Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    5
    Blir så trött på att bli kallad rasist så fort man öppnar munnen o säger nåt om invandrare Men handen på hjärtat alla ni där ute hur många av er skulle tycka om ifall eran dotter skulle gifta sig med en muslim

  2. #32
    Hondamannen
    Gäst
    Men handen på hjärtat alla invandrare, hur många av oss skulle vilja gifta sig med en svensk?
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-12-02 klockan 13:29.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Blir så trött på att bli kallad rasist så fort man öppnar munnen o säger nåt om invandrare Men handen på hjärtat alla ni där ute hur många av er skulle tycka om ifall eran dotter skulle gifta sig med en muslim
    Men handen på hjärtat alla invandrare, hur många av oss skulle vilja gifta sig med en svensk?
    Här har vi kärnfrågan, om ens lite omförpackad.

    Problemet föreligger inte i namnet på en boll av choklad, kokos och allt för mycket smör, utan (märk väl min högst personliga tolkning) i svårigheten att få till en riktig integration.

    I en perfekt värld, en alldeles lysande fantastisk värld är vi bara människor, inga färger, inga fack att placeras i, inga funktionshinder som på ett eller annat sätt gör oss mindre värdefulla, inga arbetslösa eller papperslösa utan BARA människor


    Det är en het potatis med allt kring detta med invandring och politik därikring, men den skapar klyftor och agg där vi istället ska enas och umgås för att disskutera vår hjärtefråga motorcycklar, låt nu denna tråd gå hädan så vi kan gå vidare
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #34
    Hondamannen
    Gäst
    Du har helt Anders!

    Min förra replik var INTE menat som någon form kritik mot svenskar. Jag försökte bara bemöta den föregående skribenten med samma form av retorik som han själv använde sig av, i hopp om att han kanske fattar vad han skrev i sitt inlägg.



    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Här har vi kärnfrågan, om ens lite omförpackad.

    Problemet föreligger inte i namnet på en boll av choklad, kokos och allt för mycket smör, utan (märk väl min högst personliga tolkning) i svårigheten att få till en riktig integration.

    I en perfekt värld, en alldeles lysande fantastisk värld är vi bara människor, inga färger, inga fack att placeras i, inga funktionshinder som på ett eller annat sätt gör oss mindre värdefulla, inga arbetslösa eller papperslösa utan BARA människor


    Det är en het potatis med allt kring detta med invandring och politik därikring, men den skapar klyftor och agg där vi istället ska enas och umgås för att disskutera vår hjärtefråga motorcycklar, låt nu denna tråd gå hädan så vi kan gå vidare

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Kan bara hålla med föregående skribenter i att en sån här debatt ofta skapar mer ont blod än nytta =/
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #36
    Ankan1
    Gäst
    ... och så gjorde man då den omvända Heimlichmanövern i ämnet (vad är en rasist) där allt fortfarande sitter fast och ville lägga ner hela ämnet som ett stort flertal riksdagspartier redan misslyckats kapitalt med istället för att låta folk få ha sina åsikter där någon som vanligt ansåg sig ha mer rätt än andra och ville stoppa diskussionen i ett ämne som bara brer ut sig för varje dag som går.Tystnad har aldrig botat några problem.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

    Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.
    Eftersom jag peronligen inte kan se att den ene är bättre än den andre oavsett vilken variant av arten Homo Sapiens man tillhör eller vilken religion som finns i det land man är född så har jag lite svårt att ta till mig upprördheten över att man hittade på att kalla en brun bulle för negerboll - ja så till den grad att man kallar den chokladboll utan att den kommit i kontakt med choklad. Den är gjord på kakao, socker och smör.

    Den hysteri som var då på, kan det vara 70-talet, och som fortfarande lever, med att man inte fick säga vissa ord som kunde vara stötande för vissa grupper uppfattade iallafall jag som en konstig variant av just rasism.

    Att det kan finnas anledning att använda dessa pseudofula ord kan ju t.ex. vara när geologerna försöker utröna var människospillrorna man hittat i jorden kommer ifrån. Alla ord och benämningar kan tolkas som invektiv i fel mun. Havreälg är ett hjortdjur som skövlar på åkern. Om man kallar någon så på krogen får man nog räkna med en smocka.
    Senast redigerat av Ove den 2013-12-02 klockan 16:24.
    Ove

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    ... och så gjorde man då den omvända Heimlichmanövern i ämnet (vad är en rasist) där allt fortfarande sitter fast och ville lägga ner hela ämnet som ett stort flertal riksdagspartier redan misslyckats kapitalt med istället för att låta folk få ha sina åsikter där någon som vanligt ansåg sig ha mer rätt än andra och ville stoppa diskussionen i ett ämne som bara brer ut sig för varje dag som går.Tystnad har aldrig botat några problem.
    Men löser vi verkligen problemen här?

    Det är ju en ganska fruktlös diskussion som härleder från ett kapitalt tanklöst ledande av folk som är avsevärt viktigare än vad jag är
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #39
    Hondamannen
    Gäst
    Det här är en motorcykel forum. Det andra finns säkert andra forum och partier som man kan ventilera sig hos.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Men löser vi verkligen problemen här?
    Nej absolut inte men det blev ialla fall fart på debatten en stund.

    Kom att tänka på ickevåldsdebatten som grasserade då på typ 70- talet också medan man ändå protesterade mot allt, gökade och drack rödtjut kollektivt.

    I ett hus vid skogen slut liten tomte tittar ut
    (osv till)
    hjälp ack hjälp ack hjälp nu mej jag vill bara värma mej.
    rätta texten skulle vara ..... nu mej, annars skjuter jägarn mej.

    Mera sånt: Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år.... Stopp och belägg! Detta att tidsbestämma livet och sen ska han DÖ skjuten på en skottkärra!!

    Texten efter detta resonemang blev: ... ja må han leva många lyckliga år.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •