Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #71
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Scientologer och andra basunerar ut sitt budskap över gator och torg, inte från minaret dock. Och folk har åsikter om det också. Så vitt jag vet är det total religionsfrihet och inte en viss, eller vad tänker du på?

    Typ 90% av befolkningen kommer ändå inte förstå vad som mässas ut från minareterna så jag förstår inte riktigt hur det där med hjärntvätt är tänkt att funka...

    För övrigt skulle jag säga att makt och ekonomi är de enskilt största orsakerna till konflikter under i princip alla tider. Det finns biologiska orsaker också om man går längre tillbaka i historien.

    /Freddo
    Jag tolkar inte religionsfrihet så att bara för att jag tillber Cadillac, så kan jag bygga upp ett torn i gatan där jag basunerar ut mina predikan och böner till Cadillac guden
    skall jag utgå ifrån att eftersom vi har "religionsfrihet" kan jag göra vad fan jag vill och åberopa religionsfrihet utan att medborgarna runt omkring mig som är påverkade får säga sitt om saken ? Och varför i s f ? Förklara gärna hur min "rätt" till att bräka om Cadillac guden överskrider grannars rätt till att slippa ?

    Vad gäller språkbruk på predikan eller böneutrop är det ej relevant för det kan göras på vilket språk som helst, så den frågan svarar sig själv.
    Poängen är rätten att kunna slippa skiten !

    Friday ...


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #72
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag tror nog att de flesta även i detta sekulära land har någon form av tro även om man ivrigt förnekar allt i den vägen. Alternativet är att man inte tänker alls vilket naturligtvis förekommer. Kristendom, Ateism, Islam, Hinduism eller vad det nu heter behöver inte vara rätt för den enskilde personon utan det finns utrymme för egna uppfatttningar.

    Lustigt är att de "religiösa" håller så stenhårt på sin religion. Exempelvis: Från gamle Abraham stammar i tur och ordning Judendomen, Kristendomen och Islam. Alla tillber samma Gud med lite olika namn.

    Minareter och böneutrop anses vara en olägenhet som vissa inte kan acceptera - men vadå? Vi har våra kyrkklockor son ringer på bestämda tider och har gjort så i hundratals år. Jag tror inte att man i Sverige skulle införa att det "ropas" ut bandande böner via skrälliga ljudanläggningar stup i ett.

    Jag tycker att det inte skulle vara så svårt att använda redan befintliga kyrkor som minareter istället för att dom bara står och förfaller och kostar en massa pengar. Enligt min syn är Kristendomen och Islam grenar av samma tro så att husen konverterar är för mig ingen stor sak. Det är något som skett i sydeuropa, säkert med hundratals kyrkor och där har det funkat.

    OBS. För att visa lite respekt för dom som har en tro har jag använt stor bokstav när jag skriver religionens namn.
    Ove

  3. #73
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    Jag tolkar inte religionsfrihet så att bara för att jag tillber Cadillac, så kan jag bygga upp ett torn i gatan där jag basunerar ut mina predikan och böner till Cadillac guden
    Här i sverige kan vi inte bygga vad vi vill, det krävs byggnadslov, kyrkor som ligger mitt i bebyggelse får inte ringa i klockorna som dom vill det stör, och kommun ser till att det inte låter i tid o och otid.
    Jan-Olov

  4. #74
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag tror nog att de flesta även i detta sekulära land har någon form av tro även om man ivrigt förnekar allt i den vägen. Alternativet är att man inte tänker alls vilket naturligtvis förekommer. Kristendom, Ateism, Islam, Hinduism eller vad det nu heter behöver inte vara rätt för den enskilde personon utan det finns utrymme för egna uppfatttningar.

    Lustigt är att de "religiösa" håller så stenhårt på sin religion. Exempelvis: Från gamle Abraham stammar i tur och ordning Judendomen, Kristendomen och Islam. Alla tillber samma Gud med lite olika namn.

    Minareter och böneutrop anses vara en olägenhet som vissa inte kan acceptera - men vadå? Vi har våra kyrkklockor son ringer på bestämda tider och har gjort så i hundratals år. Jag tror inte att man i Sverige skulle införa att det "ropas" ut bandande böner via skrälliga ljudanläggningar stup i ett.

    Jag tycker att det inte skulle vara så svårt att använda redan befintliga kyrkor som minareter istället för att dom bara står och förfaller och kostar en massa pengar. Enligt min syn är Kristendomen och Islam grenar av samma tro så att husen konverterar är för mig ingen stor sak. Det är något som skett i sydeuropa, säkert med hundratals kyrkor och där har det funkat.

    OBS. För att visa lite respekt för dom som har en tro har jag använt stor bokstav när jag skriver religionens namn.
    Säkert är det så när klockan klämtar för många.Själv bär jag ett kors runt halsen sedan många år tillbaka för den kristendom som tog över landet efter att ASA tron dog ut under slutet på Vikingatiden.Min tro bygger på himlen och paradiset där Gud inte har någon inblandning i mitt nuvarande dagliga liv mer än att han/hon ser och studerar mina gärningar på gott och ont utan inblandning som människa.

    Om denna Gud sedan är en utomjording som en gång kom på besök eller frälsaren över vår mänsklighet som offrade sin son på korset har jag ingen aning om.Häromdagen påstod ju ett antal stora forskare att universum var ett hologram som spelades upp framför våra ögon där planetsystem som vi kan se på miljoner års avstånd egentligen inte är fysiska i sig själv.

    Med andra ord, många gissningar och ingen vet det riktiga svaret tills den dagen allt ska räknas ihop.Hur man väljer att leva sitt liv är upp till var och en bland religiösa och ateister.Däremot så har jag alltid haft svårt för att se hur man ibland kan skylla allt på Gud i t ex krig oavsett religion.Det är inte Gud som krigar och orsakar förödelse utan människan.

    Alla kan samsas men det finns och kommer alltid att finnas individer som tycker att de vet bättre än andra på båda sidor om staketet.Därav problemen ibland.Godhet kan aldrig existera utan ondska och vise versa.Jag kommer att fortsätta med att svära och bli förbannad på folk ibland och göra bort mig rent mänskligt likväl som jag kommer att fortsätta med att sträcka ut en hand som hjälp till de som vill ta emot min hjälp.Jag är en människa och min tro vilar sedan länge på Gud Fader Vår och jag vänder mig om i världen liksom miljarder andra oavsett tro och försöker ibland finna en lösning på allt som sker oavsett hur logiskt/ologiskt det än ibland kan verka.

    Jag saknar min döda son, bror och far och önskar att vi återigen en dag ska träffas i paradiset.Det ger mig ro och hopp.Och vad är väl inte detta värt i en värld som oftast är allt annat än logisk på ett gott mänskligt liv.

    Tack för ordet/Ankan1.

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Tack för ordet/Ankan1.
    Tack för dom orden! Där växte min respekt för människan bakom Ankan1. Man måste i dagens läge vara riktigt tuff för att "erkänna" att man tror på något som man inte kan hålla i näven.

    Det finns mycket omkring oss som vi inte vet något om, men som man ibland kan ana och det känns bra tycker jag. Om det bara tog helt slut en dag i ett evigt mörker så vore mycket av det som vi kämpar oss igenom bara meningslöst..
    Ove

  6. #76
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    det bästa inlägg jag läst på länge !

    http://www.expressen.se/gt/kronikore...-det-att-gora/


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  7. #77
    Ankan1
    Gäst
    Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugoslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

    Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-01-10 klockan 15:39. Anledning: Dessa stavfel ...

  8. #78
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugioslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

    Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ...


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  9. #79
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Å alla kvinnor är per definition feminister...

  10. #80
    Hondamannen
    Gäst
    Rasism finns i alla länder och den som säger motsatsen ljuger!

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Möjligt att jag har tidig demens och redan skrivit det ... Kom gåendes nere på gården i somras och en av mina grannar från före detta Jugoslavien stod och verkade studera en grupp andra människor vid en bil på avstånd.Jag frågade om det var något på gång och han sa hej och svarade med att dom där jädra Polackerna fick man allt hålla ett öga på när de stal allt som var löst.

    Skrattade lite åt hela kommentaren och sa lite ironiskt att är du inte rasist nu ... Nä sa han då, men om du som Svensk sagt detsamma hade det väl blivit ett jädra liv ...

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •