Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Kedja; O-ring vs X-ring

  1. #11
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32

    Kedja; O-ring vs X-ring

    Kanske på grund av utmattning/sträckning av materialet!

  2. #12
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Exakt, en kedja töjs när den används oavsett om det är en med ringar eller ej.
    Däremot behövs inte en kedja med ringar smörjas så himla ofta som jag sagt.






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nysse Visa inlägg
    Kanske på grund av utmattning/sträckning av materialet!
    Nej men en kedja består av en massa hål och axlar. I och med att hålen blir större och axlarna blir tunnare så blir glappet i alla leder större och kedjad förlängs.

    Man kan ibland se att en kedja är ojämnt förlängd och det kommer sig av att det slitaget har kommit en bit på väg går det fortare än på mindre ankomna delar. Alltså, den slitna leden gör att sitaget ökar i lederna bredvid och på det viset blir en sektion av kedjan angripen. (kan inte förklara bättre... )
    Ove

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Exakt, en kedja töjs när den används oavsett om det är en med ringar eller ej.
    Däremot behövs inte en kedja med ringar smörjas så himla ofta som jag sagt.






    Teoretiskt så borde det ju uppstå hålrum inne i länkarnas rullar beroende på nötning. Nötning uppstår ju om inte det finns smörja där.
    Därför menar jag att om man kan tillföra ny smörja innan alltför stort glapp uppstått borde ju kedjans livstid förlängas avsevärt.
    Argument mot idén tack.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Teoretiskt så borde det ju uppstå hålrum inne i länkarnas rullar beroende på nötning. Nötning uppstår ju om inte det finns smörja där.
    Därför menar jag att om man kan tillföra ny smörja innan alltför stort glapp uppstått borde ju kedjans livstid förlängas avsevärt.
    Argument mot idén tack.
    Rätt Olle - olja minskar slitaget. Men det slitage som blir mellan rulle och axel spelar väl mindre roll än om länkarna blir slitna. Det kan naturligtvis vara så att bortslitet material kan komma från rulle/axel och förflyttas in till leden länk/axel och förvärra nötningen där. Dessa delar ligger ju innanför det som skyddas av O- eller X-ringen som i det läget snarast stänger in lorten..
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Rätt Olle - olja minskar slitaget. Men det slitage som blir mellan rulle och axel spelar väl mindre roll än om länkarna blir slitna. Det kan naturligtvis vara så att bortslitet material kan komma från rulle/axel och förflyttas in till leden länk/axel och förvärra nötningen där. Dessa delar ligger ju innanför det som skyddas av O- eller X-ringen som i det läget snarast stänger in lorten..
    Hm, var nöts kedjan egentligen? Blir det glapp mellan den inre länken och pinnbulten?
    i så fall är ju x och o- ringar bara godis.
    Skall se om jag har någon gammal kedja att skära upp och kolla på.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=RobbeS;85618]Borde inte nötningen uppstå på kedjan där den möter drevet?[/QUO'
    Jo det kanske man kan tro. Om man tar en gammal nött kedja så kan man ju böja den sidledes ganska mycket, vilket inte går med en ny. Därför är ju länkarnas anslutning till den genomgående pinnen nött. Frågan är då, om även rullarna är nötta som sitter på de genomgående pinnarna.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Borde inte nötningen uppstå på kedjan där den möter drevet?
    När kedjerullen möter drevet så går den in i sitt läge och låses där under hela resan runt drevet. Slitage rulle/drev sker bara vid första och sista momentet på resan runt drevet - när den tar och kontakt och när den släpper. Största rörelsen blir nog mellan rulle och axel i det fallet. Skulle tro att skillnaden i yttre diameter på en sliten rulle inte är så stor jämfört med en ny.

    Som Olle skriver kan man böja en sliten kedja i sidled och om man lägger en ojämnt förlängd kedja i max sidböjning vågar jag satsa ...ja minst 50 öre på att den böjer sig mest där den är mest förlängd. Att den är böjbar i sidled är ett säkert tecken på att förslitningen finns mellan länk och axel.
    Ove

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    När kedjerullen möter drevet så går den in i sitt läge och låses där under hela resan runt drevet. Slitage rulle/drev sker bara vid första och sista momentet på resan runt drevet - när den tar och kontakt och när den släpper. Största rörelsen blir nog mellan rulle och axel i det fallet. Skulle tro att skillnaden i yttre diameter på en sliten rulle inte är så stor jämfört med en ny.

    Som Olle skriver kan man böja en sliten kedja i sidled och om man lägger en ojämnt förlängd kedja i max sidböjning vågar jag satsa ...ja minst 50 öre på att den böjer sig mest där den är mest förlängd. Att den är böjbar i sidled är ett säkert tecken på att förslitningen finns mellan länk och axel.
    Tror oxå att slitaget inte är ini kedjerullen utan att den är i länkens infästning i den lilla axeln.
    Har provat både x och o- ringskedja och så här spontnant inte märkt någon skillnad. Får i allafall byta drivpaket varje år.

Liknande ämnen

  1. O-ring mellan huvudmunstycke och hållare
    Av dieselhog i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-23, 06:52
  2. Snell kedja
    Av Foosi i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-04-10, 18:28
  3. Kedja
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 13:15
  4. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  5. Kedja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •