Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Respekt för lagens väktare :)

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Ja och för att påminna om en granntråd så är ju naturligtvis alla invandrare tjuvar
    Undrar hur många procent det kan vara ... LOL.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    5
    Förr var dom mer FÖR allmänheten
    seviceinriktade .Det verkar gå mer
    åt det sämre.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Respekt kan man aldrig kräva, den skall förtjänas och det är färskvara.
    Även om jag till viss del håller med, så fungerar det inte riktigt så i praktiken. Man måste ändå visa varandra en viss form av respekt.
    Annars skulle du med det resonemangen kunna gå och spotta på varje ny människa du träffar, för denne har ju ännu inte haft möjlighet att förjäna din respekt...

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Även om jag till viss del håller med, så fungerar det inte riktigt så i praktiken. Man måste ändå visa varandra en viss form av respekt.
    Annars skulle du med det resonemangen kunna gå och spotta på varje ny människa du träffar, för denne har ju ännu inte haft möjlighet att förjäna din respekt...
    Att vara polis är nog ett jäkla svårt yrke. Lite beroende på var man tjänstgör någonstans. Genom alla år sedan jag var yngling har jag nästan alltid känt någon polis och fått höra mycket om hur deras personliga liv har varit. Flera av dem har haft mycket besvär med sitt privatliv. Man måste komma ihåg att det finns en människa inuti uniformen.
    Visst finns det olika personligheter i den, likväl som de är, som polisen får ta hand om i olika fall.
    I vilket fall som helst så bör man i viss utsträckning lyda lagar och förordningar.
    Där minsta respekten finns tror jag är i trafiken. Om man exvis befinner sig ensam på en fin väg, så varför skall man ligga där och lusa i 90? Nånting man inte skall tumma på är om man ser någon uppträda berusad och skall köra hoj eller bil.
    Som sagt man skall nog försöka att respektera de som försöker upprätthålla lagen även om en del är lite ohyfsade. Tror nog de flesta av oss är lite av ögontjänare när det gäller hastigheten i trafiken.
    Har själv åkt dit några gånger för fortkörning, beroende på klantighet.
    Det här med att respektera någon annan är kanske svårt om man har förutfattade meningar om vissa personer. Fel att säga att vederbörande skall förtjäna din respekt. Vad betyder det? Man skall utgå från att vi förtjänar varandras respekt som utgångspunkt.
    En del typer utgår ju från att de som har avvikande hudfärg, utseende eller talar bara andra språk inte förtjänar att respekteras.
    Trafikpolisen har det ju inte lätt eftersom de oftast möter förare med alla taggar utåt. Har man då som fartsyndare blivit stoppad och vet att där ryker julklappspengarna så blir väl kontakten lite besvärad.
    Tycker man skall tänka efter först och prata sedan.

  5. #15
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Problemet är väl att det är alltför många som anser att polisen ska ägna sig åt något som en själv upplever som viktigt bara man själv inte drabbas av det. Jag försvarar inte mängdblås men i medborgarundersökningar som gjorts så är det just trafiken folk upplever som det största problemet. Sen är det ju så att en polis som står ute på en trafikkontroll syns betydligt mer än den där polisen som står i en lägenhet i ett miljonprogram och försöker få en medborgare att inte ta livet av sig.
    Folk tror alltså att polisen enbart gör det som dom själva ser att dom gör.

    Jag har jobbat 22-07 inatt och det jag ägnat min tid åt är följande.
    22:00 Handräckning av psykiskt sjuk från akuten till psykiatrisk avdelning, total tid 3 timmar och 16 mil tur och retur.
    01:15 misshandel i lägenhet, 1 gripen.
    03:00 Lägenhetsundersökning, anträffat en avliden person.
    05:00 berusad person som somnat i en snödriva, inlåst enligt LOB.
    06:00 till 10:00 avrapportering av det jag inte hunnit med under ordinarie tjänstetid.

    Så här tror jag att de normala arbetspassen ser ut för poliserna i gemen i hela landet. Inget av de ingripanden jag gjort inatt är något som allmänheten ser men alla tar fruktansvärt mycket tid.
    Trafikkontroller utgör alltså en väldigt liten del av polisens arbete. Men om man i en ort under en vecka lägger ner 30 minuter på en trafikkontroll och 6 dygn på annat polisiärt arbete så är det denna trafikkontroll som allmänheten pratar om.
    Sen blir man ganska trött på Leif GW Perssons populistiska sågningar om fikasugna poliser. Dom flesta pass dricker jag mitt kaffe vid datorn då jag avrapporterar och ofta åker jag hem med en ouppäten matlåda från jobbet. Men Leif GW Persson dömmer väl hela poliskåren efter sig själv. Han fick ju sparken som polisprofessor för att han inte uträttade ett dugg under sina år på Polishögskolan och bitterheten över detta lyser igenom i allt han säger.
    Varför skyddar då poliser varandra från brott de själva utfört som de ju annars ska stå över ifråga om vad gäller lag och ordning.Och varför får då ofta inte dessa poliser sparken från sina arbeten som alla andra när man kommer på deras gärningar.Ett av fallen senast gäller polisen i Malmö som slog sin fru blodig där två poliskollegor röjde upp i bostaden för att försvåra bevisen efter denna polis inblandning !?.

    Den polis jag själv umgås med slutade när han efter många år fick nog av myglet i denna poliskår och ägnar sig idag åt något helt annat.Så jag måste ge tummen upp för de poliser som fortfarande vågar stå på sig i många fall som stinker klart anmärkningsvärt och där dessa vågar säga ifrån utan rädsla trots grupptrycket av att vi ska skydda varandra oavsett hur fel det än må vara.För just den sortens poliser är i mina ögon klart farligare än de laglösa gängen runtom i landet.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-12-07 klockan 16:25.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Problemet är väl att det är alltför många som anser att polisen ska ägna sig åt något som en själv upplever som viktigt bara man själv inte drabbas av det. Jag försvarar inte mängdblås men i medborgarundersökningar som gjorts så är det just trafiken folk upplever som det största problemet. Sen är det ju så att en polis som står ute på en trafikkontroll syns betydligt mer än den där polisen som står i en lägenhet i ett miljonprogram och försöker få en medborgare att inte ta livet av sig.
    Folk tror alltså att polisen enbart gör det som dom själva ser att dom gör.

    <BORTKLIPPT TEXT>

    Sen blir man ganska trött på Leif GW Perssons populistiska sågningar om fikasugna poliser. Dom flesta pass dricker jag mitt kaffe vid datorn då jag avrapporterar och ofta åker jag hem med en ouppäten matlåda från jobbet. Men Leif GW Persson dömmer väl hela poliskåren efter sig själv. Han fick ju sparken som polisprofessor för att han inte uträttade ett dugg under sina år på Polishögskolan och bitterheten över detta lyser igenom i allt han säger.
    Aha! Så du är en av "dem"! De onda!

    Visst gör polisen mycket som inte syns på samma sätt. Tittar vi dock bara på trafikdelen är det väl som konstaterats här tidigare förmodligen det största problemet hos politiker och/eller högsta ledningen som gör att det ibland fokuseras på fel saker.

    Sen finns det givetvis rötägg som inom alla grupper, och det är de som syns mest tyvärr.

    Att lyssna på GW Persson är väl ungefär lika tröttsamt som att lyssna på Wikegård snacka hockey, alltså något man helst undviker...

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    I en pergekt värld hade vi hafr dubbelt så mycket poliser och då med minst lika många trafikkontroller som idag. Visst är det kul att åka fort med tvåhjulingen men det är inte värt mer än att inte bli ihjälkörd av nått fyllo med mina döttrar i bilen..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Varje individ jag möter har med sig en grundpott av förtroende. De fortsatta kontaker jag har med denna någon ger tillskott eller minus i förtroendekapital och känner jag stort förtroende för en person har jag också respekt för denna person i samma grad.

    Missbrukas förtroendet så är det väldigt svårt att känna respekt.

    Att någon försöker "sätta sig i respekt" får oftast resultatet att jag känner förakt och motvilja till fortsatt kontakt. Möjligen kan jag tänka mig att man är rädd för den individen men det ska inte förväxlas med respekt.

    Detta gäller oavsett vilken roll eller rang i samhället personen har. När det gäller poliser finns det en "kåranda" som jag är väldigt tveksam till. Händelserna jag tänker på ligger nu långt tillbaka i tiden men det handlar om handikappade personer som av just poliser bivit anklagade för att varit fulla istället för att få hjälp.

    Ex.1 En man med neurologiskt handikapp valde att sitta uppe på läktaren därför att det regnade ner ölburkar och bråte på handikappplatserna. När han skulle på lite före matchslut stod ett gäng poliser i trappan och en hängde på räcket. När min bekant bad att få använda räcket tittade den uniformerade glopen på honom och sa "Du är full", vände sig mot planen igen utan att lämna plats.

    När jag fick höra det dagen efter ringde jag polisstationen och krävde att dom skulle ta kontakt och minst skulle komma med en ursäkt. Chefen fick jag inte komma i kontakt med och den människa som jag pratade med sa att "våra pojkar är alltid så trevliga.."

    Ex.2 Lårbensamputerad dam råkade ut för att en skruv i knäleden gängat ur sig så att protesen var helt instabil. Lyckligtvis hände det vid en lyktstolpe som hon kunde hålla sig fast vid så att hon slapp falla. Vinkar till sig en polisbil och ber om hjälp - samma resultat, " Du är full" och dom kör vidare. Privatperson hjälper henne ur situationen.

    Jag kan komma med fler exempel som är ännu värre så mitt förtroende för kåren är jävvligt ordentligt naggat i kanten, men det finns enskilda polismän som jag har stor respekt för, därför att dom är bra människor.
    Senast redigerat av Ove den 2013-12-08 klockan 16:26.
    Ove

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Även om jag till viss del håller med, så fungerar det inte riktigt så i praktiken. Man måste ändå visa varandra en viss form av respekt.
    Annars skulle du med det resonemangen kunna gå och spotta på varje ny människa du träffar, för denne har ju ännu inte haft möjlighet att förjäna din respekt...
    Vist du har helt rätt i det du säger, som det står i ett senare inlägg respektera, det kanske är ett bättre ord när man träffar andra man inte känner eller inte gillar kanske vanlig hyfs passar in men att man visar riktig respekt för någon det måste förtjänas.
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Vist du har helt rätt i det du säger, som det står i ett senare inlägg respektera, det kanske är ett bättre ord när man träffar andra man inte känner eller inte gillar kanske vanlig hyfs passar in men att man visar riktig respekt för någon det måste förtjänas.
    Man kan säga så att vanlig hyfs och artighet räcker långt. Man kan ju respektera någon annan beroende på en massa orsaker. Jag vägrar att respektera någon bara för att vederbörande har pengar eller en titel, utan personen skall ha gjort sig förtjänt av uppskattningen eller respekten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •