Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Nybörjare behöver tips

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Min erfarenhet är att dock att det finns hojar i 6 - 800 segmentet som inte är tunga hojar.

    Polarn åkte till uppkörning på sin marauder men blev hemskickad lika fort när det visade sig att den inte uppfyllde kraven för tung, vill minnas att det hade med effekten att göra.

    Utöver det så gör inte samma tabbe som jag gjorde och inte läsa regbeviset ordentligt innan köp (Vansinnigt ivrig).. Min GSX600f visade sig sen vara reggad som mellanklass )
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #12
    steffe
    Gäst
    Ooooo
    Senast redigerat av steffe den 2013-11-23 klockan 19:53.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Skumt alltså, undra varför han nekades att köra upp på den.. Han fick låna en bmw av en kamrat att köra upp på men blev ju som sagt blåst på en uppkörningsavgift.

    Aja för att inte springa bort från ämnet allt för mycket, var inte rädd för att dubbel och trippelkolla saker när du köper en hoj, iver kan vara ett litet otyg ibland
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ett annat problem för alla nybörjare är ju alla de rekommendationer de får om just den perfekta hojen. De rekommendationerna är ju oftast baserade på vars och ens egen uppfattning. Därför skall nog nybörjaren hålla sig till en "lagom hoj", som fixar det mesta utan att vara extrem, tills vederbörande vet sin inriktning och kan då bestämma sig för en viss typ av hoj.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja jag kan precis som du säger bara tala utifrån min egna erfarenhet som nybliven mc förare.
    På körskolan hade vi ett antal BMW F 800GS.

    De var lätta, lättmanövrerade och förhållandevis rappa, man satt dessutom väldigt bra på dom.
    Jag kan tänka mig att en hoj av den typen är bland de bättre att snirkla fram på lågfartsbanan med.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Körskolan jag körde på hade Bandit. Den tycker jag var jobbig, väldigt hög tyngdpunkt. Men det är ju sällan man krypkör på det sättet man övar på körskolan.
    /Erik

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    En tjejkompis åkte på sin Marauder varje gång hon skulle övningsköra med trafikskolan o när det var dags för uppkörning så var det på samma maskin , möe möe träning var det, bra gjort av henne , detta var nog nåt år sedan , möjligt att reglerna har ändrat sig sen dess...men bra gjort varje fall...
    Läsvärt angående just Marauder...
    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8068
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #18
    steffe
    Gäst
    Ooooo
    Senast redigerat av steffe den 2013-11-23 klockan 19:53.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    7
    Det låter som en god idé.. Finns det någon sida där man själv kan få fram försäkringpremie/år för en viss motorcykel modell?! Jag vet att det går om man har reg nr till bilar..?!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    7

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det finn inga nackdelar med dom hojarna även om man är nybörjare. Däremot så är det extrema sporthojar som har väldigt litet användningsområde. Det går att köra långt med dom men dom är obekväma och är gjorda för aktiv körning i högre hastigheter. Körställningen är obekväm och att cruisa på stan är en plåga. Ska du köra bana är dom däremot perfekta. Provade en R1:a under två dagar för några år sedan och insåg att jag aldrig ska köpa en sån hoj.
    Om du vill ha en hoj med mycket kraft och sportstuk som du dessutom kan köra långt och länge med så föreslår jag istället en Yamaha FJR eller en annan hoj i sporttouringsegmentet. Du kan dra på alldeles tillräckligt med sådana hojar också och dessutom åka bekvämt då du inte vill dra på. Sen är försäkringskostnaden bara en bråkdel mot sporthojarna.

    Man kan köra ihjäl sig med alla hojar. Att fler gör det med en renodlad sporthoj är väl mer en fråga om inställning än själva hojen. Ställer man in sig på att köra roadracing på allmänna vägar köper man en sporthoj och då ökar risken.
    Tack så mycket för ett utförligt svar!
    För att ge er en bild av vad för slags hoj jag är ute efter.. Jag vill ha sport "looken" den behöver inte vara "jätte" bekväm då jag inte planerar att åka allt för långa resor.. Visserligen räknar jag med att sitta på hojen åtminstone 1 tim, sedan ta en paus. Vad jag förstått så är touring modellen mer anpassad för dom som ska åka långa färder, dvs sitta på hojen i 3-4 tim i streck.. eller har jag fått allt om bakfoten nu?!

    Jag har tänkt mig att köra på våra svenska landsvägar och dessutom tänkt att ta biltåget ner till Österrike i sommar och köra nere i Italien, Österrike, Slovenien och Kroatien.. att sitta på en båge i mer än 2 tim är lika med "tortyren".. då somrarna brukar erbjuda 35 grader..

    Vad har du för tips utifrån informationen jag givit dig?!

    Tack på förhand!

Liknande ämnen

  1. Tips på MC-kläder för nybörjare.
    Av NiclasB92 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-04-20, 13:20
  2. Behöver tips om offroad-hoj
    Av swedan i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 22:10
  3. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  4. Behöver tips & råd!
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 21:16
  5. Behöver jag säga mer?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •