Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Pendlarlgh?

  1. #11
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Pendlarlgh?

    Hur ska jag få ihop det med mitt manliga ego? går dom bra på landsväg, dricker hur mycket?


    _____________________________
    Nothing's trivial...

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    a) Hur ska jag få ihop det med mitt manliga ego? b) går dom bra på landsväg, c) dricker hur mycket?
    .
    a) Det beror, är du säker på din manlighet kan du utan problem köra omkring på en cericefärgad EU-scooter. Om du däremot är väldigt tveksam så får det nog bli en svart dunderklump på minst 1500cc istället.

    b) Dom lite större går VÄLDIGT bra på landsväg. Axet är bättre än det mesta genom att automatlådorna gör att du slipper "växlingspauserna" som blir med vanlig manuell. Väghållning lika med vanlig hoj.

    c) Dricker som regel mindre. Bättre aerodynamisk utformning gör väl sitt
    Ove

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Instämmer. En halvstor scooter är kalas. Både väderskydd och packmöjligheter. Bara att kunna köra till jobbet i lågskor utan att bli våt och kall om fötterna är värt en hel del. (Innan någon hackar på mig nu - jo, jag vet, säkerheten. Man borde alltid ha fullt mc-ställ. Men livet är fullt av en massa borde och man kan inte uppfylla alla.)

    Måste inte vara fullstor (500-600-800 cc) scooter. De kostar "onödigt" mycket att köpa nu när vi talar ekonomi. Men inte heller för liten (125, 150 å så) - det blir för trist att köra med rullen i botten hela tiden.

    Min 200 cc på 21 hk är på gränsen tycker jag för 2 x 3 mil i 90 knyck varje dag. Visst, den fixar det utan problem, jag körde 90+ på ringleden för en stund sedan. Men skulle jag köra 6 mil om dagen i hög fart hade jag nog letat efter en på runt 300 cc. Det blir en bekvämare körning så.

    //TMax *med 3000 mil på 500-scooter, 600 mil på 125:a och snart 300 mil på 200 cc*

    EDIT: så var det soppan då. 0,30-0,35 i snitt ungefär har jag kört mina småscootrar på. Fast de drar kanske mer om man pressar 3 + 3 mil i 90? Eller så gör de inte det? Jämn gas hela tiden och inte en massa start och stopp som i stan? Bra fråga! Har inget bra svar här.

    500:an drog runt 0,5. Strax under 0,5 om man körde lugnt och fint. T ex jämn fart i 90. En bit över (0,60-0,65?) om man fick sporthojssjuka och pressade på i 130-140 på landsvägen. Vilket man kunde göra utan besvär (och med stor glädje). Vi talar då om en 10 år gammal förgasarhoj med effektsystem. En nyare lär dricka mindre.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-10-29 klockan 17:51.

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Tack för svaren, jag ska hålla ett öga på scootrarna också då. Spontant kändes dom lite dyra i inköpspris men det kanske är för att de är en relativt ny företeelse i sverige? Annars tittar jag mycket efter typ Honda 600:er med kåpa och så, dvs korsningar mellan gathojar och tourers.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Tack för svaren, jag ska hålla ett öga på scootrarna också då. Spontant kändes dom lite dyra i inköpspris men det kanske är för att de är en relativt ny företeelse i sverige? Annars tittar jag mycket efter typ Honda 600:er med kåpa och så, dvs korsningar mellan gathojar och tourers.

    /Freddo
    Kom aldrig till klarhet i om du talar om åretruntpendling eller bara om det är då det är varmt. DVS över nollan.

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nja, det har väl inte jag heller kommit fram till. Det är ju första säsongen på mc så jag vet ju inte hur det är att köra under nollan. Men spontant så känns det väl lite tveksamt främst av halkskäl. Så planen är väl i så fall att köra fram till halkan och när den är borta typ.

    Just pga halkan hade jag kanske tänkt mig nått där man sitter någorlunda upprätt och med fötterna i hygglig position för att ta emot sig. Så ursprungligen så tänkte jag mig en mellantourer eller en gammal off-road. Men det var då jag insåg att det var rätt svårt att se bränsleekonomin på annonserna. Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.

    Mvh
    Freddo

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    . Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.
    Beror nog mer på bilen. Det är nog svårt att få tag på en mc som drar lika lite som dom snålaste bilarna.
    Ove

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Beror nog mer på bilen. Det är nog svårt att få tag på en mc som drar lika lite som dom snålaste bilarna.
    Med tanke på att vi har både elbilar och elhojar är det nog rätt enkelt.. svindyrt men enkelt
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nja, det har väl inte jag heller kommit fram till. Det är ju första säsongen på mc så jag vet ju inte hur det är att köra under nollan. Men spontant så känns det väl lite tveksamt främst av halkskäl. Så planen är väl i så fall att köra fram till halkan och när den är borta typ.

    Just pga halkan hade jag kanske tänkt mig nått där man sitter någorlunda upprätt och med fötterna i hygglig position för att ta emot sig. Så ursprungligen så tänkte jag mig en mellantourer eller en gammal off-road. Men det var då jag insåg att det var rätt svårt att se bränsleekonomin på annonserna. Kostar det lika mycket att köra som med bilen så kan det kvitta liksom.

    Mvh
    Freddo
    Visst går det ju att hitta hojar som drar ca 0,4 och ändå har skaplig prestanda.

  10. #20
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag vet inte hur det är med elhojar, men elbilar är ju inte garanterat en ekonomisk fördel direkt. Åtminstone inte de som jag stött på.

    Hojen jag har nu drar ju under 0,5 men jag får ju ta rätt mycket vind och det tar emot att se den skitig .

    I stort sett alla bilar jag har haft har legat runt 0,8-1,0 lite beroende på pendlingsväg. Så målet är en hoj som drar under 0,5. Billig att försäkra och bekväm att pendla med och billig i inköp. Nån gammal 90-talare eller så, det kanske inte finns. Men erfarenheten säger mig att det brukar dyka upp förr eller senare.

    /Freddo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •