Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Det här med vinterförvaring....

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Det här med vinterförvaring....

    Det vanligaste är ju att folk "inklusive" jag, brukar ställa undan sin hoj över vintern. I år har det dock inte blivit av. Och jag har tänkt mer och mer på det.....varför ställa undan den egentligen? den kan väl inte ta någon skada direkt, eller? Den står ute på gården med sitt kapell över sig. Enda skillnaden från att ställa den under tak är ju att det kan komma att snöa på den, eller på kapellet. Eller har jag missat något?

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Har inte du sålt din hoj eller har du kvar din hoj?

  3. #3
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Jag bytte min Kawasaki mot en Yamaha FZ1 + pengar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ja du,en intressant fråga.Tål inte hojen vara ute utan att ta skada d v s om den är skyddad från salt ? Är mc:n så känslig vore det kanske bäst att inte köra alls utan istället ha den i en glasmonter.Jag tror det är så enkelt att-Om man inte tänkt köra under vinterhalvåret kan man likaså ha den i garaget.
    Jag har min hoj under tak och skyddad från tre håll(Väggar) + kapell samt smartladdare på kontinuerligt.
    Den har inte en rostfläck och den startar direkt när våren kommer så någon skada har den definitivt inte tagit.
    Hoppas bytet till FZ1:an känns ok.Du skulle nog ångrat dig att stå utan hoj helt och hållet.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Har hört att hojen mår bättre av att stå lite kallt än av att vistas i värme under dessa vinterförvaringar.
    Varför har jag däremot aldrig förstått.Glykolen bör ju som vanligt vara bra att kolla om hojen är vätskekyld och står i kallgarage.Kan ju kanske annars bli lite surt att på våren att upptäcka att motorn frusit sönder.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-12-03 klockan 16:14.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Tänker spontant att det är fuktigt ute. Även under ett kapell. Göteborgsluft med saltstänk, du vet! Och det är torrt inne. Såvida du inte ställer den i något fuktigt utrymme.

    Så för att undvika korrosion så hade jag ställt den inne. Och kopplat på en smart batteriladdare (t ex Ctek).

  7. #7
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Den står på en innergård=Inget salt.

    Givetvis är det att föredra att ha den inne någonstans där det är torrt, men nu blev det inte så i år. Och att underhållsladda batteriet bryr jag mig inte om heller. Skulle det vara dött till våren så köper jag bara ett nytt, billigare än vad laddaren är.

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Hur svårt kan det vara att ta in batteriet.

  9. #9
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Hur svårt kan det vara att ta in batteriet.

    Inte alls svårt, och hade jag haft en laddare så hade jag nog gjort det. Men nu chansar jag på att det går vägen ändå. Det gick alldeles utmärkt förrförra säsongen. Massvis med folk som inte underhållsladdar, och deras hojar startar varje vår.

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Det stämmmer jag skipppar underhållsladdning men jag kör minst 1000 mil per år samt om det år torrt underlag på vintern så kör jag en sväng även på vintern för att undershållsladda batteriet samt för att förebygga att bromsarna kärvar ihop.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av roggie_49 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:29
  2. Vinterförvaring av motorcykel
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 156
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 20:52
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •