Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 51

Ämne: Teknik ????

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Teknik ????

    Jag förundras ständigt av all teknik vi överhopas med. Vill vi ha den eller är det tillverkarna som är smarta nog att få oss att vilja ha dessa grejer ?.
    Jag tillhör ju den gamla skolan som tyckte att en telefon och en TV var höjden av teknik då.
    När det gäller dagens fordon, så skall det tas bort mer och mer av det personliga handhavandet av detsamma. Det krävs ju mindre och mindre av kunskaper av förarna i dag eftersom fordonen blir mer utrustade med olika hjälpmedel.
    Tar som exempel hojarna på 50-60 talet som många gånger användes som nyttofordon året runt. De kan väl göras även idag, men det vill ju inte förarna. Då var ju hojarna enkla att laga och hålla igång. Problemen fixades ofta direkt vid ett verkstadasbesök utan att datorer och många gånger okunniga sk. montörer kladdade på grejerna.
    Personligen tycke jag att prylgalenheten har gått lite för långt.

  2. #2
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Jag tycker att alla nya motorcyklar (okej, inte alla kanske, men många/vissa) skulle erbjudas i två
    versioner: en "High Tech" o en "Low Tech". (Low Tech-varianten skulle därmed även kunna ha en trevligare prislapp.)

    Knarr

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag förundras ständigt av all teknik vi överhopas med. .
    Personligen tycke jag att prylgalenheten har gått lite för långt.
    Visst har du rätt. Friheten har gått förlorad för den generation som vi lämnade över till. Dom är ständigt uppkopplade, kan alltid nås, behöver inget veta - bara att Googla för information o.s.v.. Stackars satar säger jag bara och dom vet inte hur illa det är tack och lov. Därför kan dom flina överlägset åt t.ex. mig när jag tar upp min noggrannt utvalda mobiltelefon ur fickan.

    Jag tycker jag kan välja bort en hel del teknik som jag inte har användning av MMS och kamera i mobilen, TV;n är anpassad för att stå på en hylla i bokyllan och därmed i dataskärmsformat. ingen diskmaskin, ingen fritös, o.s.v. Jag är även lycklig för att jag inte har någon induktionsspis

    Vad jag inte klarar mig ifrån är massa elektronikskit i bil och motorcyklar, i tvättmaskinen och torktumlaren och luftvärmepumpen. Tillräckligt för att det ska bli en del besvär om strömmen pajar en vecka.
    Ove

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Mobiler är satans försök till världsdominans men datorer är däremot gött, kan ladda ner vilken ny film jag vill via torrent utan att behöva köa på någon sunkig videoaffär med gammal skåpmat.Skyddat ip nummer mm så blir det lite spännande också ...

    Men det kommer säkert en dag när strömmen försvinner för gott och vi får börja om som t ex i TV serien Revolution.

    http://www.imdb.com/title/tt2070791/

    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-10-20 klockan 17:21.

  5. #5
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Ja, man kun undras; TCS, Dynamic ESA, E-gas (gas-by-wire-system), variabel mappningsfunktion osv. Hur funkar det om några år? En begagnat 2013-14 modell kan det vara et gott köp om 5-6 år? Kan dom nån gång bli en veteran-MC?? Nu har ju hojarna den fördelen att dom (flesta) slipper vinterens salt som tränger in överalt og ställer till strul och bekymmer. Bilarna är det värre med. Har nu haft två begagnade bilar från 2002/07 med ostabil elektronik. Nu blir det antigen helt ny (liten) bil med full garanti eller en 20 år gammal (stor) lågmilare utan elektronik!
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Visst har du rätt. Friheten har gått förlorad för den generation som vi lämnade över till. Dom är ständigt uppkopplade, kan alltid nås, behöver inget veta - bara att Googla för information o.s.v.. Stackars satar säger jag bara och dom vet inte hur illa det är tack och lov. Därför kan dom flina överlägset åt t.ex. mig när jag tar upp min noggrannt utvalda mobiltelefon ur fickan.

    Jag tycker jag kan välja bort en hel del teknik som jag inte har användning av MMS och kamera i mobilen, TV;n är anpassad för att stå på en hylla i bokyllan och därmed i dataskärmsformat. ingen diskmaskin, ingen fritös, o.s.v. Jag är även lycklig för att jag inte har någon induktionsspis

    Vad jag inte klarar mig ifrån är massa elektronikskit i bil och motorcyklar, i tvättmaskinen och torktumlaren och luftvärmepumpen. Tillräckligt för att det ska bli en del besvär om strömmen pajar en vecka.
    Jag delar din mening i stora drag men tycker nog endå att google är fantastiskt likväl internet i stort.
    Mycket elektronik kan man nog stå sig väl utan det håller jag med om, men det är dubbla sidor på dessa mynt likväl.. Inte fasen hade jag viljat gå ner till sjön för att skrubba mina kläder, släpa mig till biblioteket varje gång jag undrar över något, elda i spisen.. (Jag bor i lägenhet, mina grannar hade dödat mig xD) och jag skulle definitivt inte klara mig utan min 42" datorskärm

    Har inte haft mitt kort ett år ännu, men hoppas kunna få fatt på en trevlig vinterhoj till nästa vinter för att på så sätt föra "arvet" (Läs hypotermi) vidare
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Om du tycker "prylgalenheten" (tror du menar teknikutvecklingen) gått för långt så måste jag be dig att sätta dig ner: Den kommer att accelerera. Tur att man inte tvunget måste haka på alla nymodigheter utan faktiskt välja själv vad man vill absorbera. Eller i viss mån i alla fall, du får väl bli veteranåkare. =)

    Har fått en släng av tekniktrötthet själv. Måste vara åldern, och i mitt fall är det lite mer allvarligt då produktutveckling ingår i min profession. Kanske måste sadla om och fokusera på designhistoria..

    Bla har jag HD-TV och pröjsar för digitaltv, men då det fortfarande finns analog signal in i huset har jag på 3 år inte orkat koppla in det digitala utan kör analog fulbild in i 60"-aren. Jag har en iPhone (genom jobbet) men använder den så lite att när jag kommer ihåg den är den urladdad. Det enda jag gör med den är alltså att ladda den då och då, otroligt nödvändigt. Istället använder jag min 9 år gamla ericssony 700nånting som har bättre täckning, 10 ggr så lång batteritid, går att slänga ner i fickan utan att den stör och är snabbare när man gör telefonigrejer. Funkar med vantar och i minusgrader med för den delen.

    Usch vilken gammal bakåtsträvare jag har blivit, när 40-årskrisen kommer ska jag bättra mig. Lovar.

    Edit: Vill bara tillägga att mycket av teknikstressen är ett I-landsproblem, hade vi haft det sämre ställt hade vi nog värdesatt tekniken och resurserna vi fått tillgång till på ett helt annat sätt. Människan är av naturen lat och otacksam. =)
    Senast redigerat av Molgan den 2013-10-20 klockan 21:39.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Saknar Windows97.......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag har faktiskt haft perioder i mitt liv då jag velat bo på en liten ö utan broförbindelse, naturligtvis med nödvändig teleförbindelse med världen, är väl inte helt associal.
    Ove

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Saknar Windows97.......
    För att inte tala om Windows 95,s förupplaga där man fick installera om hela eländet gång på gång om någon fil fallerade.

Liknande ämnen

  1. Centralstödet - teknik?
    Av Pin i forum Offroad
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 10:13
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •