Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det där ordet hänvisas i normalfallet till en viss världsdel. Om ****boll inte var rasistiskt menad, så kunde man väl redan från början kalla det för chokoladboll eller?
    Tror inte att man tänkte i politiskt korrekta rasistiska banor då någon gång i slutet av 1800-talet när negerbollen konstruerades....? Va fan den är ju lika gammal som Ottomotorn!?

    Neger = nigra = svart(eller mörk) från latinet som så mycket annat, att man sen kallat ett folk från viss världsdel efter en viss färg är ev. en annan sak.
    Senast redigerat av Ove den 2013-12-01 klockan 19:38.
    Ove

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Tja, det ordet har ju urvattnats eftersom det använts som slagträ på allt som inte överenstämmer med nuvarande immigrationspolitik (inklusive Finlands eller Sveriges så som den såg ut så sent som 1989 t ex).
    Det är ett sätt att undvika sakfrågor - ungefär som att stämpla någon som "kättare" förr.
    Tyvärr blir ju ordet då oanvändbart eftersom ingen längre vet vad som menas med det.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Om afrikaner hade en kaka som kallas potatisboll och som syftade på svenskar hur skulle ni då tolka det?

    Jag menar ju att ni svenskar är ju ena riktiga potatisbollar. Ni äter ju inget annat än potatis.
    Detta var nytt! Men engelsmännen odlar ju sina swedes = kålrötter.
    Ove

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Själv sitter jag o steker gyllenbruna amerikanska pannkakor...
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    Sen är det ju inte det vi som ska avgöra om detta ord väcker anstöt eller inte. Det är snarare den gruppen av människor eller den ras som det är riktad mot som skall avgöra. Om det väcker anstöt så är det skäl nog att inte använda detta ord. Precis som att man inte skall använda potatisbollar angående svenskar.

  6. #26
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tyckte det var skönt när det här forumet var fritt från politik och eventuell pajkastning i alla fall handlade om något hojrelaterat. Nu är den här tråden så full av svammel att jag inte kan låta bli att kommentera.
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Mymlan här på forumet är väl Finländare, eller bor i Finland vad jag förstått iallafall, om du läser detta så säg mig.. Hur tolkar du "Finska Pinnar" ?

    Gör det dig vansinnig över nidbilden av taniga bleka finländare... eller är den helt enkelt bara god till kaffe ? =P
    Drar man paralleller med finska pinnar, pitepalt och amerikanska pannkakor så har man lite otur när man tänker. Ordet "neger" är en rasistisk beteckning. Det spreds utifrån en rasistisk och rasbiologisk syn där olika raser bär på olika egenskaper, och det har använts flitigt i slavhandel och apartheid för att särskilja färgade från den, som man ansåg, mer utvecklade vita rasen. Dessutom har det använts och används än idag som ett skällsord, och många färgade har fått det vrålat i ansiktet innan deras tänder har blivit utslagna.

    Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre. För det första får man visst säga negerboll om man vill, men då ska man vara medveten om att folk kan uppfatta det som otrevligt. För det andra så gör man sig väldigt överlägsen om man kan diktera för andra vad de borde eller inte borde känna sig obekväma med, och för det tredje så kan man ju undra varför rätten att få säga "negerboll" har blivit till en sådan hjärtefråga för ursvenskarna.

    ..och nej, jag blir inte kränkt när jag hör ordet "pitepalt" trots att jag är uppväxt där, bara lite hungrig.

    -----------------

    Sen till trådstartaren och problemet med att man blir kallad rasist så fort man har åsikter om invandring: Nä.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre.
    Jag fortsätter med att vara okunnig och hävdar att en annan bulle fick byta namn för att negerbollen inte fick heta så längre. Mumsmums tror jag det blev av chokladbollen. Jag är inte kränkt men f.d. chokladbollen skulle kunna vara det.

    Neger, negroid osv är neutrala ord som kommer av latinet och kan fortfarande användas där det är relevant. Ordet nigger som du egentligen talar om är däremot ett skällsord och skall inte användas.

    Jag skall ändå medge att det finns hela tiden en glidning av ords betydelse så att ord som var riktigt fula för några år sen rinner som vatten över ungdomarnas läppar idag medan ord som var neutrala, som det vi nyss diskuterat kommit att bli tillmälen på vissa håll.
    Senast redigerat av Ove den 2013-12-02 klockan 08:35.
    Ove

  8. #28
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Neger, negroid osv är neutrala ord som kommer av latinet och kan fortfarande användas där det är relevant. Ordet nigger som du egentligen talar om är däremot ett skällsord och skall inte användas.

    Jag skall ändå medge att det finns hela tiden en glidning av ords betydelse så att ord som var riktigt fula för några år sen rinner som vatten över ungdomarnas läppar idag medan ord som var neutrala, som det vi nyss diskuterat kommit att bli tillmälen på vissa håll.
    Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

    Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.
    Senast redigerat av Molgan den 2013-12-02 klockan 11:24.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #29
    Hondamannen
    Gäst
    Vältalat och välskrivet Molgan, men jag har en liten invändig som jag återkommer till senare under dagen. Äntligen ngn som fattar saker och ting rätt :-)

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Nej, nej och nej. De är inte "neutrala" ord vad det nu kan betyda, alla ord har en betydelse, tolkning och historia. Och jag talar inte om någon amerikansk slang utan om just ordet "neger" i alla dess översättningar och varianter.

    Med neutral menar du kanske att vi Svenskar inte känner oss träffade av ordet och inte alltid förstått problemet? Ordet negroid kommer från rasbiologin, ser inte hur man kan göra det till något neutralt. Bara om man är rasist och anser att vi är indelade i raser med olika stereotypa drag utöver de rent estetiska kan ett sådant ord anses vara relevant.

  10. #30
    Hondamannen
    Gäst
    Du har rätt, man får fortfarande säga ******* men om förstår så långt att det finns människor som kan ta illa upp så ska man inte säga det, tycker jag iaf. Det är 2014 snart men trots det har vi inte kommit ifrån såna här ord i bägge riktningarna. Det visar hur människan i all sin smarthet är en egentligen en korkad varelelse. Vi klarar att skicka människor ut i rymden men klarar inte att lösa detta problem. Visst finns det biologiska orsaker till detta men det är en helt annan diskussion.

    Jag använde ordet potatisbollar eller potatisskallar för att starta en diskussion om detta. Det skall givitvis inte heller användas mot svenskar.


    Kanske skall man använda sig av den tyska metoden för att få bort såna ord. De använder sig av dryga böter :-) 10 000 euro om man gör en "Hitler hälsning" om jag nu är rätt informerad. Tyskarna på grund av sin historia skojar inte om såna här saker. De tar tag i det med hård handskarna.



    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Tyckte det var skönt när det här forumet var fritt från politik och eventuell pajkastning i alla fall handlade om något hojrelaterat. Nu är den här tråden så full av svammel att jag inte kan låta bli att kommentera.

    Drar man paralleller med finska pinnar, pitepalt och amerikanska pannkakor så har man lite otur när man tänker. Ordet "neger" är en rasistisk beteckning. Det spreds utifrån en rasistisk och rasbiologisk syn där olika raser bär på olika egenskaper, och det har använts flitigt i slavhandel och apartheid för att särskilja färgade från den, som man ansåg, mer utvecklade vita rasen. Dessutom har det använts och används än idag som ett skällsord, och många färgade har fått det vrålat i ansiktet innan deras tänder har blivit utslagna.

    Så att hänvisa till "Negers" latinska betydelse och betrakta det som ett ord i mängden (som någon annan gjorde här) är bara okunnigt. Att känna sig kränkt för att man "inte får säga negerboll längre" är ännu värre. För det första får man visst säga negerboll om man vill, men då ska man vara medveten om att folk kan uppfatta det som otrevligt. För det andra så gör man sig väldigt överlägsen om man kan diktera för andra vad de borde eller inte borde känna sig obekväma med, och för det tredje så kan man ju undra varför rätten att få säga "negerboll" har blivit till en sådan hjärtefråga för ursvenskarna.

    ..och nej, jag blir inte kränkt när jag hör ordet "pitepalt" trots att jag är uppväxt där, bara lite hungrig.

    -----------------

    Sen till trådstartaren och problemet med att man blir kallad rasist så fort man har åsikter om invandring: Nä.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-12-02 klockan 11:57.

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •