Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

    ja, rubriken är sådär, men jag var något förvirrad över mångas syn på saken, eller kanske hur många verkar dela in folk i fack väldigt lätt och smidigt och en stor bov i dramat misstänker jag är mediers makt över det hela. Mediers makt och påverkan rent av på vad eller hur vi definierar saker och ting och ibland hoppar till slutsatser om saker och ting är lite halvskrämmande tycker jag. Det gäller att hålla huvudet kallt när och om man som jag gärna spenderar oftast en halvtimme skumma över de största dagstidningarna på nätet till morgonkaffet och ofta håller på sätta kaffet i halsen över rent av otroligt korkade påstående som verkar vara lite i modet nu. Men hur som helst, så är jag något fundersam över hur man i all debatt jag ser inte gör någon som helst skillnad på att kritiserar du invandringspolitik och vill peka på vissa socialt relaterade problem som man tycker att Sverige är dåliga på att ta hand om, så är du genast stämplad rasist och antagligen röstar på SD per automatik !

    hoppas ni fattar vad jag menar nu. jag stödjer inte nåt parti, har inte ens rösträtt till riksdagen, men i debatter överallt verkar det uppstått en väldigt konstig och faktisk felaktig bild av vad folk ser som rasist ! Eller har jag fel. ni får gärna rätta mig. jag tål kritik. lovar inte lipa...
    Om man tex kritiserar invandringspolitiken är jag rasist ! Om jag berättar att jag är emot att religionsfrihet skall på nåt sätt bestämma över vår syn på vissa saker i samhället som att ta exempel, böneutrop ! Är jag per automatik rasist då ? Jag motsätter mig alls slags hjärntvätt i religioners tecken, oavsätt vad. Frågan är om man som förälder skall ens ta sig den rätten att påbörja hjärntvätt av sitt barn så fort det föds och redan där forma saker som ett barn inte har en chans sätta sig emot. och här menar jag oavsätt religion !
    Om det vore Scientologerna som ville påbörja böneutrop ! Är jag per automatik rasist om jag motsäger mig det ? Är det verkligen rasism ? Är det rasism att jag kritiserar ivandringspolitik som inte når ända fram i samhället och på vissa platser i landet skapar problem ? Om debatten kommer igång när bilar brinner och polis och ambulanser knappt vågar åka in i områden ( skriver media) och man kritiserar själva problemet, nämligen hur dessa områden blivit till.... då verkar det som då anses du rasist ! Av media då ofta, observera det.

    Ofta undrar man hur mycket egentligen medierna speglar vad "folk på gatan" tycker och tänker !

    Jag har aldrig sett mig själv som rasist för att vara ärlig, men om jag genom att kritisera invandringspolitik, att sverige försöker svälja mer än vad man klarar av i form av sociala problem och missnöje, som visar sig i att parti som SD får följe såklart. För det ligger såklart orsaker bakom ! Och om jag kritiserar att man är feg att se till att svenska lagar vad gäller skola, fri från religiös hjärntvätt, hederskultur och hedersrelaterat våld inte tas på allvar av rädsla för att RASISM smyger sig in i det hela, ... ja då är jag väl fullblodad rasist jag med Man blandar ihop allt i en gryta och inget går sedan att reda ut, som om hedersrelaterat våld har med vilken djävla hudfärg jag har ? Det är liksom inte det som är poängen ju, poängen är ju att det är just att om jag då ställer mig upp och säger, här i detta land får man inte mörda sina döttrar för att ej lyda så är det för bövelen inte synonymt med rasism ! det är för bövelen mänskliga rättigheter vi försöker följa i detta land. Och medans vi har så många fårskallar till journalister som skriver som om de ... tja .. som om de vore lite "drag på vinden" eller lixom inte alla hästar hemma i stallet så har vi en märklig debatt. Frågan jag ställer mig också är att genom att inte skilja på saker och ting och inte kunna kritisera invandringspolitik och hur vi tar hand om invandrare utan att man börjar bräka rasist från alla hörn, vem gagnar det ? gagnar det invandrarna eller gagnar det rent av SD och eller ännu värre grupperingar kanske ?
    mvh/ en till synes rasist


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Vad du själv tycker är det viktigaste i dessa frågor och inte vad andra har för åsikt i ämnet vare sig det är privatpersoner eller media.

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ja, det har ju gått troll i detta! Rasism är helt enkelt att man tycker andra folktyper än sin egen är underlägsna, allt det andra har ju egentligen inte med rasism alls att göra! Det är lite som att kalla alla scooters för vespa!
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Ja, det har ju gått troll i detta!
    Ja verkligen! Till kaffet tog jag och min hustru varsin boll gjord av havregryn socker och smör och var även rullad u cocos. Rätta namnet på en sådan är NEGERBOLL, inte chokladboll för en sådan är uppbyggd av vitt skum som doppats i choklad. Har den dessutom fått en rullning i cocos kallas den cocosboll.
    Negerbollen heter alltså negerboll för att den är brun och har ingenting att göra med testiklarnas färg hos personer med mörk hudfärg. Dessa har nämligen samma färg oavsedd vilken färg höljet har.

    Människor är lika goda eller onda oavsett hur vi ser ut, vilken religion som gäller i det område vi kommer ifrån vilket inte är detsamma som vilken religion vi tillhör vilket också kvittar. Buddist, hindu, kristen, muslim, Jehovas v...NÄ, där gick gränsen!

    Att det sen blir en massa konflikter kommer sig av helt andra orsaker än den enskilda människan - politik, religion, maktlystnad och annan skit.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag håller med både Ove och Foosie.
    Att medierna kan blåsa upp en egentligen bagatell som att kasta tårta på någon som man inte gillar tex. Att offret skor sig på uppståndelsen ligger väl i linje för en politiker.
    Många känner sig osäkra i umgänget med andra folkgrupper vilket inte är konstigt. All nytt innebär ju en osäkerhet vad det än är frågan om.
    Om jag själv hamnar i okänt sällskap, så tar det ju en stund innan man har funnit sin plats. Att då som en del gör, gapa och skrika för att hamna överst på stegen är ju ett mått på osäkerhet.
    Fick förra sommaren en kille från Afganistan som skulle hjälpa mig ett par dagar Han kunde knappt någon svenska , men det ordnade sig ändå.Visst kände jag mig lite osäker, MEN HUR KÄNDE HAN SIG DÅ???
    Jag höll på med reparationer på en bondgård där killen fick jobba ett tag. Om svenska ungdomar kunde visa sådan framåtanda och vilja som han gjorde, skulle jag ha hög tilltro om våran framtid.
    Har jobbat på en snickerifabrik i tio år där ungdomar kom och gick hela tiden, deprimerande. De brydde sig mera om mobilen än jobbet.
    Tror dock att mycken rasism grundar sig på osäkerhet och förutfattade meningar. man märker redan på småungar som i grupp är väldigt otrevliga mot andra grupperingar exvis invandrare.
    Varför är det förlåtet för en invandrare att vara duktig i idrott??? Då blir vederbörande accepterad.
    Där har medierna en stor del i det hela. Då är de helt plötsligt VI SOM FÅR MEDALJERNA.
    Något är egentligen ganska ruttet

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag håller med både Ove och Foosie.
    Att medierna kan blåsa upp en egentligen bagatell som att kasta tårta på någon som man inte gillar tex. Att offret skor sig på uppståndelsen ligger väl i linje för en politiker.
    Många känner sig osäkra i umgänget med andra folkgrupper vilket inte är konstigt. All nytt innebär ju en osäkerhet vad det än är frågan om.
    Om jag själv hamnar i okänt sällskap, så tar det ju en stund innan man har funnit sin plats. Att då som en del gör, gapa och skrika för att hamna överst på stegen är ju ett mått på osäkerhet.
    Fick förra sommaren en kille från Afganistan som skulle hjälpa mig ett par dagar Han kunde knappt någon svenska , men det ordnade sig ändå.Visst kände jag mig lite osäker, MEN HUR KÄNDE HAN SIG DÅ???
    Jag höll på med reparationer på en bondgård där killen fick jobba ett tag. Om svenska ungdomar kunde visa sådan framåtanda och vilja som han gjorde, skulle jag ha hög tilltro om våran framtid.
    Har jobbat på en snickerifabrik i tio år där ungdomar kom och gick hela tiden, deprimerande. De brydde sig mera om mobilen än jobbet.
    Tror dock att mycken rasism grundar sig på osäkerhet och förutfattade meningar. man märker redan på småungar som i grupp är väldigt otrevliga mot andra grupperingar exvis invandrare.
    Varför är det förlåtet för en invandrare att vara duktig i idrott??? Då blir vederbörande accepterad.
    Där har medierna en stor del i det hela. Då är de helt plötsligt VI SOM FÅR MEDALJERNA.
    Något är egentligen ganska ruttet
    Som denna kvinna då som blev väldigt snopen när hon råkade ut för sitt eget skämt.


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Som denna kvinna då som blev väldigt snopen när hon råkade ut för sitt eget skämt.

    SOm jag i andra sammanhang hade väl uttryckt.... "You been Pwnt" xD
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag tror förövrigt det konstanta förtrycket av vår inhemska befolkning där våra politikers ballar enbart kan mätas med mikrometer, som är ett resultat av invandringen och säg den rent barnsliga mobbingen som försigår mot partirepresentanter i oliktänkande partier SKAPAR rasism.... Men det är min högst isolerade åsikt..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #9
    Det finns tre frågor där media totalt svikit. Invandringspolitiken, Klimatfrågan och Statsfeminismens inflytande.

    Istället för att kritiskt granska och rapportera fakta agerar de megafon åt makten.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Det finns tre frågor där media totalt svikit. Invandringspolitiken, Klimatfrågan och Statsfeminismens inflytande.

    Istället för att kritiskt granska och rapportera fakta agerar de megafon åt makten.
    Det är ju riktigt. Det gäller ju att kunna skapa rubriker oavsett man är journalist eller politiker.
    Den av ovanstående frågor jag är mest tveksam till är ju klimatfrågan. Vi vet ju inte människans påverkan på klimatet eftersom det går i cykler på hundratals år. Men att vi förstör miljön är ju klart.
    Vet någon egentligen hur mycket avgaser och stoft som spys ut i atmosfären varje timme av alla dessa vulkaner som ständigt har utbrott?? Det kan man inte tjäna pengar på, så det pratas det inte om.
    Man kan ju nästan inte diskutera andra folkslag utan att bli stämplad rasist.
    Ta gärna en negerboll till!!!!!

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •