Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 51

Ämne: Teknik ????

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men är diesel som gäller nu vem vet min kärra kanske går på matolja.
    Det går alldeles utmärkt att köra dieselmotor på matolja och tekniken att processa den till drivmedel finns klar. Det blir en liten anläggning för det räcker inte med att sila bort vilsekomna strips.

    Sen blir det att köra en kampanj för nyttigheten i friterad mat för att trygga oljetillgången. Det är nog den lätta biten för tror fölk att dom går ner i vikt går dom på vad som helst.
    Ove

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det går alldeles utmärkt att köra dieselmotor på matolja och tekniken att processa den till drivmedel finns klar. Det blir en liten anläggning för det räcker inte med att sila bort vilsekomna strips.

    Sen blir det att köra en kampanj för nyttigheten i friterad mat för att trygga oljetillgången. Det är nog den lätta biten för tror fölk att dom går ner i vikt går dom på vad som helst.
    Hade en jobbarkompis som köpte matolja i stället för diesel till sin husbil. Köpte den i stora dunkar. Luktade som en grillkiosk när han for förbi.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Ja, man kun undras; TCS, Dynamic ESA, E-gas (gas-by-wire-system), variabel mappningsfunktion osv. Hur funkar det om några år? En begagnat 2013-14 modell kan det vara et gott köp om 5-6 år? Kan dom nån gång bli en veteran-MC?? Nu har ju hojarna den fördelen att dom (flesta) slipper vinterens salt som tränger in överalt og ställer till strul och bekymmer. Bilarna är det värre med. Har nu haft två begagnade bilar från 2002/07 med ostabil elektronik. Nu blir det antigen helt ny (liten) bil med full garanti eller en 20 år gammal (stor) lågmilare utan elektronik!
    Kan bara instämma i detta. Våran Passat från 2003 behöver en stående tid hos verkstan pga alla felkoder som uppstår. Instrumentbelysningen ser ut som rena julbelysningen i bland, och fel som "fukt i givaren" uppstår.
    Våran audi från -89 är det aldrig några "fel" på.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag litar inte på elektroniken, varken i bilar eller mc. Det är för mycket kopplingar och anslutningar som kan bli oxiderade. Vill kunna använda både hoj och bil även på vintern.
    Ofta kan man ju med hjälp av ren logik hitta ett fel på fordonet utan att behöva felsöka i en dator för flera tusen. Sen går det ju inte att reparera utan att en box som kostar massor byts ut.

  5. #45
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Det är elektroniken som håller mig rullande...

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Det är elektroniken som håller mig rullande...
    Den har försörjt mig, mycket väl, under hela min yrkesverksamma tid...

  7. #47
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Med all elektronik och teknik som finns i nye bilar (och MCar) men radiokontrollerad klocka finns ej! Måste finläsa instruktionsboken för att ställa klockan en timme tillbaka på Touareg'n....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Med all elektronik och teknik som finns i nye bilar (och MCar) men radiokontrollerad klocka finns ej! Måste finläsa instruktionsboken för att ställa klockan en timme tillbaka på Touareg'n....
    Den radiostation men vanligen använder för tidgivning ligger i sö Tyskland och funkar halvhyggligt till Sthlmstrakten och inte alls norr om Uppsala.
    Kan kanske vara en anledning?
    Ständig internetuppkoppling i bilen är nog det bästa...

  9. #49
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Har inte ens klocka i bilen.Men på hojen och en baggis att ställa liksom alla andra finesser som finns

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Den radiostation men vanligen använder för tidgivning ligger i sö Tyskland och funkar halvhyggligt till Sthlmstrakten och inte alls norr om Uppsala.
    Kan kanske vara en anledning?
    Ständig internetuppkoppling i bilen är nog det bästa...
    RDS funkar.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Centralstödet - teknik?
    Av Pin i forum Offroad
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 10:13
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •