Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: Teknik ????

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.
    Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #22
    Hondamannen
    Gäst
    Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.


    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin
    Tystare, Fast jag gillar mullrande v-twin...

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.
    Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.

  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    Säkert gör de vad de kan för att skydda sina intressen men oljan kommer vi att vara beroende i ett par generationer till. Det är många produkter våra hem som är oljebaserad, flyg, fartyg mm..Om bensinfordonen försvinner så är det bara en droppe i havet och det kommer säkert nya användningsområden för oljan.


    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Vad är en surrig elmotor mot en mullrig v-tvin
    Som sagt - tystare. För min del skulle jag inte sakna motorbuller, det tillför inget till körningen för min del. Jag lyssnar hellre till sången från däckens kontakt mot underlaget.

    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Oljeindustrin behöver inte oroa sig för de kommande 2-300 hundra åren. Även om bensindrivna fordonen skulle försvinna så behövs nog oljan till nästan allt som vi har i våra hushåll. Lägg inte skulden hos oljeindustrin.
    Stämmer gott att oljan behövs till en massa olika ändamål, plast t.ex....

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Nä, olja finns det så det räcker länge än. Fast det blir lite fel då oljeindustrin som tjänar en massa pengar styr utvecklingen av framförallt fordon och alternativa energikällor. Det skulle vara intressant att veta hur många världsomvälvande patent på alternativa energikällor oljeindustrin idag sitter på. Min övertygelse är att dom betalat en massa pengar för sådana patent enbart för att skydda sina egna intressen. Men det är klart, skulle oljan bli överflödig så skulle hela mellanöstern, vissa delar av Asien, stora delar av ekonomin i USA ochRyssland och hela Norge bli u-länder.
    Problemet är väl egentligen inte tillgången på olja ännu, men det kommer så småningom. Det som är mest aktuellt är all skit vi släppt ut i atmosfären. Den som inte ser vad som händer måste nog varit sovande dom sista decennierna. Avgaser, bl.a. från trafiken måste minska om vi ska ha något att lämna över till våra barn.
    Ove

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Som sagt - tystare. För min del skulle jag inte sakna motorbuller, det tillför inget till körningen för min del. Jag lyssnar hellre till sången från däckens kontakt mot underlaget.
    Har inga vettiga motargument här utan kan bara säga att du har fel
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Har inga vettiga motargument här utan kan bara säga att du har fel
    Nädu! Det går inte att argumentera emot för jag tycker så!
    Ove

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nädu! Det går inte att argumentera emot för jag tycker så!
    Kan däremot säga att jag kört en hel del elbil och de går så inutahelvete
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Säkert gör de vad de kan för att skydda sina intressen men oljan kommer vi att vara beroende i ett par generationer till. Det är många produkter våra hem som är oljebaserad, flyg, fartyg mm..Om bensinfordonen försvinner så är det bara en droppe i havet och det kommer säkert nya användningsområden för oljan.
    Googlade lite och såg att 80 % av all världens råoljeproduktion går till drivmedel och enbart 4 % till plasttillverkning. USA står för 25 procent av världens oljeförbrukning och Sverige 0,4 procent. Kina förbrukar 8 %. Så med elfordon så skulle vi kunna tillverka väldigt mycket plast

Liknande ämnen

  1. Centralstödet - teknik?
    Av Pin i forum Offroad
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 10:13
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •