Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trevlig lillajul! :)

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Trevlig lillajul! :)

    Vet egentligen inte om det firas lillajul i Sverige. Hur som helst har vi något som kallas lillajul (ingen helgdag) här i Finland en del firar den, andra inte. Lillajulen (pikkujoulu på finska) infaller lördagen före första advent och är helt enkelt en försmak av julen. Inom vår familj har vi som tradition att äta risgrynsgröt hemma hos mina föräldrar. Detta år var det min tur att göra gröten som serveras i huvudsak med russinsoppa. Eller varför inte socker och kanel om någon föredrar det, senare på kvällen vankas det kaffe eller saft med något gott till. Hur som helst! Trevlig lillajul på er! Vare sig ni firar något sånt eller inte!

  2. #2
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    För ungdomarna betyder lillajul/pikkujoulu krogbesök och partaj.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    I Skåne firar vi Lille Julafton varje Onsdag.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-11-30 klockan 21:07.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    I Skåne firar vl Lille Julafton varje Onsdag.
    Veckorna före jul då? Eller?

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Veckorna före jul då? Eller?
    I delar av Sverige går uttrycket Lille Julafton även under uttrycket Lill Lördag då folk festar till det som om det vore en helgdag.Året runt med andra ord.

  6. #6
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Jag firar 'pikkujoulu' ikväll med öl o nubbe..... ......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  7. #7
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Jag firar 'pikkujoulu' ikväll med öl o nubbe..... ......
    Ha ha hah!! Gött! Skulle nog behöva en "nubbe" jag också, för att ta död på alla bakterier. Firar i år lillajul och första advent med ont i halsen, snuva och feber. Idag ska jag ta med mig mina bakterier på en tur till Hangö. Tur att vi åker bil och jag inte behöver köra (skulle nog somna vid ratten). -.-zzzzzzzzz

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Vet egentligen inte om det firas lillajul i Sverige. Hur som helst har vi något som kallas lillajul (ingen helgdag) här i Finland en del firar den, andra inte. Lillajulen (pikkujoulu på finska) infaller lördagen före första advent och är helt enkelt en försmak av julen. Inom vår familj har vi som tradition att äta risgrynsgröt hemma hos mina föräldrar. Detta år var det min tur att göra gröten som serveras i huvudsak med russinsoppa. Eller varför inte socker och kanel om någon föredrar det, senare på kvällen vankas det kaffe eller saft med något gott till. Hur som helst! Trevlig lillajul på er! Vare sig ni firar något sånt eller inte!
    Låter som en trevlig tradition, just det här att träffas och ha trevligt. Tror nog att dessa traditioner blivit mer och mer urholkade numera. Jag tycker att dessa jäkla mobiler som folk inte kan låta bil att fibbla med hela tiden, förstör en del av gemenskapen.
    Vi syskon med respektive träffades på en restaurang för ett par veckor sedan. Knappt var varmrätten uppäten innan mobilerna kom fram.
    En annan grej är ju att föräldrarna hellre ger ungarna senaste mobilen i stället för att försöka umgås med dem.
    I vilket fall som helst önskar jag dig och de dina en trevlig jul och död åt bakterierna

  9. #9
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Låter som en trevlig tradition, just det här att träffas och ha trevligt. Tror nog att dessa traditioner blivit mer och mer urholkade numera. Jag tycker att dessa jäkla mobiler som folk inte kan låta bil att fibbla med hela tiden, förstör en del av gemenskapen.
    Vi syskon med respektive träffades på en restaurang för ett par veckor sedan. Knappt var varmrätten uppäten innan mobilerna kom fram.
    En annan grej är ju att föräldrarna hellre ger ungarna senaste mobilen i stället för att försöka umgås med dem.
    I vilket fall som helst önskar jag dig och de dina en trevlig jul och död åt bakterierna
    Hos oss är mobiltelefoner förbjudna under hela julafton. Visst får man svara då det ringer i dem eller ringa om det gäller något viktigt, men där emellan är allt onödigt "knäppas" strängt förbjudet.

Liknande ämnen

  1. En trevlig dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 21:04
  2. Ha en trevlig nationaldag!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 10:18
  3. Trevlig eftermiddag
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 21:09
  4. Trevlig dag med hojengänget.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 00:48
  5. Trevlig Valborg!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •