Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: från vilken årsmodell (service hos aukt. verkstad)

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    från vilken årsmodell (service hos aukt. verkstad)

    Hej,

    Från vilken årsmodell blir man tvungen att serva en motorcykel hos en aukt. verkstad? Jag menar från vilken årsmodell blev motorcyklar så pass avancerad så att man måste serva dem hos en aukt. verkstad?

    Mana 850 har tex en rem som måste bytas av aprilia för att det är bara de som kan nolla datorn i hojen.

    Mvh

    hondamannen

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    man är aldrig tvungen att gå till en auktoriserad verkstad om man inte vill.
    Tex remmen på Aprilia är det bara att byta om du klarar av det, om du inte kan nolla datorn är en annan sak, det är bara att ringa aprilia och fråga vad dom tar för nollandet.
    Har samma läge med frugans nya Ducati Diavel, kan göra alla jobb själv men inte nolla datorn - har inte fått priset på det jobbet än från firman,ska försöka kolla det nästa vecka.
    Å andra sidan så är det bara en påminnelselampa varje gång man startar som visas, så det kan jag leva med,har ändå koll på vilken miltal nästa service ska göras.
    Annars svar på din fråga är att det är när hojarna fick databox med nollandet,tror ca 2005 och nyare beroende på märke

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Nolla servicemeddelanden i en Aprilia kan du göra själv bara du har koden för att komma åt. Har iofs aldrig kollat på en Mana, men på övriga görs det via instrumenten utan nån inkoppling...

    Detta gäller "stora" Aprilia från första modellen av RSV, alltså från -99.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-10-19 klockan 10:07.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    mana måste du koppla upp mot Aprilias dator som jag har förstått det...Det är det som har gjort mana till en dyr hoj att äga.

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Klaus, jag har sagt det förr, men det jag gillar med min cbf 500 är att det är bra blandning mellan modernt och gammalt. Den har abs och katalysator men samtidigt har den förgasare och väldigt lite elektronik i jmf med moderna hojar. När jag kollar efter en hoj så beaktar jag sådana aspekter.

    Jag har en känsla av att jag i framtiden kommer att resa allt längre bort och till såna ställen det kan löna sig att omkringa på en enkel hoj. Därav min intresse lowtech hojar.


    Tänkt dig en bulldog med abs. Det är en bra blandning mellan modernt och gammalt tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    man är aldrig tvungen att gå till en auktoriserad verkstad om man inte vill.
    Tex remmen på Aprilia är det bara att byta om du klarar av det, om du inte kan nolla datorn är en annan sak, det är bara att ringa aprilia och fråga vad dom tar för nollandet.
    Har samma läge med frugans nya Ducati Diavel, kan göra alla jobb själv men inte nolla datorn - har inte fått priset på det jobbet än från firman,ska försöka kolla det nästa vecka.
    Å andra sidan så är det bara en påminnelselampa varje gång man startar som visas, så det kan jag leva med,har ändå koll på vilken miltal nästa service ska göras.
    Annars svar på din fråga är att det är när hojarna fick databox med nollandet,tror ca 2005 och nyare beroende på märke

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Klaus, jag har sagt det förr, men det jag gillar med min cbf 500 är att det är bra blandning mellan modernt och gammalt. Den har abs och katalysator men samtidigt har den förgasare och väldigt lite elektronik i jmf med moderna hojar. När jag kollar efter en hoj så beaktar jag sådana aspekter.

    Jag har en känsla av att jag i framtiden kommer att resa allt längre bort och till såna ställen det kan löna sig att omkringa på en enkel hoj. Därav min intresse lowtech hojar.


    Tänkt dig en bulldog med abs. Det är en bra blandning mellan modernt och gammalt tycker jag.
    Förgasarhojar kan få de mest trevliga insugningsljuden på en mc men samtidigt så är insprutningen idag mer driftsäker och var det redan när t ex GPZ 750 / 900 kom 1984.

  7. #7
    Jåke
    Gäst

    Sv: från vilken årsmodell

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Förgasarhojar kan få de mest trevliga insugningsljuden på en mc men samtidigt så är insprutningen idag mer driftsäker och var det redan när t ex GPZ 750 / 900 kom 1984.
    App app, -81 kom första GPz med insprutning i Europa. Jag hade en väldigt grön 1100... Agenten i USA byggde ett antal Z1 redan 79-80 dessutom om jag inte minns fel.

    Hursomhelst, som du skriver så är ju inte just tillförlitligheten ett problem relativt förgasare nu 30 år senare...

    Skickat från min LT25i med Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-10-19 klockan 14:18.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    När jag menar elektronik så menar jag mera att man måste koppla upp sig mot en dator för att kunna felsöka, reparera och justera hojen. SJälv klart menar jag också elektronik i allmänhet.

  9. #9
    Jåke
    Gäst

    Sv: från vilken årsmodell

    Tack och lov har de flesta hojar inte kommit dit än, även om det började dyka upp runt 2010 ungefär (min är gränsfall, jag kan gå in i instrumenten och kolla felkod själv utan dator) men fram tills dess och fortfarande kunde/kan man relativt enkelt få fram vad som var fel i displayen genom att bygla en servicekontakt.

    När det gäller justering är det både för och nackdelar. Väldigt trist och dyrt att inte kunna skruva och experimentera själv, jag föredrar dock numera att köra framför att skruva så jag har inget emot nuvarande nivå då det ger möjlighet till mycket högre prestanda och bättre bränsleekonomi. Vill jag skruva köper jag något enklare väl medveten om att den inte har senaste säkerhetstekniken heller.

    Senaste årsmodell av de mest avancerade hojarna är i princip helt datoriserade, men då talar vi om Ducati Desmosedicci och liknande.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-10-19 klockan 20:01.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Klaus, jag har sagt det förr, men det jag gillar med min cbf 500 är att det är bra blandning mellan modernt och gammalt. Den har abs och katalysator men samtidigt har den förgasare och väldigt lite elektronik i jmf med moderna hojar. När jag kollar efter en hoj så beaktar jag sådana aspekter.

    Jag har en känsla av att jag i framtiden kommer att resa allt längre bort och till såna ställen det kan löna sig att omkringa på en enkel hoj. Därav min intresse lowtech hojar.


    Tänkt dig en bulldog med abs. Det är en bra blandning mellan modernt och gammalt tycker jag.
    Men om man läser mektrådarna i detta forum så är ju kärvande förgasare det som diskuteras mest.

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vem vet från vilken hoj?
    Av Chappy i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-11-08, 09:42
  3. Lurig MC verkstad !
    Av Foosi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-02-17, 15:05
  4. Årsmodell däck
    Av V Saarela i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 17:13
  5. fotpinnar från vilken hoj (fäste)
    Av weldox i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •