Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 43

Ämne: Pirelli

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Alla däck funkar heller inte lika på alla hojar, därför blir det gärna skillnad i tester. Förutom förarens körsätt såklart, vilket konstaterats redan tidigare i tråden. Till och med en sån sak som fjädringsinställlning påverkar och då börjar det bli många parametrar som är med och styr när någon glatt utropar att "det här är bäst!"

    Jag frågar alltid "under vilka förutsättningar?" på det....

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Börjar bli avancerat nu.dax för bankörning kanskeeller hålla sig på vägen och undvika våta brunnslock

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Nja, gillar dem inte riktigt. Blir inga nya när det är dags att byta. Får inte riktigt fullt förtroende för dem, och har fått några otrevliga släpp.
    Kommer nog gå på Michelin Anakee igen som nästa.
    Funderar på om du råkade ut för detta när däcken var nya.? Har märkt att ytan på däcken är väldigt glansiga vilket Metzeler också brukar vara.Väldigt vanskligt att åka på i början.Visst ruggar man upp ytan när man börjar köra.Men ska man rugga upp sidorna med så kan det ju vara försent.Satte på Nya Metzeler Tourance på min xtz 1200 jag hade och den var riktigt hal.Gick att köra med fina kontrollerade sladdar ur torra och fina rondeller.Förstår att många kört ikull med nya däck.Är ju ofta så det går till när folk provkör nya maskiner på firmor som knappt gått nått och så klantar dom till sig i första svängen.Finns ju många roliga klipp på youtube på detta.Ett bra tips som JAG vet funkar rätt bra.Ta en trasa med kallavfettning och tvätta av slitbanan rejält.Blir kanon,matta och sträva blir dom.Man kan även ta slipduk eller nått och typ svarva av dom lite före.Och är det fritt fram med olika komentarer om detta men JAG vet att det funkar.Är nog inet fel på däcken utan det blir i tillverkningen och försvinner ju på det ena eller andra sättet.Det där med avfettning är ju gammalt och beprövat.Jag vet många åkare som på vintern legat och kört med skogsbilarna på saltade vägar och sedan kommit hem mer norrut där dom inte saltar och däcken är snorhala på snön.Dom har provat att tvätta av däcken med avfettning och skillnaden är som sommardäck och vinterdäck på personbil.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-11-25 klockan 10:09.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Funderar på om du råkade ut för detta när däcken var nya.? Har märkt att ytan på däcken är väldigt glansiga vilket Metzeler också brukar vara.Väldigt vanskligt att åka på i början.Visst ruggar man upp ytan när man börjar köra.Men ska man rugga upp sidorna med så kan det ju vara försent.Satte på Nya Metzeler Tourance på min xtz 1200 jag hade och den var riktigt hal.Gick att köra med fina kontrollerade sladdar ur torra och fina rondeller.Förstår att många kört ikull med nya däck.Är ju ofta så det går till när folk provkör nya maskiner på firmor som knappt gått nått och så klantar dom till sig i första svängen.Finns ju många roliga klipp på youtube på detta.Ett bra tips som JAG vet funkar rätt bra.Ta en trasa med kallavfettning och tvätta av slitbanan rejält.Blir kanon,matta och sträva blir dom.Man kan även ta slipduk eller nått och typ svarva av dom lite före.Och är det fritt fram med olika komentarer om detta men JAG vet att det funkar.Är nog inet fel på däcken utan det blir i tillverkningen och försvinner ju på det ena eller andra sättet.Det där med avfettning är ju gammalt och beprövat.Jag vet många åkare som på vintern legat och kört med skogsbilarna på saltade vägar och sedan kommit hem mer norrut där dom inte saltar och däcken är snorhala på snön.Dom har provat att tvätta av däcken med avfettning och skillnaden är som sommardäck och vinterdäck på personbil.
    Håller med om att nya däck är hala. brukar köra några mil på grusvägar, så bir de bra.

  4. #24
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med om att nya däck är hala. brukar köra några mil på grusvägar, så bir de bra.
    Lite brekas på gruset så blir det uppruggat
    Jan

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Funkar det med,men behövs ej på¨Michelin

  6. #26
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hörde att man lägger på ett släpplager i gjutformen ungefär vart 10onde däck. Får man däck ett i kedjan blir det halare än däck 10. Vet ej,men låter rimligt.
    Jan

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hörde att man lägger på ett släpplager i gjutformen ungefär vart 10onde däck. Får man däck ett i kedjan blir det halare än däck 10. Vet ej,men låter rimligt.
    Skulle tro att alla däck har mer eller mindre släppmedel med sig. Dom som inte har det sitter fortfarande fast i formen... Skulle nog inte fresta ödet med något däck - jag är ju en försiktig gubbe.
    Ove

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Funkar det med,men behövs ej på¨Michelin
    Jasså ?
    Jan

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jasså ?
    Dom Michelindäck jag köpt har aldrig haft den glansiga ytan.

  10. #30
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Sv: Pirelli

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Dom Michelindäck jag köpt har aldrig haft den glansiga ytan.
    Men dom e lika glatta ändå!!!!!! Tro inte annat!!!!!

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •