Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Bromsvätskebyte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Bromsvätskebyte

    Varför talas det om bromsvätskebyte så ofta på en mc??
    På bilar klarar det sig ju kanske 25000 mil. En del byter ju aldrig.
    Är det bara en pengagrej likväl som att byta styrlager vid 2000 mil??

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Styrlager byter man väl endå först när det blir dåligt. Jag byter bromsvätska när jag byter belägg o skivor.. inte så ofta men inget konstigt ingrepp heller
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Vad jag har förstått så beror det på att bromsvätska suger åt sig fukt. På bilsidan rekommenderar man ju ett byte varannat år har jag för mig.

  4. #4
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Bromsvätska drar åt sig fukt, vilket innebär att kokpunkten med tiden sjunker. Vartannat år är en vanlig rekommendation.
    Gäller både mc och bil.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Finns det inget bra sätt att mäta kvaliten på oljan i systemet?
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Bromsvätska drar åt sig fukt, vilket innebär att kokpunkten med tiden sjunker. Vartannat år är en vanlig rekommendation.
    Gäller både mc och bil.
    Vilken är då kokpunkten för bromsvätska. En hoj som inte kör på bana kan väl knappast få så hög temperatur på vätskan att den blir varmare än 100grader??

  7. #7
    Jåke
    Gäst

    Sv: Bromsvätskebyte

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vilken är då kokpunkten för bromsvätska. En hoj som inte kör på bana kan väl knappast få så hög temperatur på vätskan att den blir varmare än 100grader??
    Det spelar ingen roll. Det är vattnet som absorberas med kokpunkt 100gr C ungefär som är boven. Redan långt innan den temp uppnås förångas en liten del, när börjar t ex ånga stiga ur en kastrull med vatten på spisen? Det ger en ofördelaktig volymförändring när man som mest behöver bra bromsar. I bromsoken kan temperaturen stiga ganska bra vid hård eller lång inbromsning...

    Det är dock inte nåt som händer speciellt ofta på moderna hojar vid landsvägsbruk som du påpekar, men den fysiska möjligheten/risken finns där iaf.

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-11-24 klockan 23:27.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    När jag åkte i bergen i Österrike stod det ofta att man skulle testa bromsar av den anledningen :-)
    I bergiga länder får akta sig för såna här verkningar.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    själva bytet är väldigt enkelt och kostar inga stora pengar. Sedan står det i instruktionsboken att man ska byta gummislangarna också minst var 4 år,tar man då stålspunnet så slipper man den byten lika ofta. Öppnar man locket till bromsvätskebehållaren och kikar in - är det klart så brukar det vara ok,smutsigt,så definitivt dags att byta

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    själva bytet är väldigt enkelt och kostar inga stora pengar. Sedan står det i instruktionsboken att man ska byta gummislangarna också minst var 4 år,tar man då stålspunnet så slipper man den byten lika ofta. Öppnar man locket till bromsvätskebehållaren och kikar in - är det klart så brukar det vara ok,smutsigt,så definitivt dags att byta
    Jag ska ärligt talat säga att jag aldrig bemödat en takke på allt detta om bromsslangar o vätska, något jag kommer göra i framtiden

    Okay så det finns ingen superhäftig bromsvätsketestarmojäng på biltema för 49:- ?
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •