Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Rem-Kardan-Kedja

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    9

    Rem-Kardan-Kedja

    Funderar på att byta min Honda Shadow 750 till en lite större customhoj och undrar om någon vet om det finns några nackdelar med remdrift kontra kardan eller kedja. Skulle vilja kköpa en Yamaha 1300 XVS och det är remdrift på den. Försäljaren säger att remdrift är bäst då den är tyst och lätt men det borde också finnas nackdelar. Tacksam för hjälp.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    ... och hade där varit kedja eller kardan så hade han sagt att det var bäst.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Att byta remmen kostar mellan 7-8000 kr och beräknad livslängd är 8000 mil men kommer det en sten in i remmen så vet du vad som händer...Ska du på mcresa och remmen går av så kan det vara svårt och dyrt att byta ut den. Kardan håller vanligtvis en cykels livslängd men går den sönder så är den dyr att reparera och kan också potentiellt förstöra en resa. Kedja är den bästa alternativet tycker jag och jag har varit motståndare till kedja. Min orginalkedja har nu rullat 6200 mil. Idag finns det inte några stora glidare med kedja, bortsett från gamla harleyn.

    Personligen upplever jag gången i kardan och remhojar olika och det är också ngt du bör ta med i beräkningar.

    På midnightstar 1300 är också 4000 mila service ganska dyr. Strax över 6000 kr.

    Provkör hojen ordentligt. Man måste växla friskt med hojen och det är ngt som inte alla gillar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Min uppfattning är den att om man skall ut på en riktigt lång resa och åker mest asfalt, kan nog drivlinan kvitta vad det är för typ. Skall du även köra en hel del på grus och kanske terräng, så är det ju mycket lättare att få tag i en kedja.
    Blir det fel på kardanen, så är den nog svår att reparera om man inte råkar ha en märkesverkstad i närheten.
    Är du en asfaltglidare är nog remmen ett bra alternativ
    Kan du skruva en del själv, så är ju kedjan ganska billig i längden. En väl underhållen kardan funkar även den mycket bra.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Kört kardan sen 1972 helt problemfritt. Byter olja i kardan när jag byter motorolja.
    Jan

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Rem är gjord av kevlar men på nätet kan du troligtvis hitta billigare remmar eftersom olika tillverkarare har en varierande mängd kevlar i remmen.Med tanke på att många har internet i sina mobiler så kan du säkerligen lösa en kris situation utomlands. Dock bör det beaktas i utlandet kan det vara så att arbetskostnaden är högre än Sverige.

    Oavsett vilken du väljer så krävs det en viss mängd underhåll, i kardans fall byte av kardanolja och smörjning av splinens. Dock bör du fråga det tekniska de mer lärda på forumet.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    kedjan har kortast livslängd och när det är dags så måste hela drivpaketet bytas,visserligen inget märkvärdigt jobb. Även väldigt grisigt om du håller på och smörjer stup i ett (kör med originalfett på frugans hoj)
    Kardan är lättservad och borde hålla bra länge, bara byte av olja med jämna mellanrum,flera av hojarna jag servar har kardan - inga problem under dessa år
    själv kör jag med rem eftersom det är det enda som håller, bytesintervall 16.000mil, kostar 2.400sek, jobbet gör jag själv. Det där med stenar är overkill,dels lär du inte köra mycket grusvägar med en glidare och det är maximal otur om du skulle råka få den i remmen. Har sett en kevlar rem som fått en sten,den fastnade i remmen, allt funkade ok,man kunde fortsätta att köra. Det enda man ska serva under tiden är att kolla spänningen på remmen
    Alla drivsett har sina fördelar,häng inte för mycket på just den detaljen, gillar du hojen som helhet så köp den

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Klaus, du verkar vara teknisk kunnig....så jag måste fråga dig en sak...jag upplever motorgången i remhojar resp kardanhojar helt olika...Är det så eller är det min hjärna som spelar mig spratt? Jag upplever remhojar rappare. Kardan har ju en rotationsmassa.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    själv tycker att det är mer hojspecifikt hur man upplever motorgången och rappheten.
    Vad du har för överföring från motorn till bakhjulet spelar egentligen ingen roll för själva motorn, det är en växellåds variation.
    Märkte ingen skillnad på en kedjehoj gentemot en likvärdig med rem (bakhjulet var utrustad med ryckutjämningsgummin på båda)
    Vissa hojar skulle ha ryck eller vridning med kardandrift men inget som jag har märkt på dom jag servat,visserligen brukar kardan inte finnas på sporthojar men nog finns det rappa med kardan också,Yamaha FJR var en vass sådan.
    Sedan är jag lite jävig eftersom min egen hoj är lite overkill på allt

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Jag upplever remhojar piggare än kardanhojar. Jag har provkört vn 900 classic och jämfört med dragstar 1100 classic. Det kan också vara så att draggan är mer långslagig och ger den känslan av att vara mer trög en vn 900 classic.

    Cbx 600, draggan och alla de bmw modeller som jag har kört har vridningar. Mer på bmw och mindre på på de japanska hojar.


    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    själv tycker att det är mer hojspecifikt hur man upplever motorgången och rappheten.
    Vad du har för överföring från motorn till bakhjulet spelar egentligen ingen roll för själva motorn, det är en växellåds variation.
    Märkte ingen skillnad på en kedjehoj gentemot en likvärdig med rem (bakhjulet var utrustad med ryckutjämningsgummin på båda)
    Vissa hojar skulle ha ryck eller vridning med kardandrift men inget som jag har märkt på dom jag servat,visserligen brukar kardan inte finnas på sporthojar men nog finns det rappa med kardan också,Yamaha FJR var en vass sådan.
    Sedan är jag lite jävig eftersom min egen hoj är lite overkill på allt

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-08-08, 21:52
  2. Kedja
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 13:15
  3. Bmw kardan
    Av janlef i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 10:43
  4. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  5. Demont av bakfälg Yamaha Drag Star med kardan?
    Av MackanSwe i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •