Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: För hård spänd kedja på en stelbenare...

  1. #1
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245

    För hård spänd kedja på en stelbenare...

    Fick en intressant anmärkning av bilprovningen.
    Min kedja var för hårt spänd, den glappade bara nån centimeter. Men jag har ju en stelbenare, så jag ansåg att det är lite onödigt att kedjan slänger mer än den måste. Den får ju inte vara helt spänd, lite måste den ju få röra sig, fast två centimeter känns ganska onödigt när bakaxeln aldrig rör sig hävdade jag... Detta argument köpte inte SBP, och jag fick boka en ny tid.

    Tänkte bara höra om ni reagerar på samma sätt som jag, eller om ni har en bättre förklaring än SBPs "det skall vara så".
    For those about to rock - We salute you!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Fick en intressant anmärkning av bilprovningen.
    Min kedja var för hårt spänd, den glappade bara nån centimeter. Men jag har ju en stelbenare, så jag ansåg att det är lite onödigt att kedjan slänger mer än den måste. Den får ju inte vara helt spänd, lite måste den ju få röra sig, fast två centimeter känns ganska onödigt när bakaxeln aldrig rör sig hävdade jag... Detta argument köpte inte SBP, och jag fick boka en ny tid.

    Tänkte bara höra om ni reagerar på samma sätt som jag, eller om ni har en bättre förklaring än SBPs "det skall vara så".
    I det här fallet , om det gäller kedjespänningen, så måste SBP kunna visa vad ett exakt mått finns angivet någonstans. En tjänstemans godtycke kan inte utgöra en besiktning.

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Om jag jämför med industrin, om sakerna är statiskt monterade så behöver det inte vara något direkt slack. Borde vara samma på en selbenare kan jag tycka.

    Det ska absolut inte sitta stumt men det behövs ju ingen direkt fjädringsmån. Fick du någon mer ingående förklaring från SBP än "det ska vara så" ? Då känns det som att dom inte har på fötterna i frågan.

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Idiotiskt svar! Med rent sunt förnuft behövs väl inte mycket glapp när det ej finns fjädring! Lite måste det nog vara för att det inte ska slita för mycket.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I det här fallet , om det gäller kedjespänningen, så måste SBP kunna visa vad ett exakt mått finns angivet någonstans. En tjänstemans godtycke kan inte utgöra en besiktning.
    Om besikningsmannen underkänner för att den är för hårt spänd så måste han kunna ange ett mått för vad som accepteras och helst kunna visa var i instruktionen det står skrivet.

    Gå gärna tillbaka och be att få ett exakt svar på hur spänd kedjan ska vara - utskrivet..

    Godtycke skall inte behöva kosta dig något!
    Ove

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om besikningsmannen underkänner för att den är för hårt spänd så måste han kunna ange ett mått för vad som accepteras och helst kunna visa var i instruktionen det står skrivet.
    Godtycke skall inte behöva kosta dig något!
    Nu är jag en amatör på "kedjeteknik"..
    Men, när kedjan slits ökar c-c på länkarna (Inkl totallängden på kedjan, iofs ointressant i mitt resonemag) och med en för spänd kedja, t ex en helt utan slack, så kommer kedjerullarna (hårda och härdade) under drift att landa inte i botten på kuggdreven utan på kanten på topparna på kuggarna och mycket snabbt slita ner kuggdreven, en ren trafikfara alltså..
    Detta då c-c på länkarna hos en sliten kedja inte längreöverenstämmer med delningen på kuggdreven.
    Man bör nog ha en viss respekt för bes männens erfarenheter..

    (Jag gillar kardandrift..)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Nu är jag en amatör på "kedjeteknik"..
    Men, när kedjan slits ökar c-c på länkarna (Inkl totallängden på kedjan, iofs ointressant i mitt resonemag) och med en för spänd kedja, t ex en helt utan slack, så kommer kedjerullarna (hårda och härdade) under drift att landa inte i botten på kuggdreven utan på kanten på topparna på kuggarna och mycket snabbt slita ner kuggdreven, en ren trafikfara alltså..
    Detta då c-c på länkarna hos en sliten kedja inte längreöverenstämmer med delningen på kuggdreven.
    Man bör nog ha en viss respekt för bes männens erfarenheter..

    (Jag gillar kardandrift..)
    En hårt spänd kedja = en kort kedja, hur förklarar du då att den lägger sig längre ut ? omkretsen är större där.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Nu är jag en amatör på "kedjeteknik"..
    Men, när kedjan slits ökar c-c på länkarna (Inkl totallängden på kedjan, iofs ointressant i mitt resonemag) och med en för spänd kedja, t ex en helt utan slack, så kommer kedjerullarna (hårda och härdade) under drift att landa inte i botten på kuggdreven utan på kanten på topparna på kuggarna och mycket snabbt slita ner kuggdreven, en ren trafikfara alltså..
    Detta då c-c på länkarna hos en sliten kedja inte längreöverenstämmer med delningen på kuggdreven.
    Man bör nog ha en viss respekt för bes männens erfarenheter..

    (Jag gillar kardandrift..)
    Det du skriver är korrekt, men nu fanns det ju litet slack och det sades inget om sliten kedja. Just därför skall besikningen kunna ange vilka ramar som gäller. Att artigt be att få ta del av instruktionen är aldrig fel.

    De kedjor som jag jobbat med som haft fasta axlar har nästan inte haft slack alls i kallt tillstånd. Dessa gick i oljebad och kan därmed inte jämföras direkt.
    Ove

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    De kedjor som jag jobbat med som haft fasta axlar har nästan inte haft slack alls i kallt tillstånd. Dessa gick i oljebad och kan därmed inte jämföras direkt.
    Har jobbat med såna också och de flesta gick i 20 år - i oljebad..
    Något bättre driftsförhållanden än för en oskyddad mc-kedja..

Liknande ämnen

  1. För hårt spänd kedja? Ny hoj..
    Av MARCUS JOHANSSON i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 07:30
  2. Kedja
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 13:15
  3. Hård konkurrens
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 15:11
  4. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  5. Kedja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •