Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 51

Ämne: Teknik ????

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag har faktiskt haft perioder i mitt liv då jag velat bo på en liten ö utan broförbindelse, naturligtvis med nödvändig teleförbindelse med världen, är väl inte helt associal.
    Själv skulle jag trivts förträffligt någonstans långt ute i en djungel med en storbystad negress och en Africa Twin.Världen är tyvärr för skruvad som den nu är.Få se, var la jag nu det där passet ...

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Och jag måste vara kärringen mot srömmen och säga att det är spännande med all teknik som ökar. Och vad gäller hojar med all elektronik tycker jag jag är helt ok.Är ej speciellt orolig om hur länge det fungerar..byter till en ny efter max 3år och tekniken går ju framåt

  3. #13
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Saknar Windows97.......
    Nu måtte du skämta, om nu inte blåskärmar och drivarproblem var något du fäste dig vid. XP var en befrielse, Vista ett skämt. Win7 funkar så som windows borde funkat hela tiden. Jag har i alla fall inte fallit så djupt att jag sitter och drömmer om gamla windowsversioner. =)

    Hade det funnits en bärbar Mac som orkade driva de program jag använder så hade jag nog suttit på en sån nu, med det lär väl aldrig hända. Fast.. hojteknik var ämnet, ursäkta OT.

    Håller på med att försöka överlista tekniken på min hoj. Har blockat systemet som skickar in luft för förbränning av oförbrända avgaser och ska köra en bypass på den elektroniska begränsningen av bränslemängd för att få hojen att gå så bra som det är tänkt. Men, hur jag än mixtrar kommer jag nog aldrig, med mina begränsade tekniska kunskaper iaf, att få till samma sköna gaskontroll som på en injusterad förgasarmotor. Insprutning har sina för- och nackdelar.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #14
    Har en släkting som jobbade som bilmek från 60 talet och fram till 2000 nån gång. Drygt 40 år alltså.
    Hans uppfattning är att visst var bilarna mer lättmekade tidigare men dom gick sönder oftare och krävde betydligt tätare serviceintervaller. Så enligt han så har den nya tekniken enbart varit av godo.
    Själv så har jag varit tekniknörd men nu förlorat intresset. Ids helt enkelt inte ödsla tid på att fippla med menyinställningar och försöka få ingång funktioner jag ändå aldrig kommer att använda. Det som dock är positivt med den nya tekniken är att jag nu kan se på de filmer och tv program jag följer när jag vill. Trots skiftarbete. Att sen ha all musik jag vill via spotify som jag streamar från mobiltelefonen till surroundsystemet via Apple tv är inte dåligt det heller. Kan ju sitta var som helst i huset och byta låt och ändra volymen med iPhonen.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
    Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
    Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?
    Skulle nog bli samma pris i slutändan. För mc tillverkarna sätter inte priset efter tekniska finesser utan produktionskostnader.
    Att sätta dit en färddator är ingen stor kostnad för en tillverkare. Det är produktutvecklingen som kostar och den räknar dom med i priset

    Det som påverkar prisbilden mest är inte produktionskostnaderna och tekniska finesser utan minst hälften av det vi betalar för en mc går till generalagenter och handlare. Främst då till dom förstnämnda.
    Generalagenterna skulle bara se till att öka sina marginaler om fabrikerna tog fram en mc som är billig att producera och vi kunder skulle inte tjäna det minsta på den.
    Senast redigerat av RobbeS den 2013-10-21 klockan 09:32.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jahapp, då är det två läger igen. Många gillar det enkla och många gillar det kanske i många fall lite överdrivet tekniska. Men det visar sig ju att tekniska nymodigheter säljer.
    Undrar vad en enkel retrohoj på kanske 750cc med enbart CDI-tändning och ABS som finesser, och utan plast, skulle kosta i jämförelse med ett tvåhjulig datamaskin?
    "Elektronik" är idag så vansinnigit billigt så det vore nästan hädelse att låta bli att använde den teknik och kunskap som finns på området..
    Min första bil drog ungefär lika mycket bensin som den 17 år gamla jag har idag trots att min bil idag har åtta ggr mer hästar och kräver en fjärdedel av servicen..
    Vad många inte förstått är att smörjteknik och framför allt materialteknik nått oerhört långt idag jämfört med "då".
    Ram/vevlagerdim hos motorerna i exemplet ovan är ung desamma fast litereffekten var 25 resp 100hk/l.
    På en av mina hojar är vevlagren hälften så stora,(jmfrt m ovan) då med en litereffekt på 120hk/l
    Ett av de största stegen framåt togs just 87-89 när insprutselektroniken introducerades i bilar. Nutida avgaskraven hade varit nästan omöjliga att uppfylla för att inte tala om totalförbrukningen!
    Antalet fel som uppstår i "elektroniken" är fåtaliga jämfört med antalet fel i "kringutrustningen", kablar, anslutningar, givare etc..
    Största problemet är dock att generell verkstadskompetens saknas.
    Personalen ska kunna både elektronik och (motor)mekanik (två skilda värkdar) och det är en idag sällsynt kunskapskombination som kommer att bli än mer eftersökt än nu.
    Senast redigerat av LowTech den 2013-10-21 klockan 09:45.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Största problemet är dock att generell verkstadskompetens saknas.
    Personalen ska kunna både elektronik och (motor)mekanik (två skilda värkdar) och det är en idag sällsynt kunskapskombination som kommer att bli än mer eftersökt än nu.
    Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel?
    Ove

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel?
    Det är ju redan på gång. Gäller bara att oljeindustrin håller tassarna borta. Hade oljemaffian inte styrt i världen hade vi nog redan idag enbart kört med elfordon.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske det är dags att satsa på en helelektrisk motorcykel?
    http://www.zeromotorcycles.com
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Liknande ämnen

  1. Centralstödet - teknik?
    Av Pin i forum Offroad
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 10:13
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •