Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är ju riktigt. Det gäller ju att kunna skapa rubriker oavsett man är journalist eller politiker.
    Den av ovanstående frågor jag är mest tveksam till är ju klimatfrågan. Vi vet ju inte människans påverkan på klimatet eftersom det går i cykler på hundratals år. Men att vi förstör miljön är ju klart.
    Vet någon egentligen hur mycket avgaser och stoft som spys ut i atmosfären varje timme av alla dessa vulkaner som ständigt har utbrott?? Det kan man inte tjäna pengar på, så det pratas det inte om.
    Man kan ju nästan inte diskutera andra folkslag utan att bli stämplad rasist.
    Ta gärna en negerboll till!!!!!
    Ja tack.Negerboll är gott

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?

    Jag menar ju att ni svenskar är ju ena riktiga potatisbollar. Ni äter ju inget annat än potatis.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-12-01 klockan 18:45.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?
    Tja, du är inte så himla far off, vi har ju "Swedish meatballs"

    Personligen kan jag väl tycka att envisheten att hålla vid "negerboll" kanske övergått från kärlek till ett simpelt bakverk till något helt annat... Jag brukar kalla den efter ett genialt namn jag såg på ett kaffé i Huskvarna.. "Kalladetvadduvill-boll"

    Men hela historien kring bakverk eller maträtter med udda namn, svarta dockor på jul, svarta pärlfigurer i reklam, lackritspuckar, 88an etc etc är en fråga om personlig uppfattning.
    Det fanns nog jäklamig inte en käft som tyckte att negerbollen, eller att den svarta dockan i disney´s jul var annat än god/rolig innan något säreget geni bestämde sig för att tolka det som en rasistisk nidbild..

    Jag kan dock tycka att ett böneutrop i t.ex Jönköping varje morgon o kväll eller hur det nu funkar vore fasiken så irriterande, religonsfrihet för mig är att slippa få den serverad med min frukostmacka varje jävla dag
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Fast Swedish meatballs används inte som ngt nedsättande. Religionsfrihet är en helt annan diskussion.


    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Tja, du är inte så himla far off, vi har ju "Swedish meatballs"

    Personligen kan jag väl tycka att envisheten att hålla vid "negerboll" kanske övergått från kärlek till ett simpelt bakverk till något helt annat... Jag brukar kalla den efter ett genialt namn jag såg på ett kaffé i Huskvarna.. "Kalladetvadduvill-boll"

    Men hela historien kring bakverk eller maträtter med udda namn, svarta dockor på jul, svarta pärlfigurer i reklam, lackritspuckar, 88an etc etc är en fråga om personlig uppfattning.
    Det fanns nog jäklamig inte en käft som tyckte att negerbollen, eller att den svarta dockan i disney´s jul var annat än god/rolig innan något säreget geni bestämde sig för att tolka det som en rasistisk nidbild..

    Jag kan dock tycka att ett böneutrop i t.ex Jönköping varje morgon o kväll eller hur det nu funkar vore fasiken så irriterande, religonsfrihet för mig är att slippa få den serverad med min frukostmacka varje jävla dag

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

    Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Fast Swedish meatballs används inte som ngt nedsättande.
    Och det menar du att negerbollen gör ? =/
    (Om du läser trådskaparens inlägg så har religonsfrihet i allra högsta grad med saken att göra)
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #17
    Hondamannen
    Gäst
    En person kan inte svara för ett helt folk tycker jag iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

    Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    En person kan inte svara för ett helt folk tycker jag iaf.
    Nej..

    MEN!

    Det räcker att EN person gör en råbarkat dum tolkning för att förvandla något enkelt, till något minst sagt komplicerat.

    Misstolka mig rätt, jag har ingen anledning att försvara något som just "negerboll", men jag vill poängtera att bakverket är inte en rasist, den må vara svart but that´s it.

    (Min personliga uppfattning är att man dock av respekt historiskt begränsar sitt val av ord till annat än "neger", där choklad kan tyckas vara bättre och än mer korrekt)
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #19
    Hondamannen
    Gäst
    Det där ordet hänvisas i normalfallet till en viss världsdel. Om ****boll inte var rasistiskt menad, så kunde man väl redan från början kalla det för chokoladboll eller?


    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Och det menar du att negerbollen gör ? =/
    (Om du läser trådskaparens inlägg så har religonsfrihet i allra högsta grad med saken att göra)

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

    Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P
    Enligt Jörn Donner heter dom egentligen "Pilska finnar" - kakorna alltså.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •