Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Motorn rusar? :0

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Motorn rusar? :0

    Var ut en sväng igår med hojen och den fungerade helt normalt. Några timmar senare när jag kommer ut och startar hojen håller jag på skita i byxorna då motorn varvar, smäller till en gång och fortsätter rusa. Misstänker nästan att någon klåfingrig unge (eller varför inte en vuxen) vart och trixat med den (den stog obevakad ganska länge). Försökte skruva lite men det hände inte så mycket annat än att mätaren sjönk lite för att stiga till samma varvtal igen. Kan der vara så att ungen/typen skruvat upp den så mycket att det krävs att ännu mera skruvande för att få ner den eller borde jag vara orolig? Vågade inte hålla på så länge av respekt för grannarna då der var sent på kvällen (ljudet var så högt att jag inte hörde nåt annat, nästan som om man gasar på tomgång)

  2. #2
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Re: Motorn rusar? :0

    Kolla om du inte redan gjort det att gaswiren sitter och löper som den ska. Ovanligt men möjligt är att den om du flyttat hojen med motorn avslagen fastnat om även mkt kort och knappt kännbart i ngt...och påverkats. Enkelt att kolla...

    Not sent from an IThing
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Kolla om du inte redan gjort det att gaswiren sitter och löper som den ska. Ovanligt men möjligt är att den om du flyttat hojen med motorn avslagen fastnat om även mkt kort och knappt kännbart i ngt...och påverkats. Enkelt att kolla...

    Not sent from an IThing
    Ska kolla när jag kommer hem.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Om jag bara skulle få reda på vem det var. Måste ju vara någon som någårlunda visste vad han/hon gjorde. Säkert någon som tänkte "oj vad kul att se en knutte skita på sig av rädsla, nu går jag och skruvar så mycket det bara går"

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Ska väl tillägga att det är på neutralen den rusar. Har försökt justera, men tycker inte att det händer så mycket.

  6. #6
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Undrar lite smått om det kan vara själva skruven som är trasig. Vet någon isåfall hur pass dyrt det är att fixa?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det kan helt enkelt vara så att någon torrgasat med kraft och några trådar brustit och spretar innanför höljet. Ta loss och kolla det först(billigast och troligast). Behöver du köra till verkstad - lossa vid förgasarna och höj tomgången lagom mycket så kan du köra "moppe" några mil i 40- 50 knyck.
    Ove

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det kan helt enkelt vara så att någon torrgasat med kraft och några trådar brustit och spretar innanför höljet. Ta loss och kolla det först(billigast och troligast). Behöver du köra till verkstad - lossa vid förgasarna och höj tomgången lagom mycket så kan du köra "moppe" några mil i 40- 50 knyck.
    Ja, jag får väl se om jag kommer under fund med problemet (utan ett nervöst sammanbrott) när jag kommer hem

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag lägger min röst på gaswiren, prova att justera på skruven under gasvredet.

    När jag satte ihop min gsx hade jag detta problemet för jag hade mekat lite galet, visade sig att jag spänt vajern pyyyttepyttelite vilket var tillräckligt för att motorn skulle rusa så fort jag sattepån
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #10
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Jag lägger min röst på gaswiren, prova att justera på skruven under gasvredet.

    När jag satte ihop min gsx hade jag detta problemet för jag hade mekat lite galet, visade sig att jag spänt vajern pyyyttepyttelite vilket var tillräckligt för att motorn skulle rusa så fort jag sattepån
    Kollade just och märkte att skruven där man justerar varven är väldigt långt utskruvad. Vred den tills jag tyckte den var i ungefär samma läge som jag tycker den brukar vara då varven stämmer, men motorn rusar ändå.

Liknande ämnen

  1. Motorn tillfälligt död.
    Av nippe i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 15:28
  2. Motorn rusar och har dålig tomgång
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 06:09
  3. Motorn går varm (Honda cx500C-81
    Av pm_57 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 13:36
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •