Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Pendlarlgh?

  1. #1
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Pendlarlgh?

    Om man är ute efter pendlarhoj, vad ska man kika efter då? Har inte så mycket krav annat än den ska var hyggligt billig, framförallt att äga och köra.

    Det framgår ju sällan vad de dricker eller kostar att försäkra. Inte superaktuellt just nu men det vore hu bra att veta vad man ska hålla utkik efter.

    /Freddo


    _____________________________
    Nothing's trivial...

  2. #2
    Om det är pengar det bara gäller så är det väl billigast att använda det man har?

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Pendlarlgh?

    Jo så är det väl men nu är det inte bara pengar som gäller. I så fall skulle jag cykla till jobbet.

    Men jag är inte heller så intresserad av en hoj som är dyrare än bilen. Utan en som inte har så mycket krom och med lite mer kåpor för bättre vindskydd blåsiga dagar. Mer brukshoj och mindre glidare typ.


    _____________________________
    Nothing's trivial...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Om man är ute efter pendlarhoj, vad ska man kika efter då? Har inte så mycket krav annat än den ska var hyggligt billig, framförallt att äga och köra.

    Det framgår ju sällan vad de dricker eller kostar att försäkra. Inte superaktuellt just nu men det vore hu bra att veta vad man ska hålla utkik efter.

    /Freddo


    _____________________________
    Nothing's trivial...
    Min erfarenhet säger att man skall i första hand köpa en hoj som tål det mesta. dessutom skall den vara driftsäker och inte ha för mycket elektronik.
    Beskriver lite om pendling även på vintern.
    Man får räkna med att lacken och framför allt ramens ytor tar stryk av vägsaltet.
    De åtkomliga ytorna på ramen kan man spreja med Dinitrol ganska rikligt. Sedan skall alla grejer som kan röra sig var väl inoljade. Exvis vajrar, gashandtag , tändningslås osv. En hoj jag kan rekommendera är ju Hondas Dominator. Den är mycket stryktålig och inte för tung att resa upp om man stjälper. Den drar ca 0,5 lm.
    Sedan bör man ha hojen lite utrustad. Mycket bra med kraschbågar. Ta bort de värdelösa musöronen och ersätt dem med ett riktigt skydd. En hög vindruta är ju nästan en nödvändighet. Sedan har vi ju däckfrågan. Vilka vägar man kör på avgör ju däckvalet.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Kanske en Honda ST1100. Mycket mc för pengar och en riktig slitvarg med bra pålitlighet.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Kanske en Honda ST1100. Mycket mc för pengar och en riktig slitvarg med bra pålitlighet.
    För pendling!?

    Nja. Skulle jag välja hoj huvudsakligen för pendling skulle det vara något smidigt åt offroadhållet.. DR, XL, XT, etc..

  7. #7
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Pendlarlgh?

    Det kommer inte bli lätt det här


    _____________________________
    Nothing's trivial...

  8. #8
    Klart det inte är lätt cow. Det är lite svårt att greppa vad du menar. Vad ska du ha kåpor till när det är cykelavstånd till jobbet?

  9. #9
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Trevligt att man ger intryck av att cykla i 90 blås

    Nu är det tre mil till jobbet så det är inte aktuellt att cykla annat än på sommaren och den del andra skäl. Kåpor tänker jag mig är bra för att slippa brottas med fartvinden och att det tar bort en del vatten. Till skillnad från nu när jag får allt sånt i bröstet.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Scooter > 300 cc. Bekvämt och väderskyddat + plats för lunchmackan under sitsen. Tillräckligt med fart för all trafik inom landet och dessutom skitkul att köra.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •