Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Nybörjare behöver tips

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    7

    Nybörjare behöver tips

    Tjena alla hoj fantaster =) !

    Jag är en man på 32 år 178 cm 78 kg , haft körkort i 12 år, yrkeschaufför, samt att jag bilat otroligt mycket i Europa b.la autobahn . Utöver detta har jag kört mycket moppe, samt lätt MC.

    Nu håller jag på att ta MC kort för tunga hojar..
    Min fråga lyder.. jag är såld på Yamaha R6 och R1 .. Jag är ingen fartdåre som kör vårdslöst, fast det kommer tillfällen på landsväg när man har fri sikt och vill dra på..

    Vad finns det för nackdelar med båda dessa hojar då man är nybörjare för tung MC, jag är införstådd med att R1:an är värsting hojen, hur är det med R6an???

    Om jag förstått det hela rätt, så handlar det om att folk som kör ihjäl sig missbedömmer motoreffekten/avstånd?!

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    börja med att kolla försäkringen
    många av döingarna är "nobrainer" utan körkort

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kika på Honda VFR 800 , helst från -02 och framåt. En bra hoj som kan användas till mycket!

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!" Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger. Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.

    Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

    Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

    Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!

    Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


    EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Bra skrivet Tmax! Hur visste du att jag skulle rekommendera honom en Honda

    Angående det där med vikten, allting går ju om man vill men det är betydligt lättare att övningsköra med en lätt hoj. Det ligger ngt i det som Tmax skriver köp med hjärtat ha med lite sunt för nuft. Köp bara inte en dyr hoj att börja övningsköra med. Det är lätt hänt att man efter ett tag inser att det är inte riktigt rätt cykel för en och vill ha något annat.



    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Svår fråga. Många hävdar "köp något beggat/billigt som redan har skavmärken, så blir du inte lika ledsen första gången du lägger den ned". Andra säger "köp ingen sporthoj, de är inte kul under 160...". Ytterligare någon rekommenderar sin egen hoj. Nån föreslår en glidare. Olle Å kommer att säga "köp en Transalp och kör grus!" Engström kommer att skriva att inget under 150 hk egentligen duger. Hondamannen kommer att föreslå... ja just det. En Honda.

    Så det finns många svar på den frågan! Som dessutom skall balanseras mot det faktum att du blivit kär i R1/R6. Inte lätt att välja då ...

    Köp (lite) med hjärtat. Det måste kännas bra. RobbeS har en poäng nedan om snabba sporthojar. Fast tusan vet om jag hade gett mig på en så biffig cykel som FJR (bortåt 270 kilo) som nybörjare? Då är jag mer inne på t ex en VRF som också föreslås i tråden. Eller en smidig 650. Åtminstone i början av hojkarriären.

    Jag gillar när det är smidigt och lätt. Det är skillnad att hantera 190 kilo och 270 kg. Särskilt vid stillastående/låg fart. Bättre att njuta och lära sig i lugn och ro, än att brottas med en hoj som är lite för tuff för dig. Skulle du sedan "växa ur" den efter första året - ja, då är det bara att byta!

    Vet inte hur mycket klokare du blev nu...


    EDIT: Förlåt till er som blev lite påhoppade i inlägget. Inget illa ment. Men visst har jag rätt?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nobody81 Visa inlägg
    Tjena alla hoj fantaster =) !

    Jag är en man på 32 år 178 cm 78 kg , haft körkort i 12 år, yrkeschaufför, samt att jag bilat otroligt mycket i Europa b.la autobahn . Utöver detta har jag kört mycket moppe, samt lätt MC.

    Nu håller jag på att ta MC kort för tunga hojar..
    Min fråga lyder.. jag är såld på Yamaha R6 och R1 .. Jag är ingen fartdåre som kör vårdslöst, fast det kommer tillfällen på landsväg när man har fri sikt och vill dra på..

    Vad finns det för nackdelar med båda dessa hojar då man är nybörjare för tung MC, jag är införstådd med att R1:an är värsting hojen, hur är det med R6an???

    Om jag förstått det hela rätt, så handlar det om att folk som kör ihjäl sig missbedömmer motoreffekten/avstånd?!

    Tacksam för svar!
    Nu skall jag komma med mitt vanliga tyckande. Som nybörjare och som då inte vet vilken inriktning hans hojåkande tar, så bör den första hojen vara lagom i allt. Lagom stark, lagom snabb, inte för tung, kunna köras på alla sorters vägar. Sedan kommer man underfund med vilken inriktning man vill ha.
    Jag rekommenderar som första hoj en Honda Transalp. Det är en lagomhoj.

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag rekommenderar som första hoj en Honda Transalp. Det är en lagomhoj.
    Håller med
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #8
    Jåke
    Gäst

    Sv: Nybörjare behöver tips

    Nackdelen är att de är alldeles för enkla att köra extremt fort på utan att du märker det. Förrän du ska svänga eller göra nåt annat.

    Ergonomin är som den är, den passar eller inte. R6 är givetvis mindre även där och en R1 är inte fullt så obekväm som folk påstår. Men intressant att köra lagligt på 70-väg är den inte...

    R1 har den snällare motorn med bredare register, men givetvis även mer pulver. Generationerna skiljer en del på bägge hojarna, där väldigt generellt gäller att R6 blir extremare med tiden medan R1 blir "snällare". Relativt...

    FJR är långt ifrån detta, men mycket smidigare än vad fördomar om utseendet kanske hävdar. Motor från R1 gör den ju hyggligt snabb också, har haft upp en sån i runt 240 på korsikanska vägar. Ett mellanting med samma motor är ju Fazer 1000 eller FZ1. Men det är ändå inte den du frågar om....

    Sent from my LT25i using Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-11-13 klockan 00:13.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Håller med om precis allt förutom att FJR:en är klumpig. Den upplevs inte så klumpig mer än då man ska baxa omkring på den i garaget.
    Menade inte klumpig. "Biffig" var ordet! Har visserligen bara provsuttit FJR, och inte kört. Men vikten finns där i garaget eller i riktigt låga farter - där en skillnad 40-50-75 kilo märks. Och extra mycket för den som inte är så van. Redan min Triumph Sprint på runt 220+ kg med bensin i tanken är klunsig att baxa runt i garaget. Jämfört t ex med en nättare 650-750-800 cc på knappt eller runt 200 kg.

    Det är väl ofta i lågfartsmanövrar som man gör bort sig? Både som ny på hoj och erfaren? När man kanske knappt har styrfart, inte har stabiliteten från de rullande hjulen? Och dessutom kanske är lite ouppmärksam? Fipplar med justering av speglar, sidostödet eller annat. Då lever man farligt, med risk gå omkull och repa sina fina kåpor eller sitt snygga motorblock!

  10. #10
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    vill du ha en övningshoj för tungt så köp en billig 750, dom är alla reggade som tunga
    gillar du dina exempelhojar så visst,men provkör innan du köper - det är skönt att köpa sin drömhoj så slipper man vara missnöjd med det man har
    frugan min köpte en Ducati Diavel 1200cc, 160hästar, 230kg, 0 till 200 på 10sek
    det där med vikten är overkill så länge det är inte frågan om övningshoj, min väger 620kg

Liknande ämnen

  1. Tips på MC-kläder för nybörjare.
    Av NiclasB92 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-04-20, 13:20
  2. Behöver tips om offroad-hoj
    Av swedan i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 22:10
  3. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  4. Behöver tips & råd!
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 21:16
  5. Behöver jag säga mer?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •