs webbsida) men boka i tid för Harz är populärt! Vi åkte vid Kristi Himmelsfärdshelgen 2011 och fick plats p g a ren tur. Det mesta hade varit bokat sedan 8-10 månader tillbaka. Väldigt populärt område, alltså. Mest bland tyskar förstås, men även en del danskar och holländare. Nästan inga svenskar vad vi såg i vart fall.

    God tur, Harz är fint! Skicka ett PM om du är intresserad av den (lite längre) vägen vi tog från Kiel till Harz. Jag har en fil med min "roadbook" i form av ett Word-dokument någonstans.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Skickar gärna pm. Hade inte tänkt att ta Autobahn. Båten anländer kl09,15 så gott om tid. Tips för boende ?

  3. #43
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
    Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

    Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread...ight=Mc-safari
    Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

    Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva.

  4. #44
    Hondamannen
    Gäst
    Kan låta lite elakt men får jag fråga vad det är för mc-haverier du har varit med om och hur du/ni löste det?

    Ursäkta TS att jag spårar ur. Swishmc, om du inte vill skriva det här kan du skicka ett pm till mig om det hela.


    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
    Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

    Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread...ight=Mc-safari
    Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

    Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva.

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Som svar på TS första fråga vill jag säga så här:
    Jag har åkt med smc och med mc-safari. Smc är jag nöjd med. En trevlig vecka i södra Spanien med fria turer eller tillsammans.

    Mc-safari åkte jag med för några år sedan och det blev en av de värsta resor jag gjort, oavsett färdsätt. Se länken: http://www.hojen.nu/forum/showthread...ight=Mc-safari
    Samma inlägg finns även på smc och Bikes sidor.

    Man vet ju aldrig hur en resa ska bli i förväg. Jag har kört själv och åkt i grupp, njutit och lidit, haft all tur i världen och mc-haveri. Enda sättet att få veta är att pröva.
    Det vart ju inget trevligt med en sådan gruppresa du beskrev.Det är faktiskt hur enkelt och inte minst skitskoj att planera sina resor hemma vid datorn-Vara sin egen resebyrå som Mats skrev.Man kan sitta och planera in intressanta sevärdheter längst vägen,ordna de boende man tror ska passa en,köra de vägar man vill m.m.Detta är hur enkelt som helst med dagens teknik.Världen har verkligen blivit mindre med datorns hjälp.Har du varit ute och rest efter denna katastrofresa,och hur var i så fall detta jämförelsevis ?

  6. #46
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Haveriet på mc:n under den resan berodde på stark vind. Otippat men sant.

    En av tjejerna var väldigt osäker på sin körning och när vi rundade ett hörn och hamnade i extrem sidvind blev hon rädd och slog av. Resultatet var att hon tappade mc:n och bröt av växelspaken.

    Jag låg före och fick vända. När jag kommer tillbaka kan jag själv knappt hålla hojen utan får stanna i lä bakom ett hus.

    Ytterligare två i gruppen tappar sina hojar och tre turister (som precis påbörjat sin semester stannar för att hjälpa till) tappar sina med skador som följd. Hojarna blåser helt enkelt omkull.

    Tjejen blev såklart ännu mer orolig och vände sig till arrangören för hjälp. Han förklarade att vi hade en tågtid att passa och om hon inte kunde köra hojen fick hon ta sig hem på eget sätt. Senare monterade vi dit en liten spak så hon kunde växla, men hon vågade inte utan körde på ettan resten av resan. Jag undrar om hojen överlevde det, det luktade inte bra om den.


    Vad det gäller egna haverier har jag en generator som brunnit i Finland och tappat två (av fyra) motorfästen Norge. Det mesta reder sig - om man nu inte blir utskälld av den som leder resan... Därför reser jag helst själv numera, bortsett från resan med smc.

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Har måttat en gång och.......
    8500:-gick det för mig på en europatur, 10 dagar och 800 mil. Inklusive precis allt.(bensin, broavgifter, mat etc etc)

    jo...jag lever enkelt, men man hinner ju inte slösa om man gillar köra

    Ja, alltså....80 mil om dan är ju snittet, men det innebär ju inte att man åker precis 80 mil varje dag.

    jag bor i Boden, så bara genom Sverige är det 150 mil enkel. Blir då alltid att köra mil tills man kommer ner till alperna.
    Likväl som att man matar mil så blir det ju också nån dag att bara dricka bärs....

    Brukar snitta med moped(topfart typ 42km/timmen) drygt 35 mil om dan, men lika där, det blir ibland att man matar 50-55 mil på en dag, likväl som att nån dag så gillar man bärsen mer.

    Förutsättning för att mata mil är ju att man är morgonpigg. När en del kliver upp yrvakna och funderar var denne ska få lite kaffe så har jag hunnit typ 30 mil.

  8. #48
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg

    Förutsättning för att mata mil är ju att man är morgonpigg. När en del kliver upp yrvakna och funderar var denne ska få lite kaffe så har jag hunnit typ 30 mil.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare ut på resa
    Av FabulousCarl i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-04-13, 21:59
  2. resa med 125:a
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 16:07
  3. Usa resa
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 08:17
  4. Resa med Innovan
    Av V Saarela i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 21:51
  5. Min resa
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 07:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •