Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 33

Ämne: Pendlarlgh?

  1. #21
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag tog kortet för ett år sedan. Ville ha något att starta med så jag köpte en Yamaha XJ 400 -83 för 5500 kr. Tyvärr har jag väl fått fixa en hel del på den (smågrejor förvisso) men inkluderat i priset var ett helt ställ förutom stövlar.

    I.o.m. att det är en veteran så är det ingen skatt (bara registerhållningsavgiften) och försäkring har jag hos Svedea och det kostar ca 1000 kr i helförsäkring inkl extra allt (efterlevande skydd m.m.).

    Den drar ca 0.45, och jag pendlar mest landsväg och motorväg till jobbet. Vad jag har läst så ökar förbrukningen rejält när man kommer över 100, och jag brukar ligga i 120-130 i ca 1,5 mil (+ hemåt, 3 mil totalt varje resa till jobbet) så jag skulle kunna sänka (tror jag) förbrukningen en del.

    Fortare än så är jobbigt, och jag har inget sug efter att åka fortare så jag vet inte hur den beter sig då. Men det finns kvar att gasa med fortfarande när man ligger i 130.

    Åker fortfarande, och den är definitivt inte ren just nu. Men den tuffar på.
    /Erik

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Honda nt650 deauville. Omvägen hem från jobbet blir bekväm. Den är driftsäker, billig och smidig. Skulle dock behöva lite mer effekt. Ja inte för pendlingens skull utan för omvägen.

  3. #23
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag jagar vidare efter en pendlarhoj. Jag har lite problem med att få hjärta och hjärna att komma överens. Men jag har uteslutit följande, det blir ingen scooter, Off-Road eller supersport. Möjligen sport/street men jag kollar just nu mest på sporttourers.

    Så jag undrar om ni har några inputs på Honda VFR800 (och vad är skillnaden till CBR:erna?), Suzuki GSX650 eller möjligen en 1250. Det måste finnas lite komfort för en passagerare även om den främst är tänkt för pendling.

    Men hjärtat säger fortfarande custom men det verkar funka sådär att pendla med.

    /Freddo

  4. #24
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    VFR från 90 och framåt, en i princip outslitlig motor.

  5. #25
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Mmm, fast de verkar ha rätt hög bränsleförbrukning? Det faller nog på det. Så nu håller jag på och kollar på BMW F800 R istället. Fast det verkar vara begränsat på beg-marknaden. Faller hela tiden tillbaka på en ER6:a som det vettiga valet.

    /Freddo

  6. #26
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Mmm, fast de verkar ha rätt hög bränsleförbrukning? Det faller nog på det. Så nu håller jag på och kollar på BMW F800 R istället. Fast det verkar vara begränsat på beg-marknaden. Faller hela tiden tillbaka på en ER6:a som det vettiga valet.

    /Freddo

    Så synd att jag inte har min F800R till salu just nu då.. Kanske till nästa säsong då jag funderar på att skaffa en större.

  7. #27
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ja de jag har sett har varit förhållandevis dyra jämfört med en ER6:a så det blir lite vad vi vill också. Två hojar för 45' eller en hoj för 90'

    Gillar verkligen min glidare på kvällarna när vi drar runt och fikar, men det är lite obekvämt att pendla dagligen med. Bekvämlighetshastighet är typ 80-90km/h tycker jag. Men den och en hoj till för 70-90' är lite väl lyxigt tror vi.

    /Freddo

  8. #28
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    VFR från 90 och framåt, en i princip outslitlig motor.
    En till röst på den. Drar inte alls så mycket soppa vid pendling. Har en polare i Karlskoga som pendlar till Örebro nästan året runt på en 750, han ligger inte över 0,6/mil.

    Farsgubben pendlar till jobbet på en 1250, och jag har använt den på semester till Danmark medan tanten körde sin GSXR 750. Hopplöst få den dra mer än 0,55 trots hyfsat högt motorvägstempo för att hålla jämna steg med sporthojen. Vid pendling betydligt mindre och den bryr sig föga om passagerare.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-27 klockan 22:52.

  9. #29
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    En till röst på den. Drar inte alls så mycket soppa vid pendling. Har en polare i Karlskoga som pendlar till Örebro nästan året runt på en 750, han ligger inte över 0,6/mil.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Fast jag ligger på 0,45 nu vid slarvig körning så jag vill ner under 0,5 minst vid pendling.

    /Freddo

  10. #30
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast jag ligger på 0,45 nu vid slarvig körning så jag vill ner under 0,5 minst vid pendling.

    /Freddo
    Då vill du ha en mindre hoj, gärna med rak 4 eller en väldigt ny twin typ ER6 som du var inne på. Tyvärr inte optimala att skjutsa på, men klart det funkar. Ännu bättre är en liten bil med modern diesel.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-27 klockan 22:55.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •