Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Automathojar???

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Automathojar???

    Har bara kört automatbilar, så jag funderar hur en automathoj funkar på halt underlag och på grusväg.
    Om man kommer in i en kurva OCH SLÄPPER GASEN FÖR ATT FÅ ETT LITET UPPSTÄLL OCH SEDAN DRAR PÅ IGEN, VAD HÄNDER??
    Vad händer om du får ett släpp då det är halt på asfalten av löv eller lite sand eller på snöväg?

  2. #2
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Mycket intressanta frågor! Det ska bli spännande att läsa svar från er som har erfarenhet av detta.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Tror att vi måste börja dela upp det här lite, det är stor skillad på hur automatlådan i en gammal volvo 740 fungerar mot hur en CVT-låda jobbar och för att inte tala om hur Hondas DCT fungerar,
    vi har i grunden 2 olika typer.

    Hondas växellåda är ju en manuell växellåda utan transmissions-förluster men den växlar automatiskt. (den sorten återfinns bla i lastbilar, men även ex Toyota använder den i en del personbilar)

    Och nej det är inget hokus pokus, Automatväxlade fordon har nu funnits ett tag.
    Jag tog mig friheten att goggla lite....och fann då följande:
    (När byggdes världens första automatiska växellåda?
    Världens första helt automatiska växellåda såg dagens ljus på 40-talet. Den automatiska växellådanen utvecklades av en grupp ingenjörer på uppdrag av General Motors.)
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vad händer om du får ett släpp då det är halt på asfalten av löv eller lite sand eller på snöväg?
    Då går anti-spin in och räddar upp situationen. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Det är få automathojar som har antispin. Dom flesta "antispinen" sitter på hojar med stora motorer.
    Antispin vore fint att ha så här på hösten då löven ligger på asfalten.
    //Håkan

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har bara kört automatbilar, så jag funderar hur en automathoj funkar på halt underlag och på grusväg.
    Om man kommer in i en kurva OCH SLÄPPER GASEN FÖR ATT FÅ ETT LITET UPPSTÄLL OCH SEDAN DRAR PÅ IGEN, VAD HÄNDER??
    Vad händer om du får ett släpp då det är halt på asfalten av löv eller lite sand eller på snöväg?
    Tror knappast någon av dom där hojarna är nått för grusväg eller vinterväg
    och får man släpp på våt vägbana med löv så kör man för fort

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har bara kört automatbilar, så jag funderar hur en automathoj funkar på halt underlag och på grusväg.
    Om man kommer in i en kurva OCH SLÄPPER GASEN FÖR ATT FÅ ETT LITET UPPSTÄLL OCH SEDAN DRAR PÅ IGEN, VAD HÄNDER??
    Vad händer om du får ett släpp då det är halt på asfalten av löv eller lite sand eller på snöväg?
    Haver provat att få uppställ på lilla scootern med remautomat. Det var på lerigt underlag och den drog jämnt och fint och kändes helt stabil. Motorbroms på en sån finns knappast för släpper man gasen ändras utväxlingen. Bakhjulsbromsa är väl ingen bra idé när motorn är konstant inkopplad?

    Om sjön fryser ordentligt och det blir frost på isen ska jag testa hur den är att köra på sånt underlag.
    Senast redigerat av Ove den 2012-09-27 klockan 19:55.
    Ove

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Haver provat att få uppställ på lilla scootern med remautomat. Det var på lerigt underlag och den drog jämnt och fint och kändes helt stabil. Motorbroms på en sån finns knappast för släpper man gasen ändras utväxlingen. Bakhjulsbromsa är väl ingen bra idé när motorn är konstant inkopplad?

    Om sjön fryser ordentligt och det blir frost på isen ska jag testa hur den är att köra på sånt underlag.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ursäkta att jag gjorde intrång i sandlådan, tog bort det inlägget.

    Jag kanske ska förklara istället!

    Det går att köra "aktivt" även med en hoj som inte har 150 hk och förmår göra lakritsremmar å torr asfalt. Som jag skrev provade jag att sladda omkring på ganska halt underlag. Inget märkvardigt med det om man inte är alltför rädd för att lorta ner grejerna. Faktiskt riktigt kul att ställa ut bakändan och känna att bakhjulet sprätter skit och håller jämn och fin sladd utan fötter i backen

    Om det var att man kan initiera ett uppställ med "uppställarn" = bakbromsen så är det något tämligen normalt för en duktig grusåkare. Småpojkarna praktiserar tekniken redan på trampcykel. Vill du veta mer kan jag kanske rekommendera en gruskurs.
    Bäst att tillägga att jag är inte alls bra på grusunderlag, men jag kör gärna och vill gärna kunna mera. Vi kanske ses på en sån kurs.

    Om man vill öva upp förmågan att köra på isunderlag utan att behöva riktigt vassa dubbar kan jag rekommendera det jag nämnde, sjöis med ett tjockt lager med rimfrost på. Halt, men ändå med ett jämnt och pålitligt fäste där man kan leka ganska vilt. Går man omkull är det inget som man slår emot utan man bara kanar en bit. Rekommenderas!

    Var det något annat han funderade över?
    Ove

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Det är få automathojar som har antispin. Dom flesta "antispinen" sitter på hojar med stora motorer.
    Antispin vore fint att ha så här på hösten då löven ligger på asfalten.
    //Håkan
    VARNING!! angående antispinn,visst det är bra men det betyder ju inte att det går att köra hur som helst,men det tror ju många,helst i bilvärlden där det finns både anti slir,sladd,vält och fan o hans mostermen så ligger dom i diket här och där.Jag har kört med antispinn på hoj 4 säsonger nu först kawa gtr1400 och nu senast supertenere som har bland det bästa systemet på marknaden,MEN är det riktigt halt,löv,vita streck,snö,is så gasar man kull sig ändå om det vill sig illa.Är lika med abs med,funkar kanon och du bromsar nog inte ikull dig och det är en fördel,men bromssträckan blir lång om det är halt,eller blött.Hade ju en explorer hemma förra helgen och testade lite och visst funkade abs,n bra men jag testade att nypa in handbromsen fullt jag menar så mycket jag orkade in till gashandtaget i 140kmh och visst det stannade väl så småningom men utan abs hade man gått ikull.Man ska inte tro att bara för dessa hjälpmedel kan man köra hur som helst.En annan viktig sak på explorern är ju att blinkersen slår av sig själv,en riktigt viktig sak som inte ens tidningarna tar upp vid tester,förstår ej varför.Många sitter ju och kör med blinkersen på ofta,och det är en vanlig orsak till olyckor,men testpiloterna vill väl inte ta upp det efter som dom hör till glömska gruppen kanske. och jag vet att det finns andra hojar som har automatic,men rätt ovanligt..Har tagit upp detta med smc där man hela tiden tjatar om bankurser och västar och dylikt i tron om att man är säkrare i trafiken när det finns andra medel,typ med blinkers som ställer till det mer.Ingen vill tydligen inte höra sanningen.Lika som med övrig trafik,olyckor hit och dit,senaste bilmodellen si och så säker med alla hjälpmedel,vajerräcken you name it när största orsaken sitter bakom ratten

Liknande ämnen

  1. hondas nya automathojar
    Av honda500 i forum Street
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •