Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Trolltungan

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Detta har jag missat tyvärr, och nu orkar man inte längre med en sådan tur. Hoppas verkligen att ni som orkar, kan göra denna vandring och troligen få ett minne för livet. Lycka till.
    Jag stod vid väg 13 å kollade vad som krävdes, men det är ingen dålig klättring så det fick vara.
    Jan

  2. #12
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    [QUOTE=engström67;85799]Någon som besökt trolltungan i Odda?.Är riktigt sugen.Får nog planera in det till nästa mc tur i Norge.8-9 timmars vandring dit tydligen fram o tebaks men är ju gött med lite motion

    Åker du dit får du inte missa att åka ner till Lysebotn (längst in i Lysefjorden). Du passerar två fantastiska fjäll med vidunderliga kurviga smala asfalterade högfjällsvägar på vägen dit (1100 möh) och får en fantasyisk serpentin på slutet rakt ner till botten. Berget är så brant att de fått göra en lång sträcka inne i berget. Jag säger bara en sak - Trollstigen, släng dig i väggen, här är din överman!




    Knut Natt och Dag, Helsingborg

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Jourtjänst;85921]
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Någon som besökt trolltungan i Odda?.Är riktigt sugen.Får nog planera in det till nästa mc tur i Norge.8-9 timmars vandring dit tydligen fram o tebaks men är ju gött med lite motion

    Åker du dit får du inte missa att åka ner till Lysebotn (längst in i Lysefjorden). Du passerar två fantastiska fjäll med vidunderliga kurviga smala asfalterade högfjällsvägar på vägen dit (1100 möh) och får en fantasyisk serpentin på slutet rakt ner till botten. Berget är så brant att de fått göra en lång sträcka inne i berget. Jag säger bara en sak - Trollstigen, släng dig i väggen, här är din överman!




    Knut Natt och Dag, Helsingborg
    Har åkt den vägen några gånger och håller med. Tror det är 28 skarpa kurvor ner i dalen till Lysebotten. Till skillnad mot Trollstigen kommer ju kurvorna så tätt inpå varandra att man nästan inte hinner njuta av utsikten. Den kan man dessbättre i lugn och ro njuta av vid en servering alldeles vin klippkanten ovanför dalen. Den som vill ha en extra upplevelse kan ju promenera från serveringen bort mot Keragbulten.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Jourtjänst;85921]
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Någon som besökt trolltungan i Odda?.Är riktigt sugen.Får nog planera in det till nästa mc tur i Norge.8-9 timmars vandring dit tydligen fram o tebaks men är ju gött med lite motion

    Åker du dit får du inte missa att åka ner till Lysebotn (längst in i Lysefjorden). Du passerar två fantastiska fjäll med vidunderliga kurviga smala asfalterade högfjällsvägar på vägen dit (1100 möh) och får en fantasyisk serpentin på slutet rakt ner till botten. Berget är så brant att de fått göra en lång sträcka inne i berget. Jag säger bara en sak - Trollstigen, släng dig i väggen, här är din överman
    Knut Natt och Dag, Helsingborg

    Jodå har åkt där med,vackert men inget slår Geiranger som jag besöker varje år

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    [QUOTE=engström67;86017]
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg


    Jodå har åkt där med,vackert men inget slår Geiranger som jag besöker varje år
    Norge har massor med fina vägar å platser. Att utse en vinnare är nog omöjligt. Vid klart väder ligger nog Blåhöj högt på min lista. Vägen dit är ju en härlig grusvägsupplevelse.
    Jan

  6. #16
    Jag har ju lyckats trampa runt i stort sett överallt i Norge och måste säga att Geiranger syd är bästa och vackraste stället i Norge. Trollstigen är ju häftig på sitt sätt, men den är kort och intensiv.
    Jag kör numera "race" den sträckan(är nu uppe i cirka 25 besök där)

    Lysebotn är lite överreklamerad tycker jag. Man ser inte så mycket när åker efter serpentinerna. Däremot är toppen grym samt vägen dit.

    Jo, det finns lite häftiga vägar som inte används av oss värst mycket. Två som jag kommer på är Aursjövägen(grusväg) samt Turtarövägen som ligger på andra sidan om Sognefjället(söder om Lom)

    Rekommenderar dessa vägar starkt och på min lilla mopedtur för några år sedan kan man hitta lite bilder och filmer från dessa vägar
    http://www.saarela.se/moped/touring/100722/100722.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •