Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Respekt för lagens väktare :)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544

    Respekt för lagens väktare :)

    Hej,

    Nu har det dykt upp igen, jag respekterar diskussionen och debatten, men alla dessa föraktfulla kommentarer och fullständiga brist på respekt ?

    http://www.aftonbladet.se/bil/article17969273.ab

    Har jag missuppfattat hur saker och ting ses på och ska tas?? Jag fick lära mig att lyssna på min lärare, att hälsa när man möter nån i byn men mest av allt fick jag lära mig att jag ska ha respekt för polisen.

    Tycker det känns mer och mer som att all form av respekt och ödmjukhet inför medmänniskan försvinner...
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Respekt för polisen? Jaa. Det beror väl på vad du menar, för dem som människor eller för deras uppgift/yrke? Jag har inte mer respekt för dem än någon annan människa.
    Problemet är väl lite det själva artikeln tar upp; Folk förlorar nog lite av respekten för deras uppgift när man upplever att de ägnar sig åt fel saker, något jag ofta kan hålla med om, och då blir det väl lätt att hacka på människan bakom yrket också, även om det är lite felriktat oftast.

    Jag kan hålla med dig om att det generellt är dåligt med respekt och ödmjukhet dock.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Finns ju rötägg även i poliskåren precis som i övriga yrken.Var ju en polis nyligen som slog sin sambo/fru gul och blå i sin bostad i Malmö.Sedan kom två av hans kollegor och försökte röja undan allt som pekade ut denna polis.Och dessa tre poliser ska då representera rätt och fel ... fy bubblan.

    Blev själv stoppad med en nybesiktigad bil en gång där en polis underkände min bil pga en felaktig ljusbild som han nu påstod.När han gick iväg med sin kollega hörde jag mycket tydligt hur han sa "att då har vi uppfyllt vår statistik för idag" ... !?.Väl tillbaka i besiktningshallen frågade bilprovaren vad jag gjorde där igen och jag förklarade hela ärendet.Efter en koll igen så konstaterade Svensk Bilprovning att där fortfarande inte var något fel på ljusbilden ... fy bubblan igen.

    Senast drog man mitt körkort på en öde motorväg när det gick för fort med hojen.Några dagar senare kan jag se hur de har varit med i en streetrace tävling med sin patrullbil.Så var det med den trafiksäkerheten ... fy bubblan för tredje gången.

    Naturligtvis finns det väldigt bra poliser men problemet är att de dåliga ibland har en klar tendens att vara aningen för många.

    Även jag hälsar och är artig mot de som förtjänar det oavsett yrke eller person i ren respekt för andra som jag har fått lära mig när jag växte upp där jag även önskar rötäggen fri färd till hin håle själv.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Intressanta tankar.

    stefan. : Jag menar nog mer att folk som uttalar sig i stil med "Ja det finns väl alltid vuxenmobbare som vill bli polis".. Jag finner inte ord för det, att de sen befinner sig på fel platser är ju inte polisen som fysisk person som bär skulden till, jag menar att detta är ett fel i organisationen som resultat av politiska beslut och hopplös ledning.

    Ankan1. : Ja Aftonbladet var ju snabba på streetrace storyn, som sen inte visade sig vara helt sant.. (Ovanligt för den mediakanalen va ?...)

    Summa summarum så finns det ju skitstövlar o stapelriddare överallt.. jag jobbar på kommun
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Jag finner inte ord för det, att de sen befinner sig på fel platser är ju inte polisen som fysisk person som bär skulden till, jag menar att detta är ett fel i organisationen som resultat av politiska beslut och hopplös ledning.
    Håller med fullständigt!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Senast drog man mitt körkort på en öde motorväg när det gick för fort med hojen.Några dagar senare kan jag se hur de har varit med i en streetrace tävling med sin patrullbil.Så var det med den trafiksäkerheten ... fy bubblan för tredje gången.
    Öde? Om de var där och kunde ta ditt kort var den ju uppenbarligen inte så öde som du trodde eller påstår.
    Sen, som redan konstaterats, så visade det sig väl att de inte var med i streetracet med patrullbilen. Men om de nu hade varit det, vilka är "de"? Polisen? Just de människorna? Vad jag menar är att polisen var inblandad både i att stoppa dig samt streetracet, men tveksamt samma människor? Alltså inte mycket att komma med någon fy bubblan över tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Naturligtvis finns det väldigt bra poliser men problemet är att de dåliga ibland har en klar tendens att vara aningen för många.
    Nja, det är nog snarare som i alla grupperingar; Det är de dåliga som syns mest och ger mest uppmärksamhet. Stämmer även bland hojåkare.

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Generellt sett har jag faktiskt respekt för kling och klang.... dock kan jag bli LITE upprörd över deras prioriteringar. Känns som att det är väldigt mycket "rutinarbeten" och inte så mycket polisiärt arbete när man läser i pressen och kollar på statistik som pressenteras.
    Visst man ska sköta sig i trafiken och respektera sina medtrafikanter och allt sånt där. Fast det verkar viktigare att jaga fartsyndare än att utföra faktiskt polisarbete där det finns offer.

    Har läst väldigt mycket om hur folk i "biker svängen" blir kontrollerade i tid och otid och enligt det jag har läst så har det varit ganska så fruktlöst. Förstår absolut att det kan vara befogat med kontroller på vissa grupper av människor, oavsett om dom kör hoj, kommer ifrån säffle eller har vissa religiösa övertygelser. Men att lägga så stora resurser på ett helt kollektiv som det verkar göras i det fallet måste vara ett slöseri med statliga medel.

    Ett effektivt polisarbete där det behövs under dom tiderna då det faktiskt finns behov skulle vara kanon. Då kanske statistiken över uppklarade brott skulle se lite roligare ut.

  8. #8
    Respekt kan man aldrig kräva, den skall förtjänas och det är färskvara.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tja, poliser är ju i botten vanligt folk och hur beter de sig om de får mera makt?





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja och för att påminna om en granntråd så är ju naturligtvis alla invandrare tjuvar
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •